Yngel-balja

#1 - 10 januari 2011 15:53
Hej!

Är det någon som har förslag på yngelbalja där man förvarar ynglena i samma akvarie som de andra men svkilt? Jag har malawiciklider, kan vara bra att nämna.

Jag har nu tampats med flera sorter men de uppfyller inte mina krav.

Jag vill ha:
- lock
- avskiljare så mamman kan släppa ynglena i lugn och ro och sen kan ynglena simma undan mamman så de inte blir uppätna.
- bra fastsättning i akvariet så det inte av misstag kan "trilla" ner och fiskarna kan rymma.

Har prövat den här: (kommer lätt vatten i luftfickorna som håller upp den och vipps, ynglen uppätna eller honan bortsimmad)

och en som påminner om den ovan fast med lock. (dock hade den ingen avskiljare)

och ungefär en sånhär: (väldigt dålig fastsättning i akvariet)

Hoppas få svar!

Mvh
Emma
#2 - 10 januari 2011 17:05
Tycker det nog är lite lättare med ett litet spottkar till dem på 40 liter kanske, sätta i honan där och låta henne spotta där och sätt över henne sen till stora akvariet och sen föd upp ynglen där i :).
#3 - 10 januari 2011 17:12
Finns sådana yngelboxar du länka i din första länk med sugproppar på den ena sidan som man kan sätta fast med. Men som macke fisk säger så föredrar jag helt klart också ett yngelkar då en malawihona i princip tar upp hela ytan i dessa små boxar.

Sen kommer nästa problem att du får en ny hona som tuggar och då blir de samma problem för då har de andra små ynglen växt på sig en del. Så för att kunna dra upp yngel så är faktiskt nästan 3 akvarium att föredra. Som jag har nu har jag ett 20 liters där jag tömmer honorna i. När de växt på sig till en 2cm får de flytta över till ett 100 liters innan de är 4-5 får flytta tillbaka till mitt 300 liters :P
#4 - 10 januari 2011 22:56
#5 - 26 januari 2011 18:53
Ja, det är ett sjå det här, vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra. Det gäller ju att verkligen vara på sin vakt då om man har ett mindre kar, när honan ska spotta, för annars blir väl ynglena mat i varje fall om man inte genast flyttar henne... Är man på jobb och hon spottar lär det ju inte finnas några yngel kvar när man kommer hem då. Rackarns, hur ska man göra detta idiotsäkert?

Pust....
#6 - 26 januari 2011 19:18
jag tömmer mina honor. tar henne i handen o klämmer på sidorna på munnen o skakar ur ynglena i yngel karet. o sen får honan gå tillbaka till stora karet.
#7 - 2 mars 2011 18:36
Nu har jag löst det genom att ta i bruk mitt allra första akvarium på 10 liter. Efter att jag silikonat om det startade jag upp det med vatten från mitt 300 liters och nu simmar där ca 25 azureus-yngel :)

Såklart är det ju en Golden som har börjat tugga nu då.. Hur gör ni andra i detta läge? Jag har ju halvvuxna yngel i ett 110 liters och vuxna i 300 liters, och nudå nyfödda i 10 liters...

Ett alternativ som jag kommer på är att ta Goldenhonan och hålla henne i 10 liters karet men ha en håv under. Tömmer henne och ifall jag slinter och tappar taget om henne så är hon ändå i håven (så hon inte äter upp azureusarna).

Hur brukar ni göra? Flera spott-kar? Dela med er av erfarenheter, jag är nyfiken :)
Bilagor:
#8 - 2 mars 2011 20:47
flera kar ja. bara att starta ett till :P
#9 - 2 mars 2011 22:53
Har precis som du tre akvarier jag använder. Ett 20 liters men de nyspottade yngeln i där de får gå till de är omkring centimetern. Därefter i med dem i ett 100 liters för att sedan åka ner i 300 liters när de är lagom stora.

När jag tömmer brukar jag ta en liten plastskål med vatten från 300-literskaret där honan gått. sen tömmer jag helt enkelt henne i denna och skickar tillbaka henne i 300-karet när hon är tömd och häller ner ynglen i 20-liters :)

Hade jag kunnat hade jag såklart skaffat fler småkar så man kan dela upp dem bättre i storleksmässigt men dåligt med plats så då får man göra de bästa av de :)

Annons