Yngel eller bara tjock?

#1 - 11 februari 2007 18:52
Ett par av våra platy ser så feta ut som om de snart ska spricka. Det har de gjort tidigare också och vi har sett yngel i karet tidigare, som tyvärr blev uppätna. Dock tyckte jag inte att någon av platyna blev tunnare efter ynglena kom... När man ser att de är sådär tjocka - hur lång tid brukar det då ta innan ynglena kommer? Eller är de bara övergödda? :p Kan de bli sådär feta av bara mat???
#2 - 11 februari 2007 21:28
rebecka_o skrev:
Ett par av våra platy ser så feta ut som om de snart ska spricka. Det har de gjort tidigare också och vi har sett yngel i karet tidigare, som tyvärr blev uppätna. Dock tyckte jag inte att någon av platyna blev tunnare efter ynglena kom... När man ser att de är sådär tjocka - hur lång tid brukar det då ta innan ynglena kommer? Eller är de bara övergödda? :p Kan de bli sådär feta av bara mat???

Hejsan! Är lite svårt att svara på tycker jag då jag inte sett fisken med mina egna ögon! Om du inte matar för mycket tror jag helt klart att det är yngel på g. Då det är en levandefödare blir fisken väldigt stor när hon har yngel i sig. Om hon nu är så stor som du säger tror jag inte det dröjer mer än ett par dagar innan du får se yngel. Placera henne i en yngel/födo-box för att yngeln ska överleva kanske? Berätta gärna hur det går!

MVH Henrik Goth
#3 - 12 februari 2007 08:43
Då kanske det inte är yngel trots allt, om det bara brukar dröja ett par dagar menar jag. Jag tycker nog de har sett ut så där ett par veckor nu... De får mat ett par gånger om dagen och allt äts upp inom ett par minuter. Det som däremot kanske skulle kunna leda till övergödning i så fall är larverna vi ger grodorna. Alla fiskarna bokstavligen VRÄKER i sig av det... :D
#4 - 12 februari 2007 11:41
rebecka_o skrev:
Då kanske det inte är yngel trots allt, om det bara brukar dröja ett par dagar menar jag. Jag tycker nog de har sett ut så där ett par veckor nu... De får mat ett par gånger om dagen och allt äts upp inom ett par minuter. Det som däremot kanske skulle kunna leda till övergödning i så fall är larverna vi ger grodorna. Alla fiskarna bokstavligen VRÄKER i sig av det... :D

Minska på matandet! Jag ger mat ca 2ggr varannan dag, o då är det ytterst lite de får! Dagar utan att de får mat är viktigt! Eftersom fiskarna äter grodornas larver kan du minska lite på deras "egna" foder o låta dem äta av grodornas foder. Vad matar du med? Frysta röda mygglarver gissar jag på hehe.

MVH Henrik Goth
#5 - 12 februari 2007 13:43
Minska på matandet! Jag ger mat ca 2ggr varannan dag, o då är det ytterst lite de får! Dagar utan att de får mat är viktigt! Eftersom fiskarna äter grodornas larver kan du minska lite på deras "egna" foder o låta dem äta av grodornas foder. Vad matar du med? Frysta röda mygglarver gissar jag på hehe.

MVH Henrik Goth

Jovisst är det röda mygglarver! :) Mums... !!

Vi får lära oss då att hoppa över mat ibland. Man har så lätt att tycka synd om dem bara, så fort man närmar sig akvariet så blir de som tokiga och är uppe vid ytan för att få mat. Men vi hoppade faktiskt över igår och jag tycker nog de är lite tunnare redan idag så du har säkert rätt. Vi får hoppa över oftare helt enkelt!
#6 - 17 februari 2007 19:45
Om honorna blir mörka baktill brukar det vara yngel på väg

Annons