yngel i överflöd!

#1 - 4 augusti 2003 11:32
Har tre ENORMA guppyhonor samt två något mindre, som inte har några som helst problem med att yngla av sig. De måste ha varit gravida då jag köpte dem, eftersom jag inte har någon vuxen hane. Däremot är naturligtvis en del avkommnor hanar...min första fråga lyder således; när blir hanarna könsmogna?
Finns det något knep för att UNDVIKA vidare "avyngling"?
Har skänkt bort halvstora yngel, just nu har jag ett litet antal små och jag vill helt enkelt inte ha fler, vet inte vad jag ska göra av dem. Mitt akvarium är inte så stort...
#2 - 4 augusti 2003 11:34
Håll hanar och honor för sig=)
#3 - 4 augusti 2003 12:01
Jo, tack det var ett hett tips och inte så lite logiskt! :) Men jag tänkte i min enfald, sänka temperaturen, eller på annat sätt göra det mindre gynnsamt för förökning? Har bara ett akvarium och vill inte skaffa ett till enkom för det här!
#4 - 4 augusti 2003 12:12
Skulle inte tro, med mina nybörjar kunskaper hade jag ett
"fullproppat-med-fisk-akvarium" (för LÄÄÄÄÄÄÄÄÄNG sen) där t.om guppina förökade sig som bara den! Till trots en glupsk slöjstjärt!

Kanske så sett som fisken kallas "miljonfisk"!
#5 - 4 augusti 2003 12:14
När mina går med de andra fiskarna, Slöjstjärt och Scalare, så blir det inga yngel.
#6 - 4 augusti 2003 12:18
Vill du kan du skicka dem till mig :)
min flickvän vill ha guppies men e för snål :D
och ja vill inte köpa nårra hehe

skicka ett mail till

lindquist_patrik@hotmail.com
om du vill bli av med en hög...
#7 - 4 augusti 2003 13:18
eller så kan du skaffa en eller flera pirayor(i ett akvarium för sig) o slänga över ynglena :)
#8 - 4 augusti 2003 23:48
Ibland äter guppies sina egna yngel, men ofta gör de inte det. Då blir det MÅNGA efter ett tag. Man kan ha någon annan fisk som äter yngel i karet så att beståndet hålls nere. Jag hade en gång en kampfiskhona som var förtjust i att jaga guppyyngel! Hon smög på dem ungefär som en katt. Hon hade nästan uttrycket som en katt har i ansiktet när hon smög oxå! =) Ibland fick hon fatt i ynglen, men lika ofta var de snabba nog att hinna iväg. Men beståndet hölls nere litegrann iaf.
#9 - 6 augusti 2003 18:25
Lite smått rovdjursaktiga fiskar borde fungera... tigerbarb är mitt tips, äter allt som är under en cm... i alla fall gjorde mina det, och ibland tog de en tugga på säkert 2 cm långa firrar... lät "tigrarna" dö ut, för jag vill ha kvar mina yngel. Annars kan du sälja fiskarna (när dom blivit tillräckligt stora) till en akvarie/djur-affär. Men fråga först, alla affärer tar inte emot fiskar från privatpersoner.
#10 - 6 augusti 2003 18:43
Tigerbarb är inget bra tips eftersom dom tenderar att bita i fenor.
#11 - 7 augusti 2003 14:03
Scalarer kan få VÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLIGT stor mun då det kommer en yngel....!

(Mins mitt lilla platy yngel som släpptes ner i ett 54_liters med Andra Platy och Scalarer. Trodde ärligt talat han var stor nog, men tydligen inte. Scalaen fick Väääääääääldigt stort gap och slukade ynglet. Tuggade. Svalde. Och Spottade ut rumpan på det lilla platy ynglet! Stackrn låg och sprattlade på vattenytan... usch........ att jag skulle tänkka på det igen.......!)

Annons