Yngel i 540 liters?

#1 - 13 mars 2008 15:55
Hej!

Jag har mari gold yngel som jag håller i ett 25 liters yngelkar, ca 20 st och dom är ca 20-25 mm stora.

Jag har startat upp ett 540 liters som jag inte kan bestämma mig för vad jag skall ha för fisk i. Min fråga är då , kan jag släppa i mina mari gold yngel i det karet nu när dom är så små? Finns det ngn risk?? Hur stora bör ynglen bli innan jag kan släppa i andra fiskar, och hur många månader kan det ta? Hade tänkt mig att hålla mig till Mbunas tror jag.

Tacksam för hjälp då jag är ganska ny på malawi och detta är första gången jag fått en kull. Har för övrigt ett 200 liters malawi också men jag vill inte släppa ner dom där, då det kommer bli "överbefolkat".
#2 - 14 mars 2008 06:09
Är det verkligen ingen av alla här på detta forum som kan komma med lite råd? Eller är min fråga så korkad så den inte är värd att svara på???

;-)

Tacksam för lite hjälp........
#3 - 14 mars 2008 07:22
Det bör inte vara ngn större fara att släppa i ynglena i karet, men man ska ju inte släppa i fiskar som får plats med ynglena i munnen. Det brukar vara en tumregel. Yngel ska vara större än andra fiskars munnar :)
#4 - 14 mars 2008 08:59
1000 tack för svar....!! Det låter som en bra tymregel. Det borde väl inte dröja för länge innan jag kan lägga i lite andra fiskar då, dom växer ju ganska snabbt.... Tycker så synd om dom som får trängas på 25 liter nu, så det får bli förflyttning i helgen... ;-)
#5 - 14 mars 2008 09:11
´Jag vet inte hur din pump ser ut, men min har ett insug bestående av flera smala strimmor. Kolla så att det inte finns någon riska att ynglena fastnar eller kan åka in i pumpen..
#6 - 14 mars 2008 09:12
Vill du köra med både "hängslen och livrem" på, så mata firrarna extra mycket idag, och släpp i ynglen när det är nedsläckt och mörkt. :)
#7 - 14 mars 2008 11:37
OK, jag får göra förflyttningen efter kl 22 ikväll då. Det blir säkert bra, jag tackar för alla tips!

Annons