Yngel i avstängt akvarium!?

#1 - 1 februari 2011 21:05
Har ett 160l akvarium som har stått vattenfyllt men obebott i säkert en månad nu.

Tänkte idag att jag skulle ta tag i att lägga ut det på blocket och tände lyset, och vad får jag se?? (Förutom en massa sniglar) simmar där massa pyttesmå yngel!! Det måste vara sebrafiskar eller macropoder, de är de enda jag haft flera av där i.. Vet att paradisfiskarna lekte ett tag innan jag flyttade dem, men trodde inte det blev nåt, då skumboet försvann efter ett tag och jag inte såg något som tydde på ägg.

Akvariet har alltså stått mörkt, kallt(eller iaf rumstempererat) och utan filter hela den här tiden. Hur kan de ha överlevt? Slog igång värmaren och lät lyset vara på och matade dem lite, men vågar inte stoppa i pumpen då det känns som att de kommer försvinna in i den, de är max 0,5cm och jättetunna. Kanske borde göra ett vattenbyte också? Känns ju som att jag vill veta vad det är för små rackare nu när de klarat av att överlevt så här länge..
#2 - 1 februari 2011 23:31
Risken med att helt plötslig ge dem en bra miljö med vattenbyte och värmare är att de dör av chocken, de har vant sig vid sumpigt och kallt vatten. Så var varsam, börja med en liten liten skvätt vatten och anpassa dem långsamt.

Annons