Yngel med krokiga ryggar!!

#1 - 22 augusti 2007 16:26
Jag har några kullar guppy yngel. Jag har nu märkt att många av dom har aldeles krokiga ryggrade dock ej alla! Vad ska jag göra? Ynglerna simmar på som sina syskon och verkar för övrigt må bra. Rätar det ut sig?? Dom är ca 1cm.
#2 - 23 augusti 2007 07:50
Det rätar inte ut sig. Tyvärr är de guppys man köper ofta väldigt hårt avlade, vilket leder till bland annat krokiga ryggrader.
Jag hade nog tagit kål på alla de med krokiga ryggar, men det är upp till dej.
#3 - 24 augusti 2007 14:44
ok.. Man vill ju intedirekt att dom ynglerna ska få yngel senare. Jag har tyvärr märkt nu att det ynglet som min bror valt ut till sitt är sämst av alla (dvs har jätte krokig rygg)...Får se hur jag gör..
#4 - 24 augusti 2007 15:26
Läste i en annan tråd att vitaminbrist kan ge krokiga ryggar...om man förvarar fodret för länge och för varmt, så försvinner C-vitaminerna.
#5 - 24 augusti 2007 15:29
hej
jag har en krokig molly, han var krokig från födsel och är inte så fin! men jag har bara 2 hanar (sålde alla andra utom krokisen och hans kompis) och numera simmar han och hans kompis glatt omkring i 450 l vatten.
Om du kan garantera att fisken inte parar sig med någon tycker jag du kan ha kvar den, så länge den ser ut att må bra och att den äter bra.
#6 - 24 augusti 2007 15:42
Jag fick lite småkrokiga fiskar, platys / ev. svärdbärare för många år sedan, men jag tror det berodde mer på inavel. De som överlevde klarade sig dock fint! ^^,
#7 - 24 augusti 2007 17:04
Ok. Inavel tror jag inte det beror på.. Men vitamínbrist kanske. jag förvarar min fisk mat i skåpet i min akvariumbänk..
#8 - 24 augusti 2007 17:10
viktigt med vegetabilisk kost till dem!
#9 - 24 augusti 2007 17:14
åheim skrev:
viktigt med vegetabilisk kost till dem!

Har du några tips på sånt som är extra bra att ge dem för vitaminernas skull? Mina får redan räkmix som variation till flingorna. Har också nyligen börjat ge dem hackad spenat (sån där fryst man kan köpa) ibland. Och så äter de nog endel på broccoli oxå när malarna får det.
#10 - 24 augusti 2007 17:17
Mina äter krossat granulerat. Är det ok?
#11 - 24 augusti 2007 18:35
Uddaveka skrev:
Mina äter krossat granulerat. Är det ok?
jo visst men det kan va bra att ge dem lite algtabletter då och då och gärna lite fishtamin (vitam på flaska) för att boosta deras immunförsvar och så att avkomman i framtiden ska vara frisk!
#12 - 24 augusti 2007 19:54
Är väl bara att köpta ABCDE brus-vitaminer och slänga i lite då och då! *fniss*
ok. dåligt skämt. men varierande kost verkar vettigt! ^^,
#13 - 25 augusti 2007 11:22
åheim skrev:
jo visst men det kan va bra att ge dem lite algtabletter då och då och gärna lite fishtamin (vitam på flaska) för att boosta deras immunförsvar och så att avkomman i framtiden ska vara frisk!

häller man i fishtamin, eller ges det i mat?
#14 - 25 augusti 2007 13:30
Uddaveka skrev:
Ok. Inavel tror jag inte det beror på.. Men vitamínbrist kanske. jag förvarar min fisk mat i skåpet i min akvariumbänk..

Varför tror du inte att det beror på innavel? Vanligaste orsaken jag känner till när fiskar är krokiga redan vid födseln så beror det på innavel.

Men du kanske har köpt alla dina fiskar på olika ställen?
#15 - 26 augusti 2007 09:49
det kan iofs vara inavel. dom kommer alla från samma affär... Men det är inteegenuppföddasom fått yngel
#16 - 26 augusti 2007 20:58
Annaica skrev:
Varför tror du inte att det beror på innavel? Vanligaste orsaken jag känner till när fiskar är krokiga redan vid födseln så beror det på innavel.

Men du kanske har köpt alla dina fiskar på olika ställen?
Jag tror mycket beror på dålig kost. har aldrig sysslat med guppy själv men en vän har guppys och ger bara flingfoder från ICA och nästan alla hennes yngel har deformationer på ryggraden. Har för mig att jag läste någonstans att det kunde bero på för proteinrik kost....? I hennes fall kan man utesluta innavel då hon fått fiskarna från olika vänner och några från affär...
#17 - 27 augusti 2007 08:01
Har 4 yngel, en har en krokig rygg. Vet inte varför ....

Annons