Yes!!!

#1 - 23 februari 2009 19:39
För första gången i mitt liv så har mina växter bubblat syre på kvällen!

En helt otrolig syn, väldigt avkopplande också, de små bubblorna som lossar och åker upp.

Det är iallafall 3-4 av växterna som bubblar!

WOW!
#2 - 23 februari 2009 20:06
Yay! [:-79]
#3 - 23 februari 2009 20:11
:d
#4 - 23 februari 2009 20:12
Du har inte varit framme med Ramlösan nu igen??
Bilagor:
#5 - 23 februari 2009 20:12
Hehe ;) Nedå.
#6 - 23 februari 2009 21:40
Whaoo...BILDER på det säger jag bara :D
#7 - 24 februari 2009 01:04
Du har inte bytt några liter vatten kanske? ;) Har hört att det är praktiskt taget omöjligt att få bubbel utan co2.
Bilagor:
Guest
#8 - 24 februari 2009 07:05
Jag får alltid bubblor på växterna när jag bytar vatten...Jag sätter ett filter på slangen (blå filtermatta) Sen drar jag igång vattnet och så blir det 1 miljon bubblor överalt....kan fota nästa gång...om någon vill se : )
#9 - 24 februari 2009 07:19
Johanski skrev:
Du har inte bytt några liter vatten kanske? ;) Har hört att det är praktiskt taget omöjligt att få bubbel utan co2.

Nedå, har vattenbyten på söndagar.

Men vi får se om det blir ikväll (då lovar jag ta bilder), men det borde det väl bli nu när jag fick det igår?

Göder ju med EC och dom säger ju att det kan till viss del ersätta co2, fast det blir dyrare i längden?
#10 - 24 februari 2009 08:02
Är det så galet när växter bubblar? Klippte av min Jättevallisneria och då kom det ett pärlband av bubblor i typ 1 dag ;)
#11 - 24 februari 2009 08:18
DAHLBERG skrev:
Är det så galet när växter bubblar? Klippte av min Jättevallisneria och då kom det ett pärlband av bubblor i typ 1 dag ;)

Men det var ju kul att de trivdes så de bubblade. :)
#12 - 24 februari 2009 09:45
Grattis! :D

Det har hänt mej en gång, att jag fått riktigt champagnebubbel. Har försökt få det så igen, men inte lyckats. :(

Har dock märkt att det är rätt lätt att få bubbel på växter jag har haft mellanlagrade i glasburkar när de stått i direkt solljus.
#13 - 24 februari 2009 10:05
Nice Jens. :)

Dock synd att det inte hände igen för dig, det kanske inte gör det för mig heller.
#14 - 24 februari 2009 21:26
[COLOR=black][FONT=Verdana]Hos mig bubblar de ofta.. Oftast är det vallisneria som bubblar som tidigare tillskrivits och då ofta vid skador, men inte alltid, dessutom blommade den i helgen. :p[/FONT][/COLOR]
#15 - 24 februari 2009 21:30
Svärdsplantorna här hemma bubblar ett bra tag efter nästan varje vattenbyte.
#16 - 25 februari 2009 06:33
Igår bubblade det inte. :(

Men i det lilla karet så bubblade det oavbrutet hela dagen, och extremt på kvällen. Men där har jag ju ingen gödning överhuvudtaget, så det skulle ju vara konstigt.
#17 - 25 februari 2009 07:10
Vid ett vattenbyte så kan bubblorna hänga med nån dag efter det är det du har sett kanske.Om du bytte vatten den 22(Sön)och såg bubblorna den 23(Mån)så är det till 95% att bubblorna kommer ifrån vattenbytet dagen innan och inte har kommit av sig själv.
#18 - 25 februari 2009 07:27
Vid ett vattenbyte så kan bubblorna hänga med nån dag efter det är det du har sett kanske.Om du bytte vatten den 22(Sön)och såg bubblorna den 23(Mån)så är det till 95% att bubblorna kommer ifrån vattenbytet dagen innan och inte har kommit av sig själv.

Men det är konstigt att de inte började släppa förrens på kvällen. :S

Men det kanske är som du säger.

Fint var det iaf. ;)
#19 - 25 februari 2009 19:11
*newbee-babbel*
Oj, är det så högtidligt när det bubblar från växterna!?
Då måste jag nämna att i mitt nästan 3 månader gamla akvarium bubblade det från en tidigare trimmning (par veckor gammalt) av ett grässtrå/blad en kväll. ca 1 bubbla / sekund kanske. Inget vattenbyte gjort nyligen.
Tyvärr var det den dagen jag hade bestämt mig för att trimma ner samma växt ytterligare för att den hade blivit så utbredd så den täckte nästan halva ytan i akvariet (180L).
Sedan dess har den aldrig bubblat igen. Detta var ca 2-3 veckor sedan.

Värt att nämna är att jag har ingen gödning förutom Carbon, ingen CO2, ingen av dom andra 4 växterna växte nått nämnvärt. och FULLT med toffsalger... and still has :( Vilket var den största anledningen till att jag skulle trimma ner skiten den dagen.
Gräsväxten har växt ganska bra tills nu också, men som sagt inga mer bubblor. Jag sabbade kanske en fin spurt som hade utplånat toffsarna? :\

Planerar inköp av Siames aglisar nu som ska få gå en match med toffsarna, men det verkar ju vara lite knepigt med att hitta den rätta sorten, Oblongus i butikerna....
Alternativet jag funderar på är att köra en sväng med PMDD tillsammans med carbonen?
#20 - 25 februari 2009 19:24
Fasen du är en den tredje på kort tid som jag pratat med som har toffsalger trots EasyCarbo.. Det är jäkligt skumt, för dom hatar verkligen EasyCarbo.

Har du kört med EC länge?
#21 - 25 februari 2009 19:34
Jao, ganska länge. Enkeldos (1ml /50L) den första veckan sedan 2ml/50 i ca 4 veckor.
#22 - 25 februari 2009 19:36
Det var ju lite dåliga nyheter för dom som doserar EC för att bli av med toffsar hmm.. Körde du dosen varje dag under dessa veckor?
#23 - 25 februari 2009 19:38
Jepp, på morgonen nån timma innan ljuset tänds.
#25 - 25 februari 2009 20:07
Hm.. det där är både toffsalger och staghorn.. Har du rejäl fisklast eller matar väldigt mycket? Nystartad burk?
#26 - 25 februari 2009 20:37
aha, sedär ja.
Inte speciellt mkt fisk; 10kardinaltetror, 4 mollys, 2 Ansistrus, 3 guppys.
Även 7 yngel från guppy å molly. Största ca 1 cm nu.
3månader sedan uppstart, ingen nitrat/nitrit.
Matar enligt doseringsfunktionen som sitter som lock på JBL granulatburk. 1klick=5fiskar. klickar lite mer än 2 gånger per dag (uppdelat på 2 matningstillfällen)
käkas väl upp inom 3-4minuter, småbös kanske finns kvar som jag inte ser?

Annons