Katharina skrev:... se till att du byter mycket vatten ofta... Typ 10 L 2 gånger i veckan eller 3 gånger i vecka och då ta en omgång från stora karet om du har bra värden där... För då är ju det "snällt" vatten... ;)
Jag tycker också att det blir ungefär lika många som överlever i slutändan om de är kvar i stora karet eller går i litet yngelkar eller yngelkasse... [:o]
Helst skulle man ju ha akvarium i varje rum... Jag får köpa större hus och killa karln under hakan... :D
Lill_Lena skrev:akvariet är på 30 liter jag har kanske drygt 30 yngel..med platy också, men de verka växa ännu saktare. det är först nu jag tycker de börjar få mycke mer aptit än förut och att de får fylligare bukar. kanke är så att de stannade av lite. på ena kan man se lite att den börja få lite lite gul färg på stjärtfenan. jag har även en del yngel i de större med de vuxna som kom för nån dag edan, men jag hade tänkt låta de va, för jag kan inte spara alla. men fiskarna där bryr sig inte alls om de otroligt nog där är det både guppy molly tetror...de kommer säkert överleva och kanske väx fortare då =)
Pumba skrev:tycker de är svårt att byta vatten i ett litet kar utan att rubba balansen, byter inget vatten i mitt 25 liters guppy kar, fyller bara på lite ibland, de tar allt vad balans heter i karet om jag byter vatten där.
Kjaer skrev:Om du byter mycket vatten væxer dom snabbare. Avfallsæmerna i vattnet hæmmar fiskarnas væxt.
tummen skrev:MEN om du bara fyller på så blir ju alla slaggprodukter kvar, med förgiftningsrisk som följd....lite byte får du väl ändå göra????:confused:
Pumba skrev:har försökt, de har dött 4-5 fiskar så fort jag byter vattnet i de karet, rengör enbart filtret och plockar bort växtdelar så fyller jag på vatten när de dunstar, de rubbar balansen totalt om jag byter vatten i, har försökt.
Katharina skrev:Det är för att nitriten mm åker berg o dalbana... Kjell berättade om ett Malawiyngel som blivit kvar i en skitig pöl i sanden i ett tömt akvarium och mirakulöst överlevt en tid... Ägaren fångade snabbt upp det lilla ynglet och la det i sitt akvarium och det dog på en gång. Hade vant sig vid nitriten och skiten... [:o]
åheim skrev:grundproblemet är att karet är för litet och då utvecklas de långsamt och kommer aldrig uppnå normal storlek!