Yngel dör?

#1 - 12 oktober 2006 15:34
Jag har haft yngel som dött när de är runt en månad eller något och jag undrar varför de gör det? För de äter mat och ser ut att trivas. Behöver yngel någon speciell skötsel? Som speciell mat eller någon annan temperatur? Skulle vara bra att veta, för snart får jag platy yngel och de vill ja så gärna att de överlever.
#2 - 12 oktober 2006 17:47
vad är det för yngel som har dött?
#3 - 12 oktober 2006 20:21
För en månad sedan fick ja två guppy yngel de dog båda två, och samtidigt fick ja ett platy sunset yngel och det dog igår, och nu har jag en 30 andra guppy yngel och vill förhindra att de dör de med.(de är ungefär en månad gamla) och kommande platy corall yngel.
Har ett problem till med dem och det är att de inte verkar växa.
#4 - 12 oktober 2006 20:38
växer dem inte så får dem för lite mat...3ggr om dan är bra om dem får mat, fast lite åt gången! att dem dött förut beror antagligen på otillräckliga vattenförhållanden så som felaktiga vattenbyten och/eller ej tillräckligt filter..
#5 - 12 oktober 2006 21:22
växer dem inte så får dem för lite mat...3ggr om dan är bra om dem får mat, fast lite åt gången! att dem dött förut beror antagligen på otillräckliga vattenförhållanden så som felaktiga vattenbyten och/eller ej tillräckligt filter..

Okej, mer mat kanske kan vara bra, men de sjuker så snabbt till botten att de knappt hinner reagera på att det kommer mat. Jag har ett plastakvarium och inget filter utan bara en luftpump. jag byter vatten en gång i veckan fyller då med hälften nytt och hälften från det stora akvariet. eller ja mer en gång i veckan. men de är nog dumt att fylla från de stora akvariet. men att byta vatten varje dag, är det bra?
#6 - 12 oktober 2006 21:36
tror du inte att fiskarna kan äta på botten då?
vattenbyte en gång i veckan när du inte har ett filter?? det verkar dumt..

där har du nog orsaken.
byt vatten en gång om dagen istället.. kanske 20% och sug upp all skit på botten så ska nog dina yngel klara sig
#7 - 12 oktober 2006 21:44
tror du inte att fiskarna kan äta på botten då?

vattenbyte en gång i veckan när du inte har ett filter?? det verkar dumt..

där har du nog orsaken.

byt vatten en gång om dagen istället.. kanske 20% och sug upp all skit på botten så ska nog dina yngel klara sig

Jo de tror jag säkert att de kan, det är bara det att ja måste ta upp alla yngel varje gång eftersom de kan sugas upp. himlans ordnande och donande. de kostar ju endel med filter eller?
#8 - 12 oktober 2006 21:52
de behöver du inte göra.. dom aktar sig nog.. o skulle du suga med nån så kan du ju ta upp den igen, för du suger inte rätt ner i avloppet eller?

en pump med filter är inte så dyrt,, eller hur stort e karet?

kanske e därför dom dör oxå eftersom du flyttar omkring på fiskarna varje gång du ska byyta vatten,, du kanske stressar ihjäl dina fiskar..
#9 - 12 oktober 2006 22:03
Emmelie skrev:
Okej, mer mat kanske kan vara bra, men de sjuker så snabbt till botten att de knappt hinner reagera på att det kommer mat.

Det finns yngelmat att köpa i akvariumbutiker. Den är väldigt finsmulad och lägger sig på ytan. Den innehåller även mer protein som de behöver när de växer upp.

Sen håller jag med andreassofus. Inte alls bra att köra utan filter. Du får säkert både ammoniak och nitrit i vattnet. Har du mycket växter? Och så tycker jag heller inte du ska ta upp ynglen varje gång du byter vatten. Du ska inte byta allt vatten heller. Det blir ju en shock för fiskarna. Mindre vattenbyten oftare är mycket bättre. Men filter tycker jag definitivt du ska investera i. Det är nog inte så dyrt i fall det rör sig om ett litet akvarium.
#10 - 13 oktober 2006 11:55
de behöver du inte göra.. dom aktar sig nog.. o skulle du suga med nån så kan du ju ta upp den igen, för du suger inte rätt ner i avloppet eller?

en pump med filter är inte så dyrt,, eller hur stort e karet?

kanske e därför dom dör oxå eftersom du flyttar omkring på fiskarna varje gång du ska byyta vatten,, du kanske stressar ihjäl dina fiskar..

hehe ja de hoppas ja att de gör.
mitt akvarium är 12 liter, men egentligen har ja funderat på att köpa ett på 26 liter i glas. de är bättre. De akvariet ja har får dela doppvärmare med de stora och ja flyttar det mellan akvarierna. Har agenligen funderat på att llåna filtret någon gång i de lilla men de går inte för det är för stort.

altså de två första som dog har ja inte flyttat på, de bodde i en yngelkasse i de stora akvariet. så de vet ja i så fall inte varför de dog, för de hade då både filter och inget nitrit i vattnet eftersom ja testade de en gång i veckan då.
#11 - 13 oktober 2006 11:59
batski skrev:
Det finns yngelmat att köpa i akvariumbutiker. Den är väldigt finsmulad och lägger sig på ytan. Den innehåller även mer protein som de behöver när de växer upp.

Sen håller jag med andreassofus. Inte alls bra att köra utan filter. Du får säkert både ammoniak och nitrit i vattnet. Har du mycket växter? Och så tycker jag heller inte du ska ta upp ynglen varje gång du byter vatten. Du ska inte byta allt vatten heller. Det blir ju en shock för fiskarna. Mindre vattenbyten oftare är mycket bättre. Men filter tycker jag definitivt du ska investera i. Det är nog inte så dyrt i fall det rör sig om ett litet akvarium.

Ja det kanske skulle kunna vara bra. Har sett att man ska variera fodret, kan de äta frysta mygglarver eller är det för speciella fiskar?

hmm nee jag har några som ligger på ytan men som egentligen ska sitta på botten, men de klarar sig ändå. Det är svårt att sätta dit de, gruset är så poröst att ja inte får ner de små rötterna. Men de verkar som de gillar att ha de flytande eftersom de kan gömma sig ibland dem.

okej mer vattenbyten. det låter mer klokt. Känner mig dum som inte riktigt fattat att ja stressar dem kanske. men de är bara en som dött av de ja har nu. och han såg ut som en ostbåge, det kan hända att jag råkat skada honom kanske, för ingen av de andra fiskarna såg ut så. eller har jag helt fel igen?
#12 - 13 oktober 2006 13:29
Emmelie skrev:
mitt akvarium är 12 liter, men egentligen har ja funderat på att köpa ett på 26 liter i glas. de är bättre. De akvariet ja har får dela doppvärmare med de stora och ja flyttar det mellan akvarierna. Har agenligen funderat på att llåna filtret någon gång i de lilla men de går inte för det är för stort.

Så får du inte hålla på. Man måste ha ett filter som är igång hela tiden och såna ständiga svängningar i temperaturen är inte alls bra för fiskarna. Tänk på att yngel är mycket känsligare än vuxna.

Och så är 12 liter för litet för dem att vara i så länge. Så det är bra om du skaffar större. Undra om det inte är bättre att låta dem gå i föräldrarakvariet istäellet. I fall du har gott om flytväxter och finbladiga växter finns det en chans att iaf några av dem klarar sig.

Mygglarver är nog för stora för små yngel.

Det ynglet som var krokig kan ha lidit från ett genetiskt fel. Det händer.
#13 - 15 oktober 2006 18:19
Nu har jag i alla fall köpt annat foder till dem som jag hoppas ska vara bra. det verkade som det hann sjunka innan de hann äta något men sedan såg jag att de åt på botten lite.

Jag har nu som det är hälften i ett yngelnät och hälften i plastakvarium. Jag har sett att många av fiskarna är krokiga, typ missbildade, är det säkert att de kommer dö eller kan de överleva? De är många som det är ändå och jag tror att massa yngel har dött fast jag inte sett någon. I helgen har mamma fiskat upp 2 stycken och nu när jag städade hittade jag ett till, något som jag aldrig sett förut. Har även sett en simma på sidan och andra saker. Jisses vad ska jag göra för dem? Det känns ju som jag skött dem jätte dåligt:confused:
#14 - 15 oktober 2006 23:19
Att de är missbildade och simmar konstigt behöver inte alls vara ditt fel. Det kan bero på dåliga gener. Inte så ovanligt med guppy tyvärr.

Men det finns en del du kan göra för att ge dem bättre förutsättningar för en bra start i livet. Filter, bra vatten, tillräckligt med utrymme, jämn temperatur och yngelmat borde de ha. Tänk på att de är bäbisar och är känsligare än vuxna fiskar.
#15 - 16 oktober 2006 11:56
Måste erkänna, orkade inte riktigt läsa igenom hela tråden innan jag jag skriver detta. Men ah, jag skriver det ändå.

1. Du borde verkligen ha filter i karet istället för att byta vatten så ofta. Yngel är väldigt känsliga för att man byter vatten hos dom och man ska helst undvika det när dom är väldigt små

2. Det finns yngel-mat på flaska, i vätskeform. Minns inte vad det heter nu men det innehåller plankton, och sånt kan man ge istället för tex. mygglarver iom att dom ofta är för stora, medans planktonen är små :)
#16 - 18 oktober 2006 20:53
jag kan säga att nu är de så få att ja flyttat över dem till en yngelkasse i de stora i akvaret där de kan få tillgång til jämn temperatur och filter.

men de ja inte fattar med min temrostat är att jag har ställt den på 26 grader men sitter den i hela tiden kan det bli upp emot 30 grader i, om inte mer, och det är rätt temostat till rätt liter antal. ska ja sänka tempen på teromstaten eller är den trasig?

jag har fått lite gorvkornigt foder och de kan knappt äta det eftersom det är hårdtuggat. de hinner sjunka till botten, de bara spottar ut det ser de ut som, så ja har gått tillbaka till vanligt allround foder.
#17 - 19 oktober 2006 08:42
Prova med att sänka till 22 grader blir det fortfarande allt för varmt är termostaten nog trasig och du behöver en ny.

tänk på att det ska vara samma förhållande mellan storlek på mat och storlek på fisk även på yngel. Flingfoder kan du smula sönder och korn kan du stöta i morteln.

frysta cyklops brukar levandefödda yngel kunna äta.
#18 - 19 oktober 2006 14:07
jag har aldrig haft en doppvärmare som graderna visat rätt utan man får helt enkelt justera tills man får den temperatur i vattnet som man vill uppnå...
#19 - 19 oktober 2006 14:10
Emmelie skrev:
Okej, mer mat kanske kan vara bra, men de sjuker så snabbt till botten att de knappt hinner reagera på att det kommer mat. Jag har ett plastakvarium och inget filter utan bara en luftpump. jag byter vatten en gång i veckan fyller då med hälften nytt och hälften från det stora akvariet. eller ja mer en gång i veckan. men de är nog dumt att fylla från de stora akvariet. men att byta vatten varje dag, är det bra?
vatten utan pump är akvaristiskt sett "dött" vatten! vatten behöver rörelse för att hållas levade...
#20 - 19 oktober 2006 14:39
Hjälp! 30 grader är varmt :eek: Sänk tempen till 26-27.
#21 - 24 oktober 2006 13:01
Vill bara inflika med en sak som jag inte tror någon har tagit upp...

Det borde väl även vara så bland odlad fisk att faktiskt inte alla yngel överlever? Det är ju naturens gång att endast de starkaste överlever. Survival of the fittest, som man brukar säga. Sen är det ju givetvis inte fel att göra sitt yttersta för att de ska må bra!
#22 - 25 oktober 2006 15:54

Det borde väl även vara så bland odlad fisk att faktiskt inte alla yngel överlever? Det är ju naturens gång att endast de starkaste överlever. Survival of the fittest, som man brukar säga. Sen är det ju givetvis inte fel att göra sitt yttersta för att de ska må bra!

Mmm. de tror ja med, de blir för hårt odlade och då kan de säkert ske en massa fel. men ja. inte en enda av mina verkar överleva, men de andra större fiskarna klagar inte?:confused:
#23 - 26 oktober 2006 01:56

Visst, alla yngel blir inte perfekta, men om än 10% "föds" med allvarliga defekter ska man nog misstänka något annat än genetiska problem.
#24 - 26 oktober 2006 02:13
Emmelie skrev:
Mmm. de tror ja med, de blir för hårt odlade och då kan de säkert ske en massa fel. men ja. inte en enda av mina verkar överleva, men de andra större fiskarna klagar inte?:confused:

Doppvärmaren är nog en av de största bovarna, fiskarna får extrema syrebehov av temperaturer vid 30 grader, dessutom får syret svårare att lösa sig vatten ju varmare det är. Har man inget filter då så blir det jobbigt. Om du inte vill ha filter till dina yngel så skaffa snabbväxande växter och stark belysning, till en sån liten bytta räcker det med ett kompaktlysrör på 9 watt eller mer, du kanske har någon skrivbordlampa som du kan använda tillfälligt. Snabbväxande växter finns det gott om, fråga i "din butik" efter lättskötta snabbväxande växter, de flesta stjälkväxterna behöver egentligen inte planteras, de växer fortare om än inte lika snyggt om de får flyta direkt under belysningen. Snäckor är bra i yngelakvarier, de äter upp överblivet foder.

Tills du skaffat antingen ett filter eller växter gärna i kombination med snäckor, helst alla tre sakerna, så bör du byta vatten dagligen.
#25 - 29 oktober 2006 21:18
Erik... skrev:
Doppvärmaren är nog en av de största bovarna, fiskarna får extrema syrebehov av temperaturer vid 30 grader, dessutom får syret svårare att lösa sig vatten ju varmare det är. Har man inget filter då så blir det jobbigt. Om du inte vill ha filter till dina yngel så skaffa snabbväxande växter och stark belysning, till en sån liten bytta räcker det med ett kompaktlysrör på 9 watt eller mer, du kanske har någon skrivbordlampa som du kan använda tillfälligt. Snabbväxande växter finns det gott om, fråga i "din butik" efter lättskötta snabbväxande växter, de flesta stjälkväxterna behöver egentligen inte planteras, de växer fortare om än inte lika snyggt om de får flyta direkt under belysningen. Snäckor är bra i yngelakvarier, de äter upp överblivet foder.

Tills du skaffat antingen ett filter eller växter gärna i kombination med snäckor, helst alla tre sakerna, så bör du byta vatten dagligen.

Jag har ett stackars litet yngel kvar och har de i det stora akvariet som har filter, syrepump, doppvärmare, växter och ljus. jag har haft den där i akvariet i säkert två veckor men ändå fortsatte alla dö med dessa förhållanden. de va 26 grader i vattnet hela tiden. de har fått mat. lampan har lyst mellan 12-20. så jag hoppas inte de haft för dåliga förhållanden det sista eller? för ingen av de andra större fiskarna har dött?
så jag vet inte vad som är problemet med dessa yngel?
#26 - 29 oktober 2006 21:50
Emmelie skrev:
lampan har lyst mellan 12-20.

Varför bara 8 timmar? Det är för kort tid för växterna. Du borde ha tänt minst 10 timmar (dock högst 12).
#27 - 29 oktober 2006 21:55
batski skrev:
Varför bara 8 timmar? Det är för kort tid för växterna. Du borde ha tänt minst 10 timmar (dock högst 12).

hmm ja jag läste lite och då stog de att någon hade tänt så långt.
jag hade endel problem med en massa alger och sådär, hade tänt jätte länge. och ja minskade ner för att de stod att någon annan hade tänt så länge:S alla säger ju så olika hela tiden. vad ska man tro på egentligen när man inte vet? mina växter växer ju ur akvariet. hehe.
#28 - 29 oktober 2006 22:02
Den vanliga dagen i tropikerna är runt 12 timmar. Nere i vattensamligar kanske lite kortare. I nystartade akvarier kan det vara bra att börja med 10 timmar pga algerna, men efter några månader kan man successivt öka till 11 eller 12 timmar.
#29 - 29 oktober 2006 22:07
okej men jag har haft uppe det nu sen i augusti. min mamma har haft akvarium förut, vi hade ett jättestort när jag var mindre. minns inte så mycket av det. men de va fint :) de finns så mycket att lära sig inom det här! jag tror jag tar hand om fiskarna rätt men tänk om ja inte gör det? tänk om jag gör helt fel och de mår jätte dåligt? och det gör jag inte med mening.
#30 - 29 oktober 2006 22:27
Testa att öka till 8 ½ timmar till att börja med. Sen efter några veckor kan du öka med ytterligare en halvtimme osv.

Ja det är mycket att lära sig i början, men sen går det över till rutin. Läs på om de fiskarna du har så du vet vilka behov de har. Beträffande vattnet ska det vara ammoniak=0, nitrit=0, nitrat mellan 10-20, KH helst 4 eller lite högre (jag har KH=4 i båda akvarierna trots att det är KH 2-3 i kranen) och undvik för stora pH-svängningar. Var rädd om filterbakterierna när du rengör filtret.
#31 - 30 oktober 2006 16:26
batski skrev:
Var rädd om filterbakterierna när du rengör filtret.

ja brukjar skölja de under kranen ska jag inte göra det eller ska jag skölja det i de "smutisga" vattnet?

sen har jag inte en massa sådana där tester. jag kollar vattnet ibland i djuraffären för att se, men då har ja mest kollat nitriten. första gångerna kollade jag ph värdet och då va det bra.
men kan det hända att alla mina yngel har dött av någon sjukdom kanske?

sen är det så att efter mina guppy honor fött yngel så blir de alldeles böjda och färglösa nästan. tar det musten ur dem? kan man göra något för dem för att rycka upp sig?
#32 - 30 oktober 2006 19:53
Bästa sättet att rengöra filtret är i en hink akvarievatten. Du kan även göra det under kranen men se då till att vattnet håller ungefär samma temperatur som akvarievattnet.

Om filtret fungerar som det ska och du har gott om nitrifikationsbakterier ska det inte vara några problem med vare sig ammoniak eller nitrit. Det är mest under den första månaden eller efter medicinering med vissa preparat som det kan bli problem med dessa.

pH kan förändras över tiden beroende på om du har mjukt eller hårt vatten. Har du hårt vatten behöver du nog inte bry dig om att mäta pH. Annars tycker jag personligen att det kan vara bra att göra det under några månader så man lär sig hur ens akvarier fungerar.

Nitrattestet är nog det testet som jag använder mest, eftersom det ger en fingervisning av hur mycket växterna konsumerar och hur ofta jag måste byta vatten. När man har yngel är det viktigare att hålla koll på nitratet så det inte överstiger ca 20 ppm eftersom yngel kan påverkas negativt av för höga nitrathalter. Alternativt får man byta vatten regelbundet.

Många guppy är tyvärr ganska sönderavlade och får därför ofta allvarliga hälsoproblem. Vildformer är oftast friskare.
#33 - 1 november 2006 12:05
Emmelie skrev:

Jag tror att du behöver mer plats om du vill få ynglen att överleva, och någon typ av filter.;)
Troligen har du redan fullt i ditt lilla akvarium som det är med vuxna fiskar....skaffa ett akvarium på minst 50-100l istället, och ett schysst innerfilter så ska du få se. Som du har det nu så sitter dina fiskar i nå´t som liknar isoleringscell, och det mår ingen bra av i längden...:D

När det gäller vattenbyten så skall du inte ta vatten från det stora akvariet, för det är ju redan "använt" en gång, du skall (om du har det som nu) byta till nytt vatten istället, gärna mindre mängder 2-3 ggr i veckan. Annars får de ju världens chock när du byter hälften av vattnet på en gång. Tänk på att de flesta fiskar vi håller i akvarium i naturen lever i bäckar och andra vattendrag så de får ALLTID/hela tiden "nytt" vatten i sin naturliga miljö....
Bilagor:
#34 - 2 november 2006 08:12
tummen skrev:
Jag tror att du behöver mer plats om du vill få ynglen att överleva, och någon typ av filter.;)

Troligen har du redan fullt i ditt lilla akvarium som det är med vuxna fiskar....skaffa ett akvarium på minst 50-100l istället, och ett schysst innerfilter så ska du få se. Som du har det nu så sitter dina fiskar i nå´t som liknar isoleringscell, och det mår ingen bra av i längden...:D

När det gäller vattenbyten så skall du inte ta vatten från det stora akvariet, för det är ju redan "använt" en gång, du skall (om du har det som nu) byta till nytt vatten istället, gärna mindre mängder 2-3 ggr i veckan. Annars får de ju världens chock när du byter hälften av vattnet på en gång. Tänk på att de flesta fiskar vi håller i akvarium i naturen lever i bäckar och andra vattendrag så de får ALLTID/hela tiden "nytt" vatten i sin naturliga miljö....

nu för tiden har jag mina yngel i en yngelkasse i de stora akvariet så ynglet lever under samma förhållanden som de stora. nu har ja bara ett kvar tyvärr, men den verkar må bra, förutom att den inte verkar vilja äta allt för mycket, inte när jag ser i alla fall. sen är den ju ensam med, så det kan ju vara det med, hur kul är de egentligen att va ensam. inte speciellt.

Annons