Yngel

#1 - 17 februari 2008 14:18
Hej!
Jag fick ett 61-litersakvarium för några veckor sedan och jag började med att köpa två fiskar men nu har jag några fler:

2 slöjstjärtar (en liten och en lite större)
1 golfboll
5 guppyfiskar [:-128]
2 ballongmolly
2 röda tetror (vet inte vad de heter)
2 ganska små malar

Guppyfiskar får yngel ungefär var 28:de dag men hur länge har de ynglena i magen? Sedan när de har fått sina yngel så är det nog inte så många som överlever men om några överlever vad ska jag göra med dem då.. (jag har fått en speciell mossa som är bra för ynglena att gömma sig i)
Mina ballongmollys är en hona och en hane. Är det någon som vet hur ofta de får yngel och lite så.? Jag har också en bålskål som ser precis ut som en fiskskål men den är bara 6 liter.. :S Kan jag ha någon fisk där i eller jag kanske kan använda den som yngelkar.? (Jag vet att det är olagligt att ha fiskar i skål så ni behöver inte kommentera det) :D
#2 - 17 februari 2008 15:23
Guppyhonor ynglar 20-50 yngel ca var 4:e-5:e vecka, och honan kan ha 3 kullar i magen på en gång. För att fler ska överleva skulle jag råda dig till att köpa en yngelburk. (Guppys äter upp sina egna yngel.)

I bålskålen kan du ha så kallade labyrintfiskar. De går själva upp till ytan om de behöver luft, alltså behöver de ingen pump, men skulle det vara så att du vill ha andra fiskar där i måste du köpa en pump ab något slag. En kampfisk är en fin färgklick i ett sådant akvarium, men det finns även andra labyrinfiskar som är fina. Ska du ha guppys i måste du skaffa pump eller filter, annars lbir de inte långlivade där.
#3 - 18 februari 2008 08:49
Okej. Mina guppyhonor är ganska tjocka men jag vet inte ifall det är yngel eller om de bara är tjocka. Hur ser man om det är yngel eller inte?
/ Soffan96
#4 - 18 februari 2008 09:16
Fast är det verkligen att rekommendera att ha några som helst fiskar - oavsett art - i en skål på bara sex liter? Dels måste det väl vara näst intill omöjligt att inreda en sådan skål, dels är det litet för fiskarna och dels undrar ju jag om det överhuvudtaget går att skapa en bra balans i ett såpass litet "akvarium".. :confused:
#5 - 18 februari 2008 10:03
I bålskålen kan du ha så kallade labyrintfiskar. De går själva upp till ytan om de behöver luft, alltså behöver de ingen pump, men skulle det vara så att du vill ha andra fiskar där i måste du köpa en pump ab något slag.

Det där är en mycket vanlig missuppfattning och faktiskt fullständigt fel!
För det första så handlar pumpbehovet fr a inte om syretillförsel utan att det i dess filtermaterial bor bakterier som tar hand om ammonium och nitrat som kommer från fiskarnas bajs. Det är alltså inte en valsituation om man kan ha pump eller inte, [SIZE=4]det är ett måste![/SIZE] Enda gången det kan funka är om du har ett växtakvarium med mer än typ 50% växter i och mycket få fiskar. Inte det vanligaste om man är nybörjare. Som tur är finns det en triljard trådar om pumpar, filter och nitrit här på forumet så det är bara att använda sökfunktionen och börja läsa.

Dessutom är det lag sen ett par år tillbaka att man inte får ha fiskar i kar understigande 40L (rätta mig gärna om jag har fel) så att säga att du kan ha fisk i en 6L bålskål är helt uppåt väggarna rent lagmässigt förutom att det är förkastligt ur djurhållningssynpunkt.

Om du nu _vet_ att det är olagligt, varför väljer du då att ha en bålskål som akvarie? Tror du lagen kom till bara på skoj och för att jävlas med "akvarister" som ser fiskar som accessoarer till hemmet? Medvetet djurplågeri(vilket ett sådant lagbrott är) på gränsen till .. äh.. *censur*. (Sånt här gör mig rejält upprörd och jag är definitivt ingen vegan/vegetarian/Djurens rätt-fanatiker heller, bara så att du vet.).

Bara för att en labyrintfisk KAN klara sig med att andas luft är det inte sagt att de SKA, MÅSTE eller ens BÖR tvingas till det. För labyrintfiskar handlar ytandningen om en evolutionärt utvecklad fördel för ren överlevnad i extrema situationer, inte en normalsituation. Annars hade den haft lungor och inte gälar som primär syresättningskälla. Det du _kanske_ kan ha en 6L skål till är akvarie till den känsliga pyttefisken Galaxy rasbora eller kanske till räkor, men då gäller det fortfarande att ha fungerande rening och sånt. Absolut ingen större livsform och alltid i mycket få exemplar.

Varför inte ha skålen bara som bålskål och bjuda in till jättedrinksfest istället? Mycket roligare och med mindre dåligt samvete i längden (eller ja.. det beror ju på vad man gör "under the influence") :p

Sen kan man ha åsikter om mängden och sortens fisk du har i förhållande till antal liter vatten i 61L akvariet men även det finns det massor av läsning av i resten av forumet.
#6 - 18 februari 2008 10:30
Jag är inne på din linje ize, däremot så är ett filter inget måste för att få den biologiska reningen som man behöver.

Men inte bör man ha fiskar i så små kar, det håller jag fullständigt med om!
#7 - 18 februari 2008 10:41
Hagi skrev:
Jag är inne på din linje ize, däremot så är ett filter inget måste för att få den biologiska reningen som man behöver.

Men inte bör man ha fiskar i så små kar, det håller jag fullständigt med om!

Inget måste om du har koll på biologisk rening nä, men är sannolikheten stor för att man har det om man skickar i golfbollar och slöjstjärtar i ett 61L och sen frågar vad man kan ha i en 6L skål?

Jag editerade lite och la in ett stycke om växtakvarier, men det är ju sällan det första man skaffar sig som ny i denna ljuvliga hobby?
#8 - 18 februari 2008 10:48
Håller med ize om att du kanske har lagt i fiskar i ditt kar som egentligen inte hör dit.
Om du går in på varje art av dom fiskar du har här på infosidorna så ser du hur stort kar dom bör ha osv, mm.
Lycka till!

Mvh Eva
#9 - 18 februari 2008 11:08
ize skrev:
Inget måste om du har koll på biologisk rening nä, men är sannolikheten stor för att man har det om man skickar i golfbollar och slöjstjärtar i ett 61L och sen frågar vad man kan ha i en 6L skål?

Jag editerade lite och la in ett stycke om växtakvarier, men det är ju sällan det första man skaffar sig som ny i denna ljuvliga hobby?

Helt rätt, dessutom är det nog inte lätt att få balans i så små skålar! Men generellt så är det möjligt att vara utan ett egentligt motor/luft-drivet filter om man gör på rätt sätt....

Sannolikheten är minimal ;)
#10 - 18 februari 2008 16:51
Svar på: aiquen. Fast är det verkligen att rekomendera...

Jag tänkte också att det kanske blir för litet. Men jag kanske kan ha ynglena däri?.. Om jag fixar en pump alltså.
#11 - 18 februari 2008 17:00
ize skrev:

För det första så handlar pumpbehovet fr a inte om syretillförsel utan att det i dess filtermaterial bor bakterier som tar hand om ammonium och nitrat som kommer från fiskarnas bajs. Det är alltså inte en valsituation om man kan ha pump eller inte, [SIZE=4]det är ett måste![/SIZE] Enda gången det kan funka är om du har ett växtakvarium med mer än typ 50% växter i och mycket få fiskar. Inte det vanligaste om man är nybörjare. Som tur är finns det en triljard trådar om pumpar, filter och nitrit här på forumet så det är bara att använda sökfunktionen och börja läsa.

Dessutom är det lag sen ett par år tillbaka att man inte får ha fiskar i kar understigande 40L (rätta mig gärna om jag har fel) så att säga att du kan ha fisk i en 6L bålskål är helt uppåt väggarna rent lagmässigt förutom att det är förkastligt ur djurhållningssynpunkt.

Om du nu _vet_ att det är olagligt, varför väljer du då att ha en bålskål som akvarie? Tror du lagen kom till bara på skoj och för att jävlas med "akvarister" som ser fiskar som accessoarer till hemmet? Medvetet djurplågeri(vilket ett sådant lagbrott är) på gränsen till .. äh.. *censur*. (Sånt här gör mig rejält upprörd och jag är definitivt ingen vegan/vegetarian/Djurens rätt-fanatiker heller, bara så att du vet.).

Bara för att en labyrintfisk KAN klara sig med att andas luft är det inte sagt att de SKA, MÅSTE eller ens BÖR tvingas till det. För labyrintfiskar handlar ytandningen om en evolutionärt utvecklad fördel för ren överlevnad i extrema situationer, inte en normalsituation. Annars hade den haft lungor och inte gälar som primär syresättningskälla. Det du _kanske_ kan ha en 6L skål till är akvarie till den känsliga pyttefisken Galaxy rasbora eller kanske till räkor, men då gäller det fortfarande att ha fungerande rening och sånt. Absolut ingen större livsform och alltid i mycket få exemplar.

Varför inte ha skålen bara som bålskål och bjuda in till jättedrinksfest istället? Mycket roligare och med mindre dåligt samvete i längden (eller ja.. det beror ju på vad man gör "under the influence") :p

Sen kan man ha åsikter om mängden och sortens fisk du har i förhållande till antal liter vatten i 61L akvariet men även det finns det massor av läsning av i resten av forumet.

Nu när jag tänker efter så kanske det är lite taskigt mot fiskarna.. Men de vet ju inget annat. De simmar ju bara runt där hela dagarna, de bryr sig väl inte?
Och om jag nu skulle ha nån liten fisk så ska jag skälvklart ha pump. Jag skrev inte att jag inte skulle ha pump, det var bara jenny-penny som tog upp det.
Men kan jag ha yngel däri ett tag så att inte guldfiskarna äter upp dem (med pump) ?
#12 - 18 februari 2008 17:09
EvaPeva skrev:
Håller med ize om att du kanske har lagt i fiskar i ditt kar som egentligen inte hör dit.

Om du går in på varje art av dom fiskar du har här på infosidorna så ser du hur stort kar dom bör ha osv, mm.

Lycka till!

Mvh Eva

Jag har pratat med folk på djuraffärer/akvarieaffärer och de säger att det går jättebra att ha slöjstjärtar, golfbollar mm. i ett 61literakvarium. Men däremot så kan den största slöjstjärten (ca 7-8cm) äta upp de små guppyfiskarna. Det kanske låter konstigt eftersom guldfiskar är Karpfiskar men jag har sett att det har hänt och i början när guppysarna kom så "nafsade" den stora slöjstjärten lite på en utav guppysarna så att fenan blev lite trasig men den har läkt nu. Förresten, tycker du att det är alldeles för många fiskar i akvariet? :confused:
#13 - 18 februari 2008 17:33
Här är zoopets artbeskrivningar, ta och läs igenom artbeskrivningen för respektive fisk du har så lär du dig säkert en hel del matnyttigt.
http://www.zoopet.com/fiskar/
Föresten, nej, slöjstjärtar passar inte i ett 61l akvarie, ialla fall inte permanent, den fisken kan med lätthet bli iaf. 15cm, tänk dig själv att ha en fisk på 15cm i ett kar med ett djup och en höjd på 30cm?
#14 - 18 februari 2008 18:20
soffan96 skrev:
Nu när jag tänker efter så kanske det är lite taskigt mot fiskarna.. Men de vet ju inget annat. De simmar ju bara runt där hela dagarna, de bryr sig väl inte?

Och om jag nu skulle ha nån liten fisk så ska jag skälvklart ha pump. Jag skrev inte att jag inte skulle ha pump, det var bara jenny-penny som tog upp det.

Men kan jag ha yngel däri ett tag så att inte guldfiskarna äter upp dem (med pump) ?

Jo, de bryr sig nått alldeles är jag rädd. Ett litet akvarium gör fisken mer stressad än om den har stor plats att röra siig på. Liksom vi behöver fiskar utrymmen att känna sig trygg på, att kunna gömma sig och komma undan de stora djuren som glor hotfullt på dem (ie en nyfiken människa) där de ligger oskyddade och skvalpar(för att hårddra det en smula).

Nu ska man inte jämföra människor med djur rakt av, men tänkt dig själv att leva i ett skyltfönster där folk går förbi och glor på dig? Har du gjort det hela livet kanske du inte vet något annat men skulle du trivas? Är det rätt av dig att strunta i att dina fiskar inte kommer att må så bra som de kan göra?

När du tar hand om en annan varelse, oavsett om det är en fisk, spindel, hund, häst eller för den delen ett barn så tar du faktist på dig ansvaret för deras liv. Det är på ditt ansvar att få detta liv att trivas och må så bra som du någonsin kan, i annat fall kan du lika gärna skaffa dig en plastblomma. Det är den respektnivå som iaf jag lever med.

En helt annan aspekt är svårigheten att få balans i ett litet akvarium, det finns liksom inte så mycket marginaler att leka med när det börjar handla om enstaka liter.

Ja, du skulle tillfälligt kunna ha yngel i ett så litet akvarium, kanske några veckor om de inte är för många. Tänk då på att yngel är känsligare än vuxna fiskar, de har inte heller så stora marginaler i kroppen. Varje flytt är dessutom stressande och en potentiell skaderisk.. Många med mig använder 60L som yngelakvarier, alltså lika stort som ditt största, för då kan ynglen gå kvar längre och risken för att man dödar något minskar markant.

Att djuraffären säger att det är OK att ha guldfisk i småakvarier är för att de
1, ofta inte själva vet bättre. Att få ha fiskar i en djuraffär innebär inte att man automagiskt är proffs inom akvaristiken. Många innehavare har sin specialitet på t ex hundar och katter och vet ofta lika mycket om fiskar som kunden som frågar, tyvärr inte så mycket alltså.
2, Vill sälja många fiskar.
3, Inte bryr sig om fiskarna dör, då återkommer du ju förhoppningsvis som kund och punkt nummer 2 är uppfylld.

Om du kikar på den här bilden så kan du få lite perspektiv på hur stora dina slöjisar kan bli om de får må riktigt bra: http://www.dr.dk/P1/Natursyn/Udsendelser/2007/05/20070515110755.htm

Jag ville också lägga in en annan artikel om vådan att ha för små akvarier men sitter på fel dator just nu.. Om någon har den länken tillgänglig så får de gärna lägga upp den(den med silverhajen? och det "förvuxna" ögat)..

Din mängd fiskar i det akvariet hade nästan varit lagom många om dina tre slöjstjärtar hade varit mollys eller något liknande, men slöjstjärtar i små storlekar kräver 60L styck, utan kompisar. Dessutom har du/affären blandat fiskar med helt olika krav på temperatur, salt och pH.

För att må optimalt ska t ex en slöjstjärt ha kallt vatten 20-22 grader, medan mollys och tetror gärna har det varmare, ca 24-26 grader. Mollys vill dessutom gärna ha ett högre pH (mellan 7-8) och tetror vill oftast ha lågt pH (6,5-7). Mollys gillar dessutom _lite_ salt i vattnet vilket ingen av de andra arterna gör.

Det är inte lätt att vara nybörjare för man förlitar ju sig på att affären et vad de snackar om. Bra gjort dock att gå in här och fråga, på Zoopet finns det svar på det mesta inom akvaristiken. Om inte annat kan någon alltid peka dig vidare.

Lova mig en sak bara.. nästa gång du köper ett liv, innan du köper det, se till att läsa på lite om vad det behöver för att må bra. Det mår både du och livet bättre av i det långa loppet.
#15 - 18 februari 2008 18:36
Ett MKT bra inlägg ize! Bra formulerat, mkt info & snällt. Eloge till dig! :)

Som svar på trådskaparens fråga svarar jag JA, du har för mkt fisk med tanke på storl på karet & vilka arter du satt i.

Kan oxå tillägga att mina yngelkar är på 73 l vardera. Har dock några 30 l kar men där har jag ingen fisk utan bara räkor & posthornssnäckor.

Lycka till!

Mvh Eva
#16 - 18 februari 2008 19:22
Sultanen skrev:
Här är zoopets artbeskrivningar, ta och läs igenom artbeskrivningen för respektive fisk du har så lär du dig säkert en hel del matnyttigt.

http://www.zoopet.com/fiskar/

Föresten, nej, slöjstjärtar passar inte i ett 61l akvarie, ialla fall inte permanent, den fisken kan med lätthet bli iaf. 15cm, tänk dig själv att ha en fisk på 15cm i ett kar med ett djup och en höjd på 30cm?

Just nu är de inte så stora men om de blir upp emot 15 cm så får jag ge bort dem till någon med större akvarium eller lämmna in den till en akvariebutik..
Förresten, tack för tipset! Jag ska läsa igenom dem. :)
#17 - 18 februari 2008 19:32
ize skrev:
Jo, de bryr sig nått alldeles är jag rädd. Ett litet akvarium gör fisken mer stressad än om den har stor plats att röra siig på. Liksom vi behöver fiskar utrymmen att känna sig trygg på, att kunna gömma sig och komma undan de stora djuren som glor hotfullt på dem (ie en nyfiken människa) där de ligger oskyddade och skvalpar(för att hårddra det en smula).

Nu ska man inte jämföra människor med djur rakt av, men tänkt dig själv att leva i ett skyltfönster där folk går förbi och glor på dig? Har du gjort det hela livet kanske du inte vet något annat men skulle du trivas? Är det rätt av dig att strunta i att dina fiskar inte kommer att må så bra som de kan göra?

När du tar hand om en annan varelse, oavsett om det är en fisk, spindel, hund, häst eller för den delen ett barn så tar du faktist på dig ansvaret för deras liv. Det är på ditt ansvar att få detta liv att trivas och må så bra som du någonsin kan, i annat fall kan du lika gärna skaffa dig en plastblomma. Det är den respektnivå som iaf jag lever med.

En helt annan aspekt är svårigheten att få balans i ett litet akvarium, det finns liksom inte så mycket marginaler att leka med när det börjar handla om enstaka liter.

Ja, du skulle tillfälligt kunna ha yngel i ett så litet akvarium, kanske några veckor om de inte är för många. Tänk då på att yngel är känsligare än vuxna fiskar, de har inte heller så stora marginaler i kroppen. Varje flytt är dessutom stressande och en potentiell skaderisk.. Många med mig använder 60L som yngelakvarier, alltså lika stort som ditt största, för då kan ynglen gå kvar längre och risken för att man dödar något minskar markant.

Att djuraffären säger att det är OK att ha guldfisk i småakvarier är för att de

1, ofta inte själva vet bättre. Att få ha fiskar i en djuraffär innebär inte att man automagiskt är proffs inom akvaristiken. Många innehavare har sin specialitet på t ex hundar och katter och vet ofta lika mycket om fiskar som kunden som frågar, tyvärr inte så mycket alltså.

2, Vill sälja många fiskar.

3, Inte bryr sig om fiskarna dör, då återkommer du ju förhoppningsvis som kund och punkt nummer 2 är uppfylld.

Om du kikar på den här bilden så kan du få lite perspektiv på hur stora dina slöjisar kan bli om de får må riktigt bra: http://www.dr.dk/P1/Natursyn/Udsendelser/2007/05/20070515110755.htm

Jag ville också lägga in en annan artikel om vådan att ha för små akvarier men sitter på fel dator just nu.. Om någon har den länken tillgänglig så får de gärna lägga upp den(den med silverhajen? och det "förvuxna" ögat)..

Din mängd fiskar i det akvariet hade nästan varit lagom många om dina tre slöjstjärtar hade varit mollys eller något liknande, men slöjstjärtar i små storlekar kräver 60L styck, utan kompisar. Dessutom har du/affären blandat fiskar med helt olika krav på temperatur, salt och pH.

För att må optimalt ska t ex en slöjstjärt ha kallt vatten 20-22 grader, medan mollys och tetror gärna har det varmare, ca 24-26 grader. Mollys vill dessutom gärna ha ett högre pH (mellan 7-8) och tetror vill oftast ha lågt pH (6,5-7). Mollys gillar dessutom _lite_ salt i vattnet vilket ingen av de andra arterna gör.

Det är inte lätt att vara nybörjare för man förlitar ju sig på att affären et vad de snackar om. Bra gjort dock att gå in här och fråga, på Zoopet finns det svar på det mesta inom akvaristiken. Om inte annat kan någon alltid peka dig vidare.

Lova mig en sak bara.. nästa gång du köper ett liv, innan du köper det, se till att läsa på lite om vad det behöver för att må bra. Det mår både du och livet bättre av i det långa loppet.

Jag bryr mig jättemycket om mina fiskar och skulle bli jätteledsen om de dog. Jag vill verkligen att de ska må bra. :)
Och det jag skrev om att de inte bryr sig kanske var fel. Jag har försökt att läsa på ganska mycket om fiskar men tydligen inte tilräckligt. Jag får läsa om
fiskar lite mer. Och nästa gånga jag köper en fisk ska jag läsa om den innan.
Jag måste bara säga en sak till:
Min kompis har 3 stycken slöjstjärtar i en skål på ca 16 liter.. Hur funkar det??:confused:
#18 - 18 februari 2008 19:51
Ska min guppyhona ha yngel?

En av mina guppyhonor ser väldigt rund ut men jag vet inte ifall det är yngel på gång.. :S
Jag la ut några bilder som kanske inte är superbra men det går nog att se.
http://sofiie96.piczo.com/?g=35320679&cr=1
#19 - 18 februari 2008 20:34
soffan96 skrev:
Jag bryr mig jättemycket om mina fiskar och skulle bli jätteledsen om de dog. Jag vill verkligen att de ska må bra. :)

Det är jättebra! Välkommen till fiskarnas värld! Akvaristiken är en underbar hobby som är gravt beroendeframkallande :)

soffan96 skrev:
Jag måste bara säga en sak till:

Min kompis har 3 stycken slöjstjärtar i en skål på ca 16 liter.. Hur funkar det??:confused:

Inte alls. Tyvärr är guldfiskar väldigt sega fiskar som tål mycket misskötsel innan de trillar av pinn och 3 st i en 16L skål är inget annat än misskötsel (om än välmenande). :( Jag tror att det är mycket därför myten om att guldfiskar "trivs" i skålar är så stark och långlivad. De överlever länge i missförhållanden men att kalla ren överlevnad för trivsel är inte rätt..

Vad det gäller den eftertraktade balansen i karet vi tjatar om så kan man ta algtillväxten som en måttstock:

Om man får mycket alger i sitt akvarium, alltså mer (och andra sorters alger) än enstaka små gröna prickar på glaset är det ett tecken på att man inte har balans i sitt akvarium. Algerna kan se ut som långa trådar, grönt slem eller brunsvarta pälsbollar men det finns mååånga arter. Alger kan man inte skydda sig emot utan bara bekämpa med antingen kemikalier eller att få akvariet i balans. Alger älskar nämligen förändringar och avskyr stabilitet.

I ett välskött akvarium i balans behöver man aldrig storstäda utan på sin höjd rensa i växtligheten och/eller slamsuga 1/3 per vattenbytesgång. Välbalanserat kar innebär alltså mindre jobb och gladare fiskar ;)

Försök byt in dina slöjisar mot andra fiskar/växter i zooaffären och påverka din kompis att göra samma sak. Ett annat (och roligare) alternativ är att du skaffar ett större akvarium till dina slöjstjärtar :D
#20 - 18 februari 2008 20:35
soffan96 skrev:
En av mina guppyhonor ser väldigt rund ut men jag vet inte ifall det är yngel på gång.. :S

Jag la ut några bilder som kanske inte är superbra men det går nog att se.

http://sofiie96.piczo.com/?g=35320679&cr=1

Jodå, hon är tokgravid men du kommer nog inte få se några yngel. Alla dina andra fiskar formligen älskar yngel och mamma själv är inte heller dålig på att äta...
#21 - 18 februari 2008 21:11
ize skrev:

Men Ize
jag har ett 27 liters akvarium
med tre guppyn där lever de gott med bra utrymme efter sin storlek
det där med lag på 40 liter måste man väl se till fiskarna och dess behov av utrymme.
Tänk dej själv att ha 4-6 eller fler skalarer i ett 40 liters!!!!
Eller en annan blandning va fiskar med ett större antal i ett 40Liters.
Man kan inte stirra sig blind på akvariets storlek.
Jag har också ett 190 liters hörnakvarium med två skalarer och 10 neontetror
men att mina guppys skulle ha för lite utrymme i ett 27 liters är helt fel.
#22 - 18 februari 2008 21:17
Men Ize

jag har ett 27 liters akvarium

med tre guppyn där lever de gott med bra utrymme efter sin storlek

det där med lag på 40 liter måste man väl se till fiskarna och dess behov av utrymme.

Tänk dej själv att ha 4-6 eller fler skalarer i ett 40 liters!!!!

Eller en annan blandning va fiskar med ett större antal i ett 40Liters.

Man kan inte stirra sig blind på akvariets storlek.

Jag har också ett 190 liters hörnakvarium med två skalarer och 10 neontetror

men att mina guppys skulle ha för lite utrymme i ett 27 liters är helt fel.

En sak till då ska man heller inte ha yngel i dessa små yngelburkar som finns att köpa i zoo-affärerna om gränsen är 40 liter
även om småynglen är där bara ett par veckor.
#23 - 19 februari 2008 07:34
Min starka reaktion i det inlägget grundade sig nog mer på jennypennys utsagor än trådskaparens kommentar och det egentliga literantalet.

Visst har du rätt i att man inte kan stirra sig blind på akvariets storlek alltid, men i det här fallet ansåg iaf jag att det var viktigare att upplysa om lagtexten och pumpbehov än antalet liter.

Sen fortsätter jag ju också att ifrågasätta hur trådskaparen tänker när hon undanber sig kommentarer om att det är olagligt och ändå ber om råd om vad man ska pytsa i ett 6L? Skickar man i 3 slöjstjärtar + ännu fler fiskar i ett 60L så är det fullt jämförbart med 4-6 scalarer i ett 40L och precis lika fel. Lagen är inte till för att korrigera alla sätt man kan göra fel på utan är mer riktad till att få bort de värsta avarterna av fiskhållning (som 3 slöjstjärtar i ett 16L)

Du har också rätt i att jag inte applåderar affärernas väldigt stora sortiment av yttepytteburkar. Ja, det går att ha djur i så små burkar om man har koll och väljer rätt arter. Det har sällan en nybörjare. Det i kombination med många affärers underlåtenhet att informera och utbilda gör mig skogstokig, kort sagt, och inte så lite ledsen. För mig är ett fullgånget liv ett liv med samma rätt att leva oavsett art, sen _hur_ det ska leva är en moralisk fråga som var och en måste ta ställning till på egen hand. Jag är rätt bekväm med mitt ställningstagande.

Med den fiskblandning hon har i förhållande till akvariets storlek så kan man misstänka att hon inte kan tillräckligt om fiskskötsel och vilka som passar ihop, därav mina senare och kanske något mer välformulerade inlägg i debatten.

Själv anser jag att 27 liter är ett gränsfall som permanent bostad för 3 guppies, definitivt inte gott om plats. Anser du att gott om plats är att de kan slå några slag med fenan och riskera och hamna i glaset direkt? Det gör inte jag.

Guppy är strömvattensfiskar som gärna rör på sig, ett behov som _kan_ vara svårt att tillgodose i ett så litet akvarie. Går man i akvarieaffärer kan man ganska ofta se fiskar som upprepar samma runda i karet, om och om igen. Det är ett av de starkaste tecknen på stress och vantrivsel som finns. För någon som inte vet vad de ska titta efter så kan man missta det för att "de bara motionerar lite.." men verkligheten är tyvärr värre än så (det har med adrenalinhalter etc att göra). Förutom det så har man ju då fortfarande problemet med att uppnå den svåra balansen pga de få litrarna.

Det ska tilläggas att jag har guppyavel i ett 60L uppdelat på 3 delar(mha nät) och det är inte en optimal lösning om man ska se på fiskhållning ur en stikt biotopmässig synvinkel (som jag tycker att man ska, så långt det är praktiskt möjligt). Min anledning till att jag ändå har dem där är just avel, i detta fallet är de "bara" yngelproducenter och det är maximal överlevnad på ynglena som gäller.

Innan gick de i mitt stora 250L akvarium men då överlevde bara ett enda yngel pga fantomtetrorna jag också har i det. Att ta bort tetrorna är inte ett alternativ just nu. När jag kommit upp i tillräckligt antal yngel för att få en bra tillväxt kommer det stora karet fungera som permanent avelsplats och bara gravida honor och yngel gå kvar i det lilla. Det lilla akvariet är alltså inte en permanent lösning för att hålla mina vuxna fiskar...
#24 - 19 februari 2008 08:26
ize skrev:
Det är jättebra! Välkommen till fiskarnas värld! Akvaristiken är en underbar hobby som är gravt beroendeframkallande :)

Inte alls. Tyvärr är guldfiskar väldigt sega fiskar som tål mycket misskötsel innan de trillar av pinn och 3 st i en 16L skål är inget annat än misskötsel (om än välmenande). :( Jag tror att det är mycket därför myten om att guldfiskar "trivs" i skålar är så stark och långlivad. De överlever länge i missförhållanden men att kalla ren överlevnad för trivsel är inte rätt..

Vad det gäller den eftertraktade balansen i karet vi tjatar om så kan man ta algtillväxten som en måttstock:

Om man får mycket alger i sitt akvarium, alltså mer (och andra sorters alger) än enstaka små gröna prickar på glaset är det ett tecken på att man inte har balans i sitt akvarium. Algerna kan se ut som långa trådar, grönt slem eller brunsvarta pälsbollar men det finns mååånga arter. Alger kan man inte skydda sig emot utan bara bekämpa med antingen kemikalier eller att få akvariet i balans. Alger älskar nämligen förändringar och avskyr stabilitet.

I ett välskött akvarium i balans behöver man aldrig storstäda utan på sin höjd rensa i växtligheten och/eller slamsuga 1/3 per vattenbytesgång. Välbalanserat kar innebär alltså mindre jobb och gladare fiskar ;)

Försök byt in dina slöjisar mot andra fiskar/växter i zooaffären och påverka din kompis att göra samma sak. Ett annat (och roligare) alternativ är att du skaffar ett större akvarium till dina slöjstjärtar :D

Okej.. Det var det jag trodde. Hon har ju bara 2 plastväxter och några snäckor i skålen, och fiskarna förståss. Jag tycker jättemycket om mina slöjstjärtar! De är mina "favoriter". De är inte så stora nu, den ena är ca 5 cm och den andra ca 8 cm. Jag kan väl ha kvar dem ett tag till eller.? Hur stora får de bli i mitt akvarium som är typ 62 cm långt och 35 högt och brett?
#25 - 19 februari 2008 08:53
Vad är ett yngelkar egnetligen!? Det kanske låter helt sjukt att jag inte vet vad det är riktigt. Är det bara ett vanligt akvarium som man har yngel i eller??

:S
#26 - 19 februari 2008 09:07
Nej, jag tycker faktiskt inte att du kan ha kvar dem alls, inte i det akvariet och inte i det sällskapet. Om det hjälper dig att få lite perspektiv så finns det en (omdiskuterad) tumregel som lyder "1 cm fisk per liter vatten". När det gäller slöjstjärtar ska man snarare tänka "1 cm fisk per 3 liter vatten" eftersom de skitar ner mycket mer än en guppy eller tetra. Btw, golfbollen du har är samma sorts fisk som slöjstjärtarna, nämligen en avelsform av guldfisk och har därför samma behov(och samma räkneregel gäller).

Vi räknar: Slöjisarna: 5cm*3L vatten + 8cm*3L + golfbollen:gissar storlek till 6cm*3L = 15+24+18= 57liter.

_En_ av guldfiskarna kan alltså växa 1 cm till och sen är akvariets fiskkapacitet fylld. Då har vi dessutom bara räknat guldfiskarna.

Ska vi lägga till dina övriga fiskar så blir det så här (nu har jag inte koll på hur stora dina andra fiskar är så storlekarna är gissningar):
"5 guppyfiskar" (säg att de är 2 cm långa och regeln 1 cm/liter vatten gäller)
"2 ballongmolly" (3 cm som ovan)
"2 röda tetror" (vet inte vad de heter) (utan att veta skulle jag tippa på röda fantomtetror och de är ca 2-3 cm)
"2 ganska små malar" (vad är ganska små? vilken typ? för räkneexemplets skull räknar jag på 2 cm)

Vi räknar igen: 5st*2cm+2*4+2*3+2*2=10+8+6+4=28L
Lägger vi till dina guldfiskar så blir det: 28+57=85 L

Du har alltså redan nu 85L fisk i ditt 60L akvarium, vilket är alldeles för mycket. En sådan "övervikt" kommer att döda dina fiskar pga ammonium och nitritchocker, speciellt i ett alldeles nystartat akvarium. Du _kan_ klara dig om du har minutiös koll på vattenvärden och sköter dina vattenbyten utan att någonsin slarva, men det förutsätter att dina fiskar inte växer mer överhuvudtaget.

I det här läget måste du välja, göra dig av med fiskar och/eller köpa ett nytt akvarium. Väljer du att behålla guldfiskarna måste du köpa nytt akvarium alldeles oavsett, om de ska ha plats att växa.

Som ett motexempel kan jag ge mitt akvarie:
5 siamesiska algätare, genomsnittsstorlek ca 8 cm: 40L
8 fantomtetror, ca 3,5 cm: 28L
2 ancistrus, 6 +10 cm: 16L
4 guppies (3*3 cm +1*2cm): 11L
40+28+16+11= 95L fisk och mitt akvarie är 250L stort.....

Jag har en extremt låg fiskbelastning och mycket växter, men i min värld gäller "less is more" ;)
#27 - 19 februari 2008 09:14
ize skrev:
Jodå, hon är tokgravid men du kommer nog inte få se några yngel. Alla dina andra fiskar formligen älskar yngel och mamma själv är inte heller dålig på att äta...

Okej. vad bra då vet jag! Men kan jag inte göra något för att nån ska överleva eller? Det skulle var kul eftersom jag aldrig haft yngel förut. Jag har en till guppyhona som också är ganska rund men inte lika tjocksom denna. :D
#28 - 19 februari 2008 09:22
Du kan alltid flytta honan till ett yngelakvarie. Jo, det är ett helt vanligt akvarie (ofta lite mindre än där föräldrarna går) som man bara har yngel på uppväxt i. Eftersom man vill att ynglena ska växa fort matar man ofta ganska mycket och då är det _jättenoga_ att hålla rent.

...åsså blev det rundgång i diskussionen ;)
#29 - 19 februari 2008 09:53
Nu kommer du tycka att jag är helknäpp som frågar detta men jag måste.
Kan jag ha ynglen i skålen om det inte blir så många. Eller kan jag lägga i honan där nu . Men jag antar att det inte går.. [:o] (MED PUMP)
#30 - 19 februari 2008 10:05
Jag lägger ut några bilder på akvariet om du vill se hur det ser ut. Om du undrar varför det är så gult i vattnet så är det lampan som vi ska byta ut för den är inte så bra.. Den värmer upp vattnet och ger inget bra ljus.
Jag tänkte lägga ut en film också vmen jag vet inte _var_ jag kan lägga ut den!.. Vet du nån hemsida förrutom You Tube.? För där kunde jag inte bli medlen :(

http://pic1.piczo.com/go/albumeditor
#31 - 19 februari 2008 10:38
Man kan lägga ut både bilder och filmer på www.photobucket.com.
#32 - 19 februari 2008 14:44
soffan96 skrev:
Nu kommer du tycka att jag är helknäpp som frågar detta men jag måste.

Kan jag ha ynglen i skålen om det inte blir så många. Eller kan jag lägga i honan där nu . Men jag antar att det inte går.. [:o] (MED PUMP)

Hm.. kan och kan.. ja, det kan du, men inte för en längre period. Vad har du för pump? För i den lilla mängden vatten kommer de flesta pumpar skapa en storm (om det är ett normalt innerfilter vill säga) ..

Där du valde att lägga upp bilden måste man ha inlogg...
#33 - 19 februari 2008 14:58
Jaha.. Jag ska fixa bilderna.
Jag vet inte riktigt vad det är för pump för jag har den inte hemma just nu. Mammas kompis skulle komma med den nu på eftermiddagen. Jag tror att det är som en svart klump som man sätter utanför akvariet och på den sitter det en slang som går ner i vattnet, så den tar inte så mycket plats direkt.

Några kompisar har eller har haft en skål med några guppysar i _utan_ pump och de har överlevt rätt länge. Men det är bättre att ta det säkra före det osäkra.:) Jag har lagt i den tjocka honan och en annan guppyhona i skålen så nu är det bara att vänta på att pumpen ska komma.

Bilderna: http://sofiie96.piczo.com/?g=35320952&cr=1
#34 - 19 februari 2008 15:01
Jag pratade med en kille i en akvariebutik och han sa att golfbollar inte lever så länge för att de simmar så dåligt.. Varför simmar de så dåligt och är det sant att de inte lever så länge på grund av det?
#35 - 19 februari 2008 15:25
Om du tittar på hur en golfboll är byggd ser du att den ser ut som en boll med jättemage. I vatten är det en nackdel att se ut som en boll då vattnet ger för mycket motstånd. En smal, torpedformad kropp som normala fiskar har klyver vattnet och den kan glida runt bättre. Det krävs alltså mer energi för en golfboll att röra sig i vatten än en vanlig fisk och det sliter på fisken. Ren fysik egentligen. Du kan testa själv när du sitter i badet nästa gång. Dra en knuten hand genom vattnet och öppna sen handen och gör likadant. Vilket går lättast?

Sen simmar både slöjstjärtar och golfbollar mycket sämre än en reguljär guldfisk eftersom de har en delad, slöjig fena. Den fenan är för slapp för att kunna ge fart och hindrar därför varje slag med fenan att bli effektiv. Långsamma fiskar får i naturen mindre mat eftersom de andra snabbare fiskarna hinner före...

Sen dör golfbollar tidigare också pga att de är så hårt avlade. Den stora magen och fenorna ger inte bara förändringar på det ytliga utseendet utan skelettet och organen har blivit förändrade och muterade. Muterade organ fungerar inte så bra och de går en för tidig död till mötes... Guldfiskar kan bli uppåt 20 år gamla om de sköts rätt..
#36 - 19 februari 2008 15:31
Vad är artemia egentligen? Hur odlar man det och var kan man köpa det??
Man odlar det så att de fiskar man har ska kunna äta upp dem eller?[:o]
#37 - 19 februari 2008 15:37
soffan96 skrev:
Vad är artemia egentligen? Hur odlar man det och var kan man köpa det??

Man odlar det så att de fiskar man har ska kunna äta upp dem eller?[:o]

sök i forumet vettja, där står svaret på alla dina frågor ;) Artemia är ett litet kräftdjur som man kan köpa i zooaffären. Antingen köper man ägg och kläcker dem själv (kan vara klurigt, jag har aldrig testat själv) eller så köper man dem frysta i block.
#38 - 19 februari 2008 15:41
Du har fina guppys iaf ;) Jag har nästan likadana honor som du har fast mina är svarta på kroppen och har starkare färger på fenorna.

Dina 2 röda tetror är röda fantomtetraflickor förresten, sådana har jag också ;)

Köp en växt med massa blad på och lägg den att flyta i ytan på din skål så är chansen större att dina yngel kommer att klara sig från sin hungriga mamma när hon väl föder...
#39 - 19 februari 2008 16:04
Tack för tipset! Du skrev: Fantomtetraflickor. Du menar att båda är honor/flickor?! Jag antar det. Hur ser man skillnaden på honor och hanar på just den arten? :confused:
#40 - 19 februari 2008 16:21
jepp, båda är honor. Hanarna är större och har 2-3 ggr så stora ryggfenor som honorna. Honorna har dessutom röda analfenor, något som inte hannarna har.

Men du, tänk på att tetror är stimfiskar och behöver ett gäng till av sina artfränder för att bli glada. 10 är rekommenderat.. (jag ska själv köpa till några till mitt lilla stim, de är lite för få nu. )
#41 - 19 februari 2008 16:21
Jag har hört att man inte ska hälla i varmt vatten när man fyller akvariet så när jag fyllde skålen så hällde jag i kallt vatten och väntade i några timmar men vattnet hade inte värmts upp som jag trodde att det skulle göra, men det kanske inte var så bra?![:-55]
Jag hävde i lite varmt vatten eftersom guppys vill ha det ganska varmt.
Det är fortfarande bara runt 18 grader..
Vad ska jag göra för att värma upp vattnet lite?
#42 - 19 februari 2008 16:24
Jag vet inte ifall det får plats fler fiskar i mitt kar nu.. Tror du att det går bra att bara ha 2 Fantomtetror eller måste man ha fler??

Vet du nån zoobutik som säljer saltvattensfiskar i Örebro?? Men du kanske inte bor i Örebro och då är det inte så lätt att veta. För det skulle vara kul att titta på saltvattensfiskar även om man inte ska köpa några. :D
#43 - 19 februari 2008 16:27
Häll i lite mer varmvatten .. ha gärna en doppvärmare i så håller sig temperaturen stadig. Extra viktigt när det gäller yngel.

Det finns delade meningar om man ska ta lagom varmt vatten direkt ur kranen eller köra med kallt som får stå och värma till sig under natten. Olika personer gör olika. För enkelhetens skull tycker jag att du ska ta vatten från kranen i lagom temperatur.

Du _måste_ börja läsa på om nitrit, vattenbyten och vattenvärden redan nu.. när fiskarna är sjuka kan det redan vara för sent.
#44 - 19 februari 2008 16:28
Ingen aning om zoobutiker i Örebro, jag bor i Göteborg ;)
#45 - 19 februari 2008 16:30
Du ska _absolut inte_ ha fler fiskar i ditt akvarie, snarare ska du fundera på vilka du ska ta bort. Tyvärr måste du välja vilka fiskar du vill ha kvar om du vill ge resten en så bra miljö som möjligt..
#46 - 19 februari 2008 16:55
Min pappa har haft fiskar nästan hela sin barndom men han hade mest lax, aborre m.m. (det vill han ha nu också, ett typ 800liters akvarium med lax och sånt) Så han vet ganska mycket..
Mitt akvarium är ganska nytt men pappa ska kolla vattenvärdena, nitriten och allt sånt där.:) Det är inte så att vi har glömt det.
#47 - 19 februari 2008 17:07
Åh va bra! En kunnig pappa är guld värd! Om han har haft lax, abborre och öring så är han nog bättre på det här med akvarier än mig :D. De är inte helt lätta fiskar att få att trivas. 800liter lax finns det nog en och annan här i forumet som kan dräggla över ;)

Det har dock hänt en del med akvaristiken sen han var liten, mest för att vattenkvaliteten har ändrats(det är nästan för bra numera) och tekniken är annorlunda. Man byter vatten betydligt oftare numera och städar betydligt mindre i gengäld.

Aja, jättekul hursomhelst! Sträva efter balans och kolla nitrit och ammonium med jämna mellanrum så kommer allt bli bra ;)
Bilagor:
#48 - 19 februari 2008 17:15
Be din pappa köpa ett 800L ha dina fiskar i istället, så kan du ha ditt som yngelakvarium istället för den där attans skålen.. ;)
#49 - 20 februari 2008 09:42
Jo, pappa vill ha ett större akvarium. När han var yngre byggde han ett eget akvarium, men han har gett bort det till någon kompis. Men vem vet, han kanske bygger ett nytt ;)

Guppysarna: Jag har nu upptäckt att alla tre guppyhonor ska ha yngel. (de är väl gravida när de har en svart prick i magen?) Så alla tre är i skålen nu.
De får ju yngel var 4:de vecka ungefär men jag har bara haft dem i ca 2 veckor.. Så det borde alltså vara ca 2 veckor kvar? eller :confused:
#50 - 20 februari 2008 10:32
Haha.. låter bra det. Tjata lite på honom(och/eller på mamma vem det nu är som bromsar) så kanske det går fortare :D

Om dina honor ska ha yngel snart eller inte beror på om de var gravida redan innan de kom till dig. En del affärer och grossister låter honor och hannar gå tillsammans, vilket är synd.

På grund av att skålen är så liten så tycker inte jag att du ska lägga ner dina honor i den innan de har blivit så tokgravida att de fått en rejäl "dubbelhaka" och magen nästan ser fyrkantig ut. Först då är det nära. Det är ingen mening att låta dem gå i två veckor i det pyttiga akvariet, det är ju bara till för själva födelsen och ynglen.

Medan du väntar kan du låta skålfiltret gå i ditt större akvarium så att det akvariet dels får lite mer välbehövlig filtervolym men också att en massa gosiga, snälla bakterier hinner bildas i skålfiltret innan ynglena hinner födas.
#51 - 24 februari 2008 08:37
En av mina två fantomtetror äter inte :(
Varje gång jag matar fiskarna så äter alla precis som vanligt men inte en fantomtetra.
Hon tar in maten i munnen men sedan "spottar" hon ut den igen.
Först trodde jag att det bara var något tillfälligt men hon har hållt på så ganska länge nu.
Vad är det för fel eller varför gör hon så?

En fråga till.
Hur ser man könsskillnaden på såna här vanliga malar? kommer inte ihåg vad de heter man jag tror att de börjar på A.
Jag har två stycken små och skulle vilja veta om det är två hanar, två honor,
o.s.v.

/ Sofie
#52 - 24 februari 2008 11:04
Hej.
Förmodligen är det Ancistrus du har i ditt kar. Då ser man skillnad genom att hanen får "skägg" runt munnen & uppe på nosen. Det får inte honan, möjligvis nåt enstaka men hanen får många. Men det ser man inte när dom är små. Dom får växa till sig lite innan man ser det.

Mvh Eva

Annons