Xingu teleocichla?

#1 - 18 februari 2007 20:22
Hoppas jag skriver i rätt avdelning nu..!
Såg vad jag tror var en Xingu teleocichla i ett
stort akvarium idag! Vilken häftig fisk!
Simmade runt och såg glad ut, och tittade intresserat
på sin publik! Simmade vidare och la sig på en
sten för att titta på oss igen!

Det stod inte vad just denna fisk hette,
men tror att det är en Xingu.
Någon som kan berätta nåt om denna fina lilla fisk?
#2 - 18 februari 2007 20:38
Hmm... Tja, det finns ett halvdussin arter som är svåra att skilja åt; de är från cirka 5 cm upp till i runda slängar 20 cm beroende på art; de har lika genomusel attityd som sina större släktingar Crenicichla och det är lika svårt att se skillnad på kön innan fisken är färdigvuxen; de kommer ur Xingus forsar och är därför akut hotade av utrotning pga de dammar som byggs i Xingu - risken är mycket stor att de, liksom annan fisk från samma område, t.ex. malen på zoopets logga, är helt utdöda inom några år.

Attityden, ja... Ungdjur är snälla, men när de börjar bli könsmogna börjar mördandet; de är små men inte snälla ciklider.
#3 - 18 februari 2007 20:49
Ok!

Azur skrev:
Hmm... Tja, det finns ett halvdussin arter som är svåra att skilja åt; de är från cirka 5 cm upp till i runda slängar 20 cm beroende på art; de har lika genomusel attityd som sina större släktingar Crenicichla och det är lika svårt att se skillnad på kön innan fisken är färdigvuxen; de kommer ur Xingus forsar och är därför akut hotade av utrotning pga de dammar som byggs i Xingu - risken är mycket stor att de, liksom annan fisk från samma område, t.ex. malen på zoopets logga, är helt utdöda inom några år.

Attityden, ja... Ungdjur är snälla, men när de börjar bli könsmogna börjar mördandet; de är små men inte snälla ciklider.

Tack för svar!

Ser att du också bor i Täby! Har du varit på Aqvaria på Djurgården?
Det var där jag såg den! Den verkade ha en otrolig personlighet!
Nästan som ett marsvin eller liknande, mycket mer tillgiven
än "vanliga " fiskar! Och den var verkligen medveten om att vi stod
och tittade på den! Just denna var svart och runt 10 cm lång!
#4 - 18 februari 2007 21:28
Ja, det är charmiga fiskar. Om jag skulle säga de är som marsvin vet jag inte, men det var uppenbart att de var intelligenta (för att vara fisk) och hade bra koll på omgivningen.

Annons