"Yngel" får yngel!?

#1 - 8 november 2007 19:44
Hej! Jo det är så att jag har 1-2 åriga Guppys som jag är säker på att det inte är Endlers! har hatt dom i yngelkar sen dom föddes för dom har alltid varit för små för att kunna vara i det stora.. Jag tror att deras mormors far var en Endler (han hette Endi) (var min endlers för typ 5-7 årsen (dog då) då han levde, han levde ca 5-8 år) Han var den älsta fisk jag någonsin haft [:o] Men jallefall: Kan guppy yngelerna fått Endler i sig från sin mormors far?:confused::confused: för dom har fått 1 yngel nu och då måste dom va fullvuxna vah? (har juh hatt dom 1-2 år):confused:
#2 - 8 november 2007 21:00
Amanda321 skrev:
Hej! Jo det är så att jag har 1-2 åriga Guppys som jag är säker på att det inte är Endlers! har hatt dom i yngelkar sen dom föddes för dom har alltid varit för små för att kunna vara i det stora.. Jag tror att deras mormors far var en Endler (han hette Endi) (var min endlers för typ 5-7 årsen (dog då) då han levde, han levde ca 5-8 år) Han var den älsta fisk jag någonsin haft [:o] Men jallefall: Kan guppy yngelerna fått Endler i sig från sin mormors far?:confused::confused: för dom har fått 1 yngel nu och då måste dom va fullvuxna vah? (har juh hatt dom 1-2 år):confused:

Ja, de parar sig med varandra.. Mina är ju Odlade endlers, där uppfödaren har parat in guppy och det gör att mina ser ut som endlers men är större och några har t om lite slöjstjärt även om den är 2 delad.. Sedan har jag själv lagt till en röd/blond guppyhona och när mina unga odlade endlerspojkar växte upp så uppvaktade de ivrigt allt och hon har börjat att ge yngel..
Nu får jag fram spännande kombinationer..

Men du menar att du har haft fullstora guppy, där det inte har synts alls att de har endlers i sig och som sedan har fött pyttesmå renodlade endlers?
Om de är i en väldigt liten bytta så kan det hända att de inte har blivit fullstora av den anledningen..

Jag vet inte hur han bar sig åt som odlade fram denna sort som jag har.. Han måste ha varit skicklig.. Jag köpte mina på Akvarielagret i Bromma. De har alla bra egenskaper ifrån endlers, tåliga, äter inte yngel och jagar inte ihjäl sina honor... Men de är inte fullstora guppys.. och ser alltså ut som lite större endlers... ;)
#3 - 9 november 2007 11:58
Katharina skrev:
Ja, de parar sig med varandra.. Mina är ju Odlade endlers, där uppfödaren har parat in guppy och det gör att mina ser ut som endlers men är större och några har t om lite slöjstjärt även om den är 2 delad.. Sedan har jag själv lagt till en röd/blond guppyhona och när mina unga odlade endlerspojkar växte upp så uppvaktade de ivrigt allt och hon har börjat att ge yngel..

Nu får jag fram spännande kombinationer..

Men du menar att du har haft fullstora guppy, där det inte har synts alls att de har endlers i sig och som sedan har fött pyttesmå renodlade endlers?

Om de är i en väldigt liten bytta så kan det hända att de inte har blivit fullstora av den anledningen..

Jag vet inte hur han bar sig åt som odlade fram denna sort som jag har.. Han måste ha varit skicklig.. Jag köpte mina på Akvarielagret i Bromma. De har alla bra egenskaper ifrån endlers, tåliga, äter inte yngel och jagar inte ihjäl sina honor... Men de är inte fullstora guppys.. och ser alltså ut som lite större endlers... ;)

Kalla dem INTE för "odlade endlers", kalla dem för endlershybrider, blandguppy eller hybridguppy.;):D:p
#4 - 9 november 2007 12:02
Amanda321 skrev:

En guppyhane kan vara könsmogen vid en ålder av 1-2 månader, honor vid en ålder av 3-4 månader, så visst är dina fullvuxna/könsmogna. Jag är däremot frågande inför att dina guppy, oavsett sort, har blivit så gamla som du säger, de lever sällan längre än till 1-1½ årsåldern. Är det en gång inblandat endlers så är det hybrider oavsett hur de ser ut.
Läs här:http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=109879
#5 - 9 november 2007 12:11
tummen skrev:
Kalla dem INTE för "odlade endlers", kalla dem för endlershybrider, blandguppy eller hybridguppy.;):D:p

Ha ha... De hette "Odlade Endlers" när jag köpte dem så det är den korrekta benämningen bakom dessa enligt Akvarielagret i Bromma!!! Men du kanske vet bättre :D :D
Nej allvarligt.. De är otroligt skickligt framavlade dessa och har alla positiva egenskaper från Endlers men är som sagt lite större och färggrannare än Endlers.. De verkar behålla de yttre egenskaperna ganska väl i flera generationer men utan ytterligare inblandning från guppy så ska de tydligen gå tillbaka till Endlers genom generationerna och jag har fått en ung hanne som inte mycket skiljer sig från en Endlers..
Det visar på en mycket skicklig uppfödning när de behåller framavlingen så här väl. Jag har heller inte sett fler av just dessa när jag har varit på A-L så det är därför jag så gärna vill försöka rädda dem undan tarmmasken som de har fått..[:o]

Det är verkligen jättespännande att se vad de unga pojkarna utvecklas till!!!
Så gott som alla fiskarter är framavlade och eftersom guppy bevisligen är så sönderavlad att de inte längre är livsdugliga så ser jag ingen anledning att inte försöka avla in mer Endlers i den och på så sätt uppnå en livsduglig guppy!!!
Sen vad man kallar den är ju nästa fråga.. Guppy med endlersinslag eller som i mitt fall, Endlers med guppyinslag.. Hybrid och bastard klingar illa och antyder att det är en korsningsavel som skett av misstag, inte med flit.. Odlad Endlers låter bra tycker jag, när det faktiskt ligger en seriös odling bakom. ;)
#6 - 9 november 2007 12:27
Katharina skrev:
Ha ha... De hette "Odlade Endlers" när jag köpte dem så det är den korrekta benämningen bakom dessa enligt Akvarielagret i Bromma!!! Men du kanske vet bättre :D :D

Nej allvarligt.. De är otroligt skickligt framavlade dessa och har alla positiva egenskaper från Endlers men är som sagt lite större och färggrannare än Endlers.. De verkar behålla de yttre egenskaperna ganska väl i flera generationer men utan ytterligare inblandning från guppy så ska de tydligen gå tillbaka till Endlers genom generationerna och jag har fått en ung hanne som inte mycket skiljer sig från en Endlers..

Det visar på en mycket skicklig uppfödning när de behåller framavlingen så här väl. Jag har heller inte sett fler av just dessa när jag har varit på A-L så det är därför jag så gärna vill försöka rädda dem undan tarmmasken som de har fått..[:o]

Det är verkligen jättespännande att se vad de unga pojkarna utvecklas till!!!

Så gott som alla fiskarter är framavlade och eftersom guppy bevisligen är så sönderavlad att de inte längre är livsdugliga så ser jag ingen anledning att inte försöka avla in mer Endlers i den och på så sätt uppnå en livsduglig guppy!!!

Sen vad man kallar den är ju nästa fråga.. Guppy med endlersinslag eller som i mitt fall, Endlers med guppyinslag.. Hybrid och bastard klingar illa och antyder att det är en korsningsavel som skett av misstag, inte med flit.. Odlad Endlers låter bra tycker jag, när det faktiskt ligger en seriös odling bakom. ;)

Se denna tråd, http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=109879,det är därför jag är envis med att kalla dem för det de är: hybrider, att man kallar dem för vad de är betyder inte att det skett av misstag. Bara att det inte är en ren art, detta tycker jag är viktigt för att vi skall kunna skija på de olika fiskarna i fortsättningen. Jag har själv ett akvarium med hybrider, så jag håller med om att det blir mycket kul och snygga livskraftiga fiskar av det när man hybridiserar.
Sedan håller jag inte med om att vanliga guppy blivit sönderavlade, om de dör beror mer på skötseln, det misslyckandet får man nog mer ta på sig som akvarist, skyll inte på fisken.;):D Jag har vanliga guppy som är hur livskraftiga som helst, så jag delar INTE uppfattningen att alla guppystammar samtidigt blivit degenererade till den grad att de är helt körda.:)
#7 - 9 november 2007 12:45
Nej, jag tror inte heller att alla är det men jag tror att mycket beror på varifrån man köper. Som t ex odlare i Asien eller om man köper från svenska odlare..

Att de är 100 gånger mer känsliga än mina odlade endlers tycker inte jag att det råder någon tvekan om... ;)
Ha ha... Vi kan ju fortsätta debatten på din tråd istället för på två trådar.. :D
#8 - 9 november 2007 13:33
Ok :) Jo jag vet inte heller vrf den blev så himla gammal!? det är nog en fråga som ingen vet....
Jo som lever i ett 30 L kar..?
#9 - 9 november 2007 14:28
Amanda321 skrev:
Ok :) Jo jag vet inte heller vrf den blev så himla gammal!? det är nog en fråga som ingen vet....

Jo som lever i ett 30 L kar..?

Ja, jag tänkte också på det... 5-7 år?! En vanlig guppy blir väl bara ca 1,5?!

I ett 30 L kar blir inga fiskar stora... ;)
#10 - 9 november 2007 15:25
Ok! hade tänkt byta till ett 50 eller 60 liters kar som står nere i källaren.. men gillar inte det för: 1, ingen lampa. 2, inget täckglas 3, inte särskilt snyggt 4, det kostar att starta upp det och jag är totalt pank nu :D :p men det är många som har 10,20,30 liters kar som yngelkar (och när man tittar på dom så simmar dom snabbt och har väldigt gott om utrymme)
#11 - 9 november 2007 16:09
Amanda321 skrev:
Ok! hade tänkt byta till ett 50 eller 60 liters kar som står nere i källaren.. men gillar inte det för: 1, ingen lampa. 2, inget täckglas 3, inte särskilt snyggt 4, det kostar att starta upp det och jag är totalt pank nu :D :p men det är många som har 10,20,30 liters kar som yngelkar (och när man tittar på dom så simmar dom snabbt och har väldigt gott om utrymme)

Numera är minsta rekommenderade utrymme 40 liter, eller om det är lag på det, kommer inte ihåg vilket, men större volym är ju alltid lättare att sköta om.:D
"reservdelar" som täckglas till exempel kan man köpa hos ramaffärer, be att få begagnat glas tillskuret så kommer man billigare undan...starta upp det och ha det i källaren om det nu inte är snyggt.
#12 - 9 november 2007 17:09
Amanda321 skrev:

Man kan göra ett sånt där häftigt öppet kar om man inte har hoppande fiskar... Med en lampa som hänger ner ovanifrån och växter runt om som hänger ner i karet.. Men det är klart, har man ingen sådan lampa så kostar ju den med att köpa...
Kolla på Blocket och här på annonser på Zoopet.. Man kan göra fynd!!! Men använd inte den gamla sanden utan att koka den.. När karet blev tömt kan vatten ha legat kvar länge i sanden och blivit mögel.. ;)
#13 - 9 november 2007 17:56
Katharina skrev:
Man kan göra ett sånt där häftigt öppet kar om man inte har hoppande fiskar... Med en lampa som hänger ner ovanifrån och växter runt om som hänger ner i karet.. Men det är klart, har man ingen sådan lampa så kostar ju den med att köpa...

Kolla på Blocket och här på annonser på Zoopet.. Man kan göra fynd!!! Men använd inte den gamla sanden utan att koka den.. När karet blev tömt kan vatten ha legat kvar länge i sanden och blivit mögel.. ;)

eller så vill man bara bli av med allt gammalt göjs i sanden och allt damm som samlats genom åren.:p

Ett "sånt där häftigt öppet kar" kallas Paludarium....;):D ...med sänkt vattennivå c:a10 cm så hoppar inte många fiskar ut. Växterna växer upp över ytan så småningom...
#14 - 9 november 2007 17:57
tror inte det är olagligt att ha 30 liters som yngelakvarium ? :S men jag har ingen lampa och såfall skulle jag hatt yngel och amano räkor i den, hoppar något av dem ut? Kan ja ´g såfall ha Kuhlii ålar i 30 lier akvariet? ´(har vit, finkorning sand)
#15 - 9 november 2007 18:08
Amanda321 skrev:
tror inte det är olagligt att ha 30 liters som yngelakvarium ? :S men jag har ingen lampa och såfall skulle jag hatt yngel och amano räkor i den, hoppar något av dem ut? Kan ja ´g såfall ha Kuhlii ålar i 30 lier akvariet? ´(har vit, finkorning sand)

Fiskarna behöver egentligen inte så mycket ljus, du kan ha en vanlig lampa tänd nära akvariet bara, men det blir lättare att se med riktig belysning och snyggare också, men en vanlig lampa är ju en bra tillfällig lösning.

Angående akvariestorlekar så läs detta:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=461
#16 - 12 november 2007 09:56
Ok, men jag tycker det är mycket snyggare med lampa til akvariet.. men ska kanske inte starta upp det ändån, men asså läste det och om man tar fiskar som är mindre än endlers så tycker jag att 30 liter är passat efter deras storlek..!?
#17 - 12 november 2007 12:29
Amanda321 skrev:
Ok, men jag tycker det är mycket snyggare med lampa til akvariet.. men ska kanske inte starta upp det ändån, men asså läste det och om man tar fiskar som är mindre än endlers så tycker jag att 30 liter är passat efter deras storlek..!?

Problemet är bara att endlers snabbt blir aldeles för många för ett 30-litersakvarium, de (guppy) kallas inte miljonfisk för inte.....;)
#18 - 12 november 2007 13:05
hehe ne :p men jag har juh mitt 55 liters också! så då kommer jag nog bara att flytta över några av fiskarna :D
#19 - 12 november 2007 13:52
Amanda321 skrev:
hehe ne :p men jag har juh mitt 55 liters också! så då kommer jag nog bara att flytta över några av fiskarna :D

Kanske bättre att starta med dem i det akvariet?:p;):D
#20 - 12 november 2007 16:19
Hur menar du? ne där har jag för många stora fiskar, så om jag nu får för många så får jag ta och flytta dom stora till det stora akvariet och sätta i dom små :) det "oanvända" 63 liters akvariet ska jag ha som odlings akvarie för mina nättetror så det går inte heller :p
#21 - 12 november 2007 18:29
Men vill inte ha särskilt många och får inte sälja på nätet för mamma och pappa så jag han inte sälja antingen hona eller hane.. :( hur ska jag då göra?
#22 - 13 november 2007 15:14
Amanda321 skrev:
Hur menar du? ne där har jag för många stora fiskar, så om jag nu får för många så får jag ta och flytta dom stora till det stora akvariet och sätta i dom små :) det "oanvända" 63 liters akvariet ska jag ha som odlings akvarie för mina nättetror så det går inte heller :p

Ja, det där är alltid ett problem, det verkar alltid som om det saknas minst ett akvarium. Om jag förstått det rätt så har du tre akvarier; ett på 55 liter, ett på 63 och ett större. Jag tycker att det på 55 liter vore bra till att odla nättetror, 63-liters är bra till yngel från levandefödare, och det större skall då de stora flytta till (om det inte redan finns där vill säga) men du bestämmer. Nättetror är ju relativt lättodlade, men ändå betydligt svårare än levandefödare....lycka till.
#23 - 16 november 2007 19:43
aa.., men måste säga att jag har ett 30 liters, det som jag har yngel i. Ett 55 liters, som jag har levnadsfödare i och 1 150 liters akvarium där jag har 2 guramis, 2 skalare, 5 nättetror och 3 mollys, om jag flyttar över dom små levnadsfödarna till stora blir troligtvis neontetrorna jag har mat till skalarna...? :( (mitt 63 liters står nere i källaren med lite alger och grus i utan vatten så det är inte äns startat)
#24 - 17 november 2007 11:33
Amanda321 skrev:

jag fattade ingenting i frågan :D
#25 - 20 november 2007 15:31
Janina skrev:
jag fattade ingenting i frågan :D

Varför då bry dig om att skriva det här?:confused::D Om du läst tråden ordentligt så hade du sett att vi andra redan rett ut begreppen.....:)
#26 - 2 januari 2008 16:41
Min ena "endlers" hona flyttade jag då över till 55 litern för hon har växit lite och det har inte blivit några problem, men har 1 fullvuxen hane och massor med honor, men han parade sig bara med den honan jag flyttade, så problemet är nog löst tills honorna blivit större :)
#27 - 2 januari 2008 21:28
Amanda321 skrev:
Min ena "endlers" hona flyttade jag då över till 55 litern för hon har växit lite och det har inte blivit några problem, men har 1 fullvuxen hane och massor med honor, men han parade sig bara med den honan jag flyttade, så problemet är nog löst tills honorna blivit större :)

Så nu beter han sig normalt alltså?:confused: Med andra ord parar han sig med alla närvarande honor utan att ha någon favorit, helt hämnigslöst?:p;):D

Annons