Yngel-lådan e dum mot mina platy-ynglar!

#1 - 4 september 2007 17:51
Hej

Det är nämligen så att min ena platy-hona var i en sånn yngel-låda och när hon har fått ungarna så fasnade vissa av dom i "väggen" av lådan (dom korta sidorna) och då kom andra fiskar från akvariumet och började bita på ungarna! :( och vissa ungar har simmat in i den avdelningen där det finns en till gravid hona och då åt honan upp dom! Bara för att dom är så små så passar inte lådan för dom!
Nu e det en till gravid hona som är gång och jag vill inte att massa ynglar fasnar elelr blir upätna!

Hur ska jag göra! jag vill inte att dom dör!

(lådan ser ut exakt så! bilden hittade jag på google)

Hoppas ni hjälper mig! [:-118]
#2 - 4 september 2007 18:04
Jag har en som är bara nät och plastpinnar... Den skyddar inte ynglen emot honan men om man lyckas att fånga yngel som är nyfödda så fungerar den mycket bättre än de i hårdplast... Den är ju lite större också... ;) Platy tycker jag är svåra att få så stora i yngelbalja att de inte blir uppkäkade sedan... Guppy går mycket bättre... När mina platyyngel gick med räkorna så växte de jättesnabbt... De karen är 30 resp 60 L ingångna med växter och snäckor... Provade med ett 20 liters men det gick inte lika bra... Svårt med balansen.. ;)
#3 - 4 september 2007 18:30
Katharina skrev:
Jag har en som är bara nät och plastpinnar... Den skyddar inte ynglen emot honan men om man lyckas att fånga yngel som är nyfödda så fungerar den mycket bättre än de i hårdplast... Den är ju lite större också... ;) Platy tycker jag är svåra att få så stora i yngelbalja att de inte blir uppkäkade sedan... Guppy går mycket bättre... När mina platyyngel gick med räkorna så växte de jättesnabbt... De karen är 30 resp 60 L ingångna med växter och snäckor... Provade med ett 20 liters men det gick inte lika bra... Svårt med balansen.. ;)

jo, jag har sett sånna men mamman hinner nog äta upp ungarna innan jag kommer och tar ut dom, jag går nämligen i skolan från 8 till 2-3 så det e lite svårt ifall dom föder när jag e i skolan :(
#4 - 4 september 2007 19:04
jo, jag har sett sånna men mamman hinner nog äta upp ungarna innan jag kommer och tar ut dom, jag går nämligen i skolan från 8 till 2-3 så det e lite svårt ifall dom föder när jag e i skolan :(

Men om du låter henne föda i plastlådan så kan du flytta de som klarar sig till nätburen sedan... Det är som sagt mycket svårare med platy än guppy, jag har en massa guppyyngel men alla platyyngel blir uppätna, utom de som var i räkkaren då... ;)

Annons