Yngel! Hjälp!

#1 - 16 april 2006 12:43
Hej! Är fortfarande ny på ämnet, nu har jag fått yngel för första gången och vet inte alls vad jag ska ta mig till. Än så länge har jag bara sett tre stycken varav en blivit uppäten. Dom ligger gömda under en rot. Har 4 platy i akvariet än så länge. Kan jag rädda mina yngel, om det nu är några kvar?
Helt oförberedd på detta för jag har inte sett några ägg. Hur gör jag om fiskarna blir gravid igen?
Tacksam för svar!
#2 - 16 april 2006 12:51
[quote=Fulijett]Hej! Är fortfarande ny på ämnet, nu har jag fått yngel för första gången och vet inte alls vad jag ska ta mig till. Än så länge har jag bara sett tre stycken varav en blivit uppäten. Dom ligger gömda under en rot. Har 4 platy i akvariet än så länge. Kan jag rädda mina yngel, om det nu är några kvar?
Helt oförberedd på detta för jag har inte sett några ägg. Hur gör jag om fiskarna blir gravid igen?
Tacksam för svar![/quote]

Platy föder levande ungar, därför har du inte sett några ägg. :) Har du mycke växter så kan dom klara sej, typ javamossa.
Brukar bli många som blir uppätna, tyvärr.
Men om ca 1 mån är det dax igen. :) Du kan då flytta över den "sprickfärdiga" honan i en yngelkasse och ha i karet, eller ett litet yngelakvarium.
#3 - 17 april 2006 12:09
Du kan ju köpa en plastlåda på Claes Olsson, Ikea eller någon annan billig affär och ha dina yngel där tills de är stora nog att klara sig från de vuxna fiskar. Jag har mina guppyyngel i sådana plastlådor på 25 liter. Det finns ju plastlådor som är större också. Jag betalade 29 kr för mina.
#4 - 17 april 2006 14:44
[QUOTE=Alicia]Du kan ju köpa en plastlåda på Claes Olsson, Ikea eller någon annan billig affär och ha dina yngel där tills de är stora nog att klara sig från de vuxna fiskar. Jag har mina guppyyngel i sådana plastlådor på 25 liter. Det finns ju plastlådor som är större också. Jag betalade 29 kr för mina.[/QUOTE]

Men man bör även ha filtrering och värmare i yngelkaret väl.

Fulijett: hur stort är akvariet? Gott om finbladiga växter och flytväxter är bra gömställen för ynglen.
#5 - 17 april 2006 15:27
[quote=batski]Men man bör även ha filtrering och värmare i yngelkaret väl.

Fulijett: hur stort är akvariet? Gott om finbladiga växter och flytväxter är bra gömställen för ynglen.[/quote]

Jo, absolut.

Annons