Yngel från Moori - växer långsamt

#1 - 5 februari 2005 19:00
Jag har lyckats rädda några Cyrtocara Moori yngel som jag hahr i en ca 2-3 liters plastbunke med luftpump sedan 3-4 veckor.

Jag tycker att de inte växer nämnvärt, men det kanske inte skall hända så mycket på den korta tiden.

Hur bör jag hantera dessa så att de växer på sig lite?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 februari 2005 20:16
[QUOTE=Goldfishlover]Jag har lyckats rädda några Cyrtocara Moori yngel som jag hahr i en ca 2-3 liters plastbunke med luftpump sedan 3-4 veckor.

Jag tycker att de inte växer nämnvärt, men det kanske inte skall hända så mycket på den korta tiden.

Hur bör jag hantera dessa så att de växer på sig lite?[/QUOTE]
Nykläckta artemiaägg och ett litet akvarium till att börja med
#3 - 5 februari 2005 20:39
C.Moori är ganska sega i tillväxten. Jag hade yngel i 105L akvarium, men det kändes som en evighet innan de växta till sig.

De fick varierande foder, dvs räkmix-flingor-granulat.

Kjells tips om artemia är bra, men även storlek på akvariet och antal vattenbyten har effekt på hur fort de växer till sig.
HazelCR
#4 - 6 februari 2005 05:32
Jag läste på Nordiska ciklid-forumet att det var extra viktigt med täta vattenbyten för att få tillväxt på C. Moori. Varför, det var speciellt viktigt framgick inte i den tråden.
Där stod också att det vara svårare att få tillväxt om det fanns andra yngel också. Det kanske man man tolka som att de inte får tillräckligt med käk...
#5 - 27 februari 2005 13:12
Jag har precis införskaffat en hanne och två honor fullvuxna. hur stor är chansen på att ynglena överlever ? hur stora är ynglena när honan spottar ut dem ?

Annons