Yngel + medicin = vad?

#1 - 19 december 2006 18:26
Jag ser nu ingen annan återvändo - än att medicinera mitt 62 - liters platyakvarium :(
Har troligtvis någon blandinfektion av ev. parasit & bakterie.
Detta har pågått länge med klåda, ibland trådig avföring, fenknip m.m.
Allmänt diffusa symtom - inget man kan säga med säkerhet vad det är.
Har provat det mesta som temphöjning, salt, täta vattenbyten o.s.v, men allt hjälper bara tillfälligt.

Så nu tänker jag prova köra en kur med Fauna Mor. Egentligen en vitaprickmedicin, men det står att den tar både bakterier OCH parasiter.

Är det någon som har erfarenhet av hur små yngel klarar av medicinering??
Jag har ju små hjärtegrynsbäbisar däri också [:-118] :(
#2 - 19 december 2006 18:32
Healena skrev:
Jag ser nu ingen annan återvändo - än att medicinera mitt 62 - liters platyakvarium :(

Har troligtvis någon blandinfektion av ev. parasit & bakterie.

Detta har pågått länge med klåda, ibland trådig avföring, fenknip m.m.

Allmänt diffusa symtom - inget man kan säga med säkerhet vad det är.

Har provat det mesta som temphöjning, salt, täta vattenbyten o.s.v, men allt hjälper bara tillfälligt.

Så nu tänker jag prova köra en kur med Fauna Mor. Egentligen en vitaprickmedicin, men det står att den tar både bakterier OCH parasiter.

Är det någon som har erfarenhet av hur små yngel klarar av medicinering??

Jag har ju små hjärtegrynsbäbisar däri också [:-118] :(

Hej igen!
Jag använde mig av JBL , Ektol Fluid mot parasiter samt mot bakterier. Det fungerade 2:a omgången....det som jag var så orolig för då var just ynglen, men de var superstarka och oberörda....Kliar De sig också??
Lycka till....
Har tyvärr missat att Du har haft problem....det är ju jag som ska ha dessa problem....inte Du;)

Mvh acinna
#3 - 20 december 2006 06:42
acinna skrev:
Det fungerade 2:a omgången....det som jag var så orolig för då var just ynglen, men de var superstarka och oberörda....Kliar De sig också??

Vissa yngel kliar sig också - ja. De "studsar" mot den lilla flytväxten jag har..
Klarade sig dina yngel?

Usch, nu kan man se fram emot ett "svajjigt" akvarium igen :(
Har ia.f filtret gåendes vid sidan om i en liten glasslåda med pump.
#4 - 20 december 2006 08:40
Healena skrev:
Vissa yngel kliar sig också - ja. De "studsar" mot den lilla flytväxten jag har..

Klarade sig dina yngel?

Usch, nu kan man se fram emot ett "svajjigt" akvarium igen :(

Har ia.f filtret gåendes vid sidan om i en liten glasslåda med pump.

Jag såg ett yngel kliade sig innan jag medicinerade, men det gick över....jag fattar inte att de har klarat sig med alla 3 nitritspikar....:D vet fortfarande inte vad det är för yngel........de växer dåligt tror jag....
Jag är i alla falll Nitrit fri så att Du vet....äntligen kan jag börja njuta igen

mvh acinna
#5 - 20 december 2006 10:21
acinna skrev:

Jag är i alla falll Nitrit fri så att Du vet....äntligen kan jag börja njuta igen

- Jag å andra sidan..kan kanske "se fram emot" att få tampas med nitrit
- efter medicineringen *suck* [:o] [B)]
#6 - 20 december 2006 10:38
Healena skrev:
- Jag å andra sidan..kan kanske "se fram emot" att få tampas med nitrit

- efter medicineringen *suck* [:o] [B)]

ja, inte är det roligt, men nyss beställde jag ett 248 liter+bänk i ljusgrått, nästan vitt i alla fall, så nu kan fiskarna må väldigt gott. Ska inte köpa ngn fler fisk för det.....så nitriten ska aldrig få finnas nåt med. ;)

Har Du nu börjat medicinera?
Har du låtit djurbutiken få göra ett "stort test" på ngn fisk? ang parasiter-bakterier.

Hej svejs
#7 - 20 december 2006 13:25
acinna skrev:
Har Du nu börjat medicinera?

Har du låtit djurbutiken få göra ett "stort test" på ngn fisk? ang parasiter-bakterier.

Japp, hade i första dosen FaunaMor igår kväll..och tamejtusan - har inte sett något kliande eller fenknip idag :) Ynglena verkar må bra. Ynglet Godzilla var hängig igår men är mycket piggare idag. Jag kanske är på rätt spår??

Nej, har ej låtit testa fiskarna, leker doktor själv :p

ÅÅÅh - vad spännande med nytt akvarium!! *vill ha*
#8 - 20 december 2006 14:20
Healena skrev:
Japp, hade i första dosen FaunaMor igår kväll..och tamejtusan - har inte sett något kliande eller fenknip idag :) Ynglena verkar må bra. Ynglet Godzilla var hängig igår men är mycket piggare idag. Jag kanske är på rätt spår??

Nej, har ej låtit testa fiskarna, leker doktor själv :p

ÅÅÅh - vad spännande med nytt akvarium!! *vill ha*

Leka doktor är kul, och man lär sig mycket på att vara logisk i bland.
Vad roligt att du märker skillnad...:)

Har du Djurmagasinet där Du bor?
#9 - 20 december 2006 18:01
Japp, vi har bl.a Djurmagasinet här.

Jag såg fel..de kliar sig fortfarande - men är å andra sidan mycket piggare så det kanske går åt rätt håll. Vi får se, det är ju bara dag 2 på medicinkuren som ska pågå en vecka (med uppehåll några dagar).
Men de är SÅÅÅ hungriga & sura på mig - de ska ju helst inte ha någon mat de dagar medicinen ska i. De bara BLÄNGER på mig och nästan hugger mig i fingrarna.. Ynglena smyger jag åt lite mat ändå - de kan ju inte vara helt utan. Och nog får de övriga i sig lite yngelmatrester när jag sköljer ur yngelkaret.

Var du tvungen att medicinera 2 ggr?
#10 - 21 december 2006 09:31
Healena skrev:
Japp, vi har bl.a Djurmagasinet här.

Jag såg fel..de kliar sig fortfarande - men är å andra sidan mycket piggare så det kanske går åt rätt håll. Vi får se, det är ju bara dag 2 på medicinkuren som ska pågå en vecka (med uppehåll några dagar).

Men de är SÅÅÅ hungriga & sura på mig - de ska ju helst inte ha någon mat de dagar medicinen ska i. De bara BLÄNGER på mig och nästan hugger mig i fingrarna.. Ynglena smyger jag åt lite mat ändå - de kan ju inte vara helt utan. Och nog får de övriga i sig lite yngelmatrester när jag sköljer ur yngelkaret.

Var du tvungen att medicinera 2 ggr?

ja, jag gjorde det i alla fall, för det var inte helt bra efter 1;a gången, men sen om det var därför det hjälpte eller om det hade avtagit ändå är svårt att veta.

Jag tänkte om Du hade vägarna förbi Djurmagasinet så kanske De har akvariet som jag ska köpa med tillhörande bänk 248 LITER. (den ljusgrå) för bilden på hemsidan misstämmer enl butiken här. Den ser silverfärgad ut,som en tv bänk om Du förstår vad jag menar :)
De har har inte varorna hemma utan de beställer denna vara. Får hem det eventuellt nästa onsdag-torsdag...

mvh acinna

Annons