Yngel :D

#1 - 24 januari 2009 12:02
Idag när jag kollade i akvariet så hade jag fått ett par guppyyngel :D Första gången
#2 - 24 januari 2009 12:32
Grattis :)
#3 - 24 januari 2009 13:38
Grattis :) Alltid lika roligt när de första ynglen kommer. Själv väntar jag på "kull" nummer 2 och känner mig väldigt otålig. Fick bara en överlevare från förra gången. (Såg bara ett yngel från första början men antar att honan fått fler och att några blivit uppätna).

mvh
eldhroka
#4 - 24 januari 2009 15:20
Tack så mycket. Ja det är kul men jag tror bestämt att guppyhonorna har klippt ynglen här : /
#5 - 24 januari 2009 18:11
Inte helt ovanligt... Men skaffa fler växter och gärna mossa så har nästa kull större chans att överleva.
#6 - 26 januari 2009 19:25
Nina82 skrev:
Inte helt ovanligt... Men skaffa fler växter och gärna mossa så har nästa kull större chans att överleva.

Det beror helt på vilka fiskar man har. Jag har en gurami som undersöker växterna grundligt efter yngel :(. Efter en tid bryr man sig inte om man har 1 eller 20 yngel. Finns alltid en stark individ som överlever.

Hej förresten Nina! längesedan;)
#7 - 27 januari 2009 17:22
Ynglen måste ha gömt sig bra för nu såg jag 4 styckna :O Kul!:D
#8 - 27 januari 2009 20:28
Istället för att starta en ny tråd så frågar jag här, hoppas det är okej.

Hur lång tid efter att ynglen har kommit ska man börja mata dem?
#9 - 27 januari 2009 20:32
gickan_87 skrev:

Du kan börja mata direkt men det behövs inte direkt. De har resurser för att klara sig och precis som med andra fiskar tar det ett tag innan de svälter.

Smula lite flingfoder till dem :)
#10 - 28 januari 2009 14:36
gickan_87 skrev:

de äter samma foder som föräldrarna, men se till att smula det lite mer än vanligt.....:)
#11 - 28 januari 2009 14:38
XenOn skrev:
Det beror helt på vilka fiskar man har. Jag har en gurami som undersöker växterna grundligt efter yngel :(.

Inte bara yngel lever farligt om man kombinerar fel, jag hade en månskensgurami som åt vuxna guppyhannar......[:o]
#12 - 28 januari 2009 17:50
tummen skrev:
Inte bara yngel lever farligt om man kombinerar fel, jag hade en månskensgurami som åt vuxna guppyhannar......[:o]

Jäklar :P. Hoppas han blev mätt på en guppyhane åt gången .
#13 - 28 januari 2009 17:52
gickan_87 skrev:

Det finns babymat som man kan köpa. Det är nästan i form av ett pulver så att det får plats i munnen. Men som alla andra sagt så går det utmärkt att smula själv.
#14 - 29 januari 2009 13:03
XenOn skrev:
Jäklar :P. Hoppas han blev mätt på en guppyhane åt gången .

Ja han nöjde sig med en till frukost en till lunch och.......:p snart var hanarna slut kan jag lova!:mad:

Den guramin fick flytta snarast, konstigt va?:D
#15 - 29 januari 2009 15:51
tummen skrev:
Ja han nöjde sig med en till frukost en till lunch och.......:p snart var hanarna slut kan jag lova!:mad:

Den guramin fick flytta snarast, konstigt va?:D

Tur att guppyn är en så produktiv fisk ändå! :D
#16 - 30 januari 2009 08:40
XenOn skrev:
Tur att guppyn är en så produktiv fisk ändå! :D

INTE med fel sällskap, det kan jag lova!:D Dessutom hade jag bara hanar vid det tillfället, hade köpt dem på guppyutställning och hade inte hunnit skaffa lämpliga honor ännu, sedan var den sagan slut.....:p[:o]

Annons