Yngel på G, behöver tips!

#1 - 7 februari 2008 20:32
Nybörjare på ciklider och har nyss startat mitt första ciklidkar, Malawi 200L. Har en Mari Gold hona som verkar vara på smällen, äter inte och har fått dubbelhaka ;-) Är inte det tecken på att ngt är på gång?

Jag vore tacksam för lite snabba tips.

On jag inte flyttar över henne i yngelbyr eller annat kar , finns det då möjlighet att några yngel överlever?

Om jag flyttar över till yngelbur eller kar, skall jag då låta henne vara där tills dom inte får plats i munnen längre och sedan flytta över henne till dom andra och sedermera låta ynglena hänga i buren/karet tills dom blivit stora nog för att vara fria i karet?

Som sagt, jag har noll koll på ciklidyngel så kom gärna med tips och förslag.
#2 - 7 februari 2008 20:36
Jo. Då skulle jag tippa på att du har en tuggande hona.

Om du vill behålla yngel är det bäst att flytta honan. Visst kan enstaka yngel överleva i ett akvarie. Men chansen är inte jättestor om du inte har mycket grottor. De andra invånarna i karet ser garanterat de små som ett gratissnack och tuggar gärna i sig dem.

vill du flytta henne till ett kar så se till att det har några gömställen så hon kan känna sig lugn när hon väl spottar ut ynglen. Där kan du sedan låta henne gå i ett par dagar upp till någon vecka för att äta upp sig och sedan släppa tillbaks henne i sitt vanliga kar.

Tänk på att byta vatten ofta och mata ett par gånger om dagen till ynglen för att de ska växa snabbare.
#3 - 7 februari 2008 20:48
Tack för snabbt svar. Då undrar jag, om jag köper typ ett litet 25 liters, räcker det?

Behöver jag syre/filterpump till yngelakvariet om jag ändå måste byta vatten ofta?? Behöver jag vattentillsatser till yngelavariet om jag kör i nytt kranvatten hela tiden? Hur ofta behöver jag byta vattnet? Vad rekommenders för temp?
#4 - 11 februari 2008 19:51
Har nu startat upp ett litet 25l kar. Det var väldigt litet, kommer det att funka? Har byggt en grotta och lagt ner en anubias så det ser bra ut men är det för litet kanske? Har köpt världens minsta pump (Elite Mini) , men den verkar funka fint.

Tänke lägga över min tuggande Mari Gold hona för att se om det blir några yngel.

Vad behöver jag tänka på? behöver tips...

läste i en tråd att man skall tömma honan för att hon annars käkar upp sina yngel. stämmer det? Kan man inte bara låta henne vara i karet tills hon släpper ut dom självmant och sedan lyfta över henne i stora karet igen?

Vore kul att lyckas få en "kull" så jag är tacksam för lite hjälp på traven.....
#5 - 11 februari 2008 19:54
Börja med att låta henne spotta ut dom naturligt, går det väldigt lång tid så kan du hjälpa henne på traven genom att hålla henne med ena handen och massera huvudet försiktigt med andra.

Jag har 30L yngelkar. byter vatten en gång i veckan, inga filtermedel eller sådant. Vattnet håller 25 grader, matar dom flera ggr per dag med smulat flingfoder och små små bitar av räkmix.
#6 - 11 februari 2008 20:07
Tack för svar, ursäkta om jag är tjatig men behöver jag inte oroa mig för att hon käkar upp dom? Läste även i en annan tråd att man kan låta honan gå kvar och äta upp sig ett par dagar innan man släpper tillbaka henne i stora karet. Jag misstänker att dom syftar på fiskmat och inte sina egna yngel. så då borde det väl vara lugnt...? kanske är olika från art till art.......?

well well, jag får väl prova mig fram. tack för svar som sagt, jag låter henne tugga ett tag och "masserar" sedan fram dom om hon inte släpper ut ynglerna självmant......
#7 - 11 februari 2008 22:10
Mina honor har låtit bli det. Låt henne gå kvar nån vecka så ska hon inte röra dom. Mata dom ett par gånger om dagen så ska du se att hon är mer intresserad av maten än ynglen :)
#8 - 18 februari 2008 16:51
Hej! Nu har honan fått gå i karet i ca 5 dygn och inget händer. "Dubbelhakan" har vuxit verkar det som. Kan ynglena dö i munnen om hon inte släpper ut dom? Hon är väldigt skygg och visar sig knappast. Kanske har det o göra med att jag jagade henne i över en halvtimme innan jag fick över henne........Jag har inrätt karet med en stor fin grotta och pump o grejer så hon borde gilla det. Vad skall jag göra?? Skall jag bara låta henne vara eller skall jag (som jag läst i ngn annan tråd) föröka "tömma henne" på egen hand.?

Tacksam för svar....
#9 - 18 februari 2008 21:11
Har du nån koll på ungefär hur länge hon gått?
Du har ordnat en grotta, så det är en trygghet för henne. När hon är redo så spottar hon .
#10 - 18 februari 2008 21:50
Har bara hänt ett fåtal ggr att våra honor har svalt ynglen, då måste dom vara bra stressade för att göra det. Vi brukar köra omkring 40l och uppåt som spottkar, med nån grotta och nått tegelrör och nån växt, sen nån rätt enkel bubbelpump, sen blir hon oftast flyttad direkt efter hon spottat till ett eget större kar för att äta upp sig någon vecka, dom svälter juh trots allt 20-30 dagar. Sen över till sitt stim igen!
#11 - 19 februari 2008 16:52
OK, ja hon verkar inte stressad nu, bara väldigt skygg. Svårt o säga hur länge hon gått o tuggat men ca 3 veckor skulle jag tro, så då borde det vara dags snart. Jag tackar för tipsen och ser fram emot min första "kull".....

Annons