Yngel idé

#1 - 13 november 2007 18:15
Jag fick just en idé den har säkert kommit upp förut men jag vill skulle vilja ha svar på om det är möjligt..

Om man hade ett litet akvarium, typ yngelakvarium, så sätter man ner en fyrkantig "sil"/"durkslag" i den. Om man skulle kunna ha något som stoppar sand/grus från att rinna ner på undersidan så skulle man kunna stoppa ner honan som ska yngla med en växt. När hon börjar yngla så simmar de små ut genom hålen till det "riktiga" akvariumet. Hoppas att ni förstår vad jag menade :P
Det finns bara ett problem, finns det fyrkantiga durkslag/silar ? :confused: Om man är händig kanske man kan uppfinna :p
#2 - 13 november 2007 18:26
Hehe, jo det vore ju kul om det funkade men själv föredrar jag en vanlig yngel kasse med nät xD
#3 - 14 november 2007 06:14
jag födde upp black molly i nåt liknande, fast jag tog en plastkorg som passade i karet (tog ca en 3del av ytan) med rätt så smala hål, bytte botten mot plastnät med 0.5mm täthet och hade de vuxna i, sen fick ynglena ramla ut bäst de ville...
#4 - 14 november 2007 06:40
Är väl lite svårt att både ha något som stoppar sanden från att rinna ut men som ändå släpper igenom yngel. Men att konstruera en yngelkasse modell större utan sandhållarmöjligheten borde ju inte vara några problem. Finns en uppsjö av billka fyrkantiga plastburkar. På ikea, ÖB, Rusta...skulle jag gissa. Klipp bort bottnen och sätt dit nät istället med silicon. Lägg i i akvariet med växter och hona. Klart.
Annars är det väl inte så dyrt att köpa färdiga. Åleds modell är 30x30cm. Men det beror ju på hur länga fisken ska gå där förstås.
#5 - 14 november 2007 06:50
för väldigt många år sedan så använde jag en salladsslunga enligt samma princip.

den var i rostfritt, med hål som kanske var 0,5 cm i diameter.

i botten la jag lite större stenar....typ runt 1 cm i diameter + lite flytväxter....

kunde inte bli bättre....stor kasse för honan (i det fallet var det svärdbärare), stora hål för ynglen.....
#6 - 14 november 2007 13:03
Okej, det går alltså att fixa någolunda likt. Går det bra utan sand/grus då?
Tack så mycket för svaren! Måste bara fråga, vad är en salladsslunga för något? :)
#7 - 14 november 2007 13:15
Plarsen skrev:
Okej, det går alltså att fixa någolunda likt. Går det bra utan sand/grus då?

Tack så mycket för svaren! Måste bara fråga, vad är en salladsslunga för något? :)

tänk dig en tesil, men stoooora hål, stor som ett durkslag (som man hällar av pasta med), med handtag i toppen. tanken är att man skjöljer salladen stoppar ner den i slungan, går ut och vevar som f-n, och därmed "slungar" bort vatten....

Annons