Yngel!?

#1 - 22 november 2003 21:30
Ja..det är mååååånga år sedan jag hade akvarium och nu har vo ett igen. Jag hittade ett pytteyngel från Black Molly! TRE slöjstjärta stod allihop och stirrade vilt mot hörnet bakom doppvärmaren och jodå, där fanns det!

Jag fiskade upp det och är helt övertygad att det inte skulle ha överlevt natten! KAn där vara fler (jag ser inga mer) eller är de redan uppätna? Hur många yngel brukar de få? När jag hade guppy så hade jag en lite plastkuvös som guppade vid ytan och däri var "barnen". Hur ska jag göra?? Ska jag släppa ner den lille gullige igen? Ska han ha en kupé? HJÄLP [:-56] !

Svärmor
#2 - 22 november 2003 21:37
Panikartat inlägg. Ta det lite lugnt. Du frågar om där kan vara fler eller om dom är uppätna alla. Det kan du lättast svara på själv, ingen på detta forumet kan hitta fler yngel åt dig. de brukar få mellan 5 och 20 yngel så det KAN vara fler kvar eller så kanske hon inte fött färdigt? Ynglet kommer förmodligen att bli uppätet om du släpper tillbaka det, försök att ordna en burk som kan flyta runt i karet om du vill rädda ynglet.
MVH
magnus
PS välkommen föresten DS
#3 - 22 november 2003 21:42
Jo, panik blev det allt...jag har fyra honor så jag spanar och försöker se vem det är som föder...de är runda allihop... Men den lille ligger just nu i ett ölglas med akvarievatten och där får han stanna tills i morron. Då får jag åka till fiskhandlarn och köpa barnkammare! Tackar så mycket för att du förbaramde dig! Jag är inte van att bli "mormor" :-)

Jo, tack med för välkommnadet, jag har läst här ett tag, tycker det är ett bra forum. Men nu skuttade jag med i panik du vet...

Ska jag bara lägga över ynglena (om det blir fler) eller ska morsan med oxå, om jag nu vet vem det är?

Hälsar Svärmor
#4 - 22 november 2003 21:47
Jag tror inte att ett yngel överlever i ett ölglas under natten. Ta istället någon burk som kan flyta fritt i karet. Att köpa barnkammare hos zoobutiken är väl lite att ta i. Dom säljer en plastburk för över 100kr, dyrare än tupperware. Nej vilken burk som helst duger, sen är det bara att göra några små hål så att det blir vattenutbyte mellan burken och akvariet.
MVH
Magnus
#5 - 22 november 2003 22:11
[:)] Tack!

Nu har jag kanske lyckats rädda honom! jag gjorde som du sa...jagade upp min man som hunnit lägga sej, han fick leta fram lilla borrmaskinen och göra hål i en plastburk...han är inte lika lycklig över att ha blivit "morfar" [:-123] ..... han stirrar oförstående på mig.....

Nu så, ska väl han klara sig i alla fall, klart bättre än ölglaset även om det var rent. Makens min när han såg sitt heliga ölglas faörvandlat till barnkammare för en fisk, ja den minen var obetalbar[:-47]!!!!!

Tack för ALL hjälp! Du har räddat livet på mitt första yngel på 20 år!

Hälsar Svärmor
#6 - 22 november 2003 22:16
Nej du har räddat livet på ynglet, jag bara hjälpte till.
MVH
magnus
#7 - 23 november 2003 07:43
När jag tittat på Tropfrogs hemsida inser jag - du måste ha tyckt jag är helknäpp! I vilket fall som helst så lever lillyngelt ännu och jag hittar inga fler. Han ska få en bättre burk idag, han känner sig nog lite instängd;-))

Slöjstjärtarna jag har...de har nog glufsat i sig resten:-( Varför har jag dem egentligen...jo barmhärtighet - någan hade bara dumpat dem i en fisktank på jobbet. Såå då hade man fiskar igen...

Saltvattenakvarium är så fina, skulle vilja ha [:-141] ett men kan alldeles för lite.

Svärmor
#8 - 23 november 2003 07:46
Det finns massor av bra böcker om saltvatten, det krävs att man läser på mycket innan man börjar.
Lycka till med den nyfödda.
MVH
Magnus
#9 - 23 november 2003 13:19
Har köpt upp mig på lite skötsellitteratur. Hittade en snigel med i dag, mycket liten men dock. Och ytterligare ett yngel är funnit, nu simmar båda i en bra lite barnkammare. Där finns det plats för fler!

Saltvatten får nog vänta... till pensionen eller så;-) Men läser lite om det gör jag, de fiskarna är så fina.

Hälsar Svärmor

Annons