sunkan aspidoras skrev:växer dem inte så får dem för lite mat...3ggr om dan är bra om dem får mat, fast lite åt gången! att dem dött förut beror antagligen på otillräckliga vattenförhållanden så som felaktiga vattenbyten och/eller ej tillräckligt filter..
andreassofus skrev:tror du inte att fiskarna kan äta på botten då?
vattenbyte en gång i veckan när du inte har ett filter?? det verkar dumt..
där har du nog orsaken.
byt vatten en gång om dagen istället.. kanske 20% och sug upp all skit på botten så ska nog dina yngel klara sig
Emmelie skrev:Okej, mer mat kanske kan vara bra, men de sjuker så snabbt till botten att de knappt hinner reagera på att det kommer mat.
andreassofus skrev:de behöver du inte göra.. dom aktar sig nog.. o skulle du suga med nån så kan du ju ta upp den igen, för du suger inte rätt ner i avloppet eller?
en pump med filter är inte så dyrt,, eller hur stort e karet?
kanske e därför dom dör oxå eftersom du flyttar omkring på fiskarna varje gång du ska byyta vatten,, du kanske stressar ihjäl dina fiskar..
batski skrev:Det finns yngelmat att köpa i akvariumbutiker. Den är väldigt finsmulad och lägger sig på ytan. Den innehåller även mer protein som de behöver när de växer upp.
Sen håller jag med andreassofus. Inte alls bra att köra utan filter. Du får säkert både ammoniak och nitrit i vattnet. Har du mycket växter? Och så tycker jag heller inte du ska ta upp ynglen varje gång du byter vatten. Du ska inte byta allt vatten heller. Det blir ju en shock för fiskarna. Mindre vattenbyten oftare är mycket bättre. Men filter tycker jag definitivt du ska investera i. Det är nog inte så dyrt i fall det rör sig om ett litet akvarium.
Emmelie skrev:mitt akvarium är 12 liter, men egentligen har ja funderat på att köpa ett på 26 liter i glas. de är bättre. De akvariet ja har får dela doppvärmare med de stora och ja flyttar det mellan akvarierna. Har agenligen funderat på att llåna filtret någon gång i de lilla men de går inte för det är för stort.
vatten utan pump är akvaristiskt sett "dött" vatten! vatten behöver rörelse för att hållas levade...Emmelie skrev:Okej, mer mat kanske kan vara bra, men de sjuker så snabbt till botten att de knappt hinner reagera på att det kommer mat. Jag har ett plastakvarium och inget filter utan bara en luftpump. jag byter vatten en gång i veckan fyller då med hälften nytt och hälften från det stora akvariet. eller ja mer en gång i veckan. men de är nog dumt att fylla från de stora akvariet. men att byta vatten varje dag, är det bra?
Snowflingsan skrev:Vill bara inflika med en sak som jag inte tror någon har tagit upp...
Det borde väl även vara så bland odlad fisk att faktiskt inte alla yngel överlever? Det är ju naturens gång att endast de starkaste överlever. Survival of the fittest, som man brukar säga. Sen är det ju givetvis inte fel att göra sitt yttersta för att de ska må bra!
Snowflingsan skrev:Vill bara inflika med en sak som jag inte tror någon har tagit upp...
Det borde väl även vara så bland odlad fisk att faktiskt inte alla yngel överlever? Det är ju naturens gång att endast de starkaste överlever. Survival of the fittest, som man brukar säga. Sen är det ju givetvis inte fel att göra sitt yttersta för att de ska må bra!
Emmelie skrev:Mmm. de tror ja med, de blir för hårt odlade och då kan de säkert ske en massa fel. men ja. inte en enda av mina verkar överleva, men de andra större fiskarna klagar inte?:confused:
Erik... skrev:Doppvärmaren är nog en av de största bovarna, fiskarna får extrema syrebehov av temperaturer vid 30 grader, dessutom får syret svårare att lösa sig vatten ju varmare det är. Har man inget filter då så blir det jobbigt. Om du inte vill ha filter till dina yngel så skaffa snabbväxande växter och stark belysning, till en sån liten bytta räcker det med ett kompaktlysrör på 9 watt eller mer, du kanske har någon skrivbordlampa som du kan använda tillfälligt. Snabbväxande växter finns det gott om, fråga i "din butik" efter lättskötta snabbväxande växter, de flesta stjälkväxterna behöver egentligen inte planteras, de växer fortare om än inte lika snyggt om de får flyta direkt under belysningen. Snäckor är bra i yngelakvarier, de äter upp överblivet foder.
Tills du skaffat antingen ett filter eller växter gärna i kombination med snäckor, helst alla tre sakerna, så bör du byta vatten dagligen.
batski skrev:Varför bara 8 timmar? Det är för kort tid för växterna. Du borde ha tänt minst 10 timmar (dock högst 12).
batski skrev:Var rädd om filterbakterierna när du rengör filtret.
Emmelie skrev:Okej, mer mat kanske kan vara bra, men de sjuker så snabbt till botten att de knappt hinner reagera på att det kommer mat. Jag har ett plastakvarium och inget filter utan bara en luftpump. jag byter vatten en gång i veckan fyller då med hälften nytt och hälften från det stora akvariet. eller ja mer en gång i veckan. men de är nog dumt att fylla från de stora akvariet. men att byta vatten varje dag, är det bra?
tummen skrev:Jag tror att du behöver mer plats om du vill få ynglen att överleva, och någon typ av filter.;)
Troligen har du redan fullt i ditt lilla akvarium som det är med vuxna fiskar....skaffa ett akvarium på minst 50-100l istället, och ett schysst innerfilter så ska du få se. Som du har det nu så sitter dina fiskar i nå´t som liknar isoleringscell, och det mår ingen bra av i längden...:D
När det gäller vattenbyten så skall du inte ta vatten från det stora akvariet, för det är ju redan "använt" en gång, du skall (om du har det som nu) byta till nytt vatten istället, gärna mindre mängder 2-3 ggr i veckan. Annars får de ju världens chock när du byter hälften av vattnet på en gång. Tänk på att de flesta fiskar vi håller i akvarium i naturen lever i bäckar och andra vattendrag så de får ALLTID/hela tiden "nytt" vatten i sin naturliga miljö....