Yngel utan skumbo?

#1 - 10 mars 2007 12:46
Jag satte min kampfiskhane i en lekbalja för någon vecka sedan mest för att se om han fortfarande kunde bygga skumbo (han är ganska gammal), då jag länge har tänkt avla på dem. Han visade att han kunde bygga, men det blev bara små bon, så jag la i honan för att liksom trigga honom att bygga större, men vad händer då? Jo de leker ändå i ett minilitet lager bubblor, där antalet ägg överstiger antalet bubblor. Dessutom är bubblorna sköra, så vissa går sönder lite då & då.

Detta hände alltså under gårdagen, & idag kan man se att det är små svarta ögonprickar inne i äggen, så de lär ju kläckas när som helst. Nu till min fråga: finns det någon som helst möjligtvis att åtminstone ett par yngel kan överleva med ett så minilitet skumbo? Äggen verkar ju flyta, men nykläckta yngel behöver ju skumboet för att hålla sig vid ytan. När han spottar tillbaka lösdrivande ägg i skumboet så kommer det ju förstås upp några nya bubblor samtidigt, så det kanske skulle kunna funka?

Han hade dessutom varit extra osmart & byggt i den delen av baljan där det inte fanns några flytväxter eller någonting stabilt som höll upp äggen, men efter att jag la i ännu mer flytväxter igår så kanske det är lite mer stabilitet nu.

Så vad tror ni, hur stor är chansen för överlevande?

Boet dag ett: http://i97.photobucket.com/albums/l205/MrHankeyTheChristmasPoo/dag1.jpg
Boet dag två: http://i97.photobucket.com/albums/l205/MrHankeyTheChristmasPoo/dag2.jpg
#2 - 10 mars 2007 14:39
Är det verkligen ingen som har någon aning? Tycker så synd om pappa Blunder som försöker hjälpa sina små om det är helt förgäves.. Finns det något man kan göra för att hjälpa honom/ynglen? Har nu sett hur vissa ägg(eller är det redan yngel då kanske?) sprätter runt i baljan, så nu är det absolut på gång..
#3 - 10 mars 2007 19:07
Har du tur så överlever yngelna. Hur verkar skumboet nu? Mina erfarenheter säger att inte pilla i vattnet när det är ägg i skumboet, bubblorna går lätt sönder när ytan rör sig. Pappa Blunder kommer nog bygga på boet när han inte jagar ägg.
#4 - 10 mars 2007 19:56
Hurra, äntligen någon som svarar! Pilla i vattnet kan jag absolut inte göra, då skulle varenda bubbla spricka, vilket känns lite synd då jag känner att ett vattenbyte snart borde behövas. Jag har ett lock som ligger halvt över för att hålla värmen bättre, & att bara lyfta lite på det bidrar till & med till att bubblor spricker. Att råka andas ner i karet är också förbjudet. ;)

Skumboet är fortfarande lika glest, & små yngel börjar fara runt (det är säkert minst 100st). Det verkar dock som att de kan hålla sig uppe lite med hjälp av flytväxterna också, men jag vet inte? Pappan är så duktig så & hämtar upp de som ramlar ner, men han bygger inte särskilt mycket på boet vad jag har sett, utan släpper snarare någon bubbla då & då.

Här är den senaste bilden som togs för en halvtimme sedan kanske:
http://i97.photobucket.com/albums/l205/MrHankeyTheChristmasPoo/yngel-1.jpg
#5 - 10 mars 2007 20:34
Ser onekligen lite glest ut där. Men så som jag kan se så verkar ju några yngel ligga vid ytan utan problem?

Lämna någon lampa på över natten så hanen kan se de små. Ha helst heltäckande lock, ynglena ska ha varm luft att andas!! Annars dör de jättesnabbt. (Egna erfarenheter)
#6 - 10 mars 2007 20:54
Joo verkligen.. Men som sagt är han jätteduktig & plockar upp alla som ramlar ner, så hoppas kan man ju alltid göra. De som ligger vid ytan utan problem har nog inte kläckts helt än, men för varje minut som går så är det fler & fler som börjar röra på sig.

Lampan har stått på konstant sedan äggen lades, & kommer fortsätta göra det. Att luften där i är varm har jag också kollat. :)

Ungefär hur länge brukar de vara beroende av skumboet?
#7 - 10 mars 2007 21:27
Vet inte säkert, några dagar. HÖGST en vecka skulle jag våga tippa på. Hur djupt är akvariet? Jag brukar ha ca 10 cm vatten, för att underlätta för hanen och yngel (när de väl simmar själv).

Är grymt sugen på att få lek på mina, men honorna är för unga ännu.
#8 - 10 mars 2007 21:33
ohhhh...såg dina bilder och börjar också bli sugen på att odla kampfiskar...har nämligen köpt 2 hannar och 3 honor idag :).....så jag jag ska se om jag kan få lek på ett av paren...har redan satt ett par i mitt lilla 37 liters i dag så jag får se om jag får nått:)

lycka till med ynglen :D!
#9 - 10 mars 2007 21:35
Ajdå, en hel vecka av "yngelplockande" dygnet runt undrar man ju om han orkar med.. Det är 10-11cm djupt vatten, så det ska vara lagom. Jag får väl bara hoppas på det bästa helt enkelt, & hålla tummarna för att ynglen klarar sig själva rätt snabbt.

Vad är det för kampfiskar du har då?:)
#10 - 10 mars 2007 21:37
hehe....jag är inte så inne på det här med kampfiskar..men jagkan säga så mkt som att färgen på den ena hannen är blå lila och den andra är helt röd....det är den vanliga sorten....kaninte namnet på dem :(
#11 - 10 mars 2007 21:47
MrHankey
nej hanen ska bort efter några dagar!!! Han får ABSOLUT inte vara där inne för länge, dels för han kommer stressa ihjäl sig och dels för att han kommer lessna och äta upp de små istället för att hjälpa dem.

macke_fisk
Du ska helst låta fiskarna bekanta sig med nya akvariet och med varandra först. Är du säker på att honorna är könsmogna?
#12 - 10 mars 2007 21:54
Macke: Vad ovanligt att köpa så många på en gång. Röda är fina tycker jag! Jag kan inte heller så mycket om namn på färger & såntdär, menmen.. Hoppas att du får lek på dina fiskar! Det jag kommer att tänka på är att kampisarna i affärerna här omkring ofta är ganska små, så jag hoppas att du har koll på att din hona är lekmogen, så att hanen inte jagar ihjäl henne eller något annat olyckligt.

Det verkar vara riktigt populärt det här med kampfiskodling.. :) Men man förstår ju verkligen varför faktiskt. För mig som har platy som favorit är det väldigt intressant & roligt att faktiskt själv behöva göra någonting för att det ska bli yngel, & inte bara gå runt med en håv & vänta på att det ploppar ut en massa bebisfiskar. Det som är roligt med både platy & kampfisk är ju att man inte riktigt vet hur ynglen kommer att se ut heller, eftersom att det finns så många färger. Visst kan man ana, men inte veta helt säkert(beroende på vad för firrar man odlar på förstås). :)

Det här är mitt första odlingsförsök & yngelkull, så man får väl inte bli allt för ledsen om det inte går vägen heller..men jag hoppas verkligen
#13 - 10 mars 2007 21:59
varg skrev:
nej hanen ska bort efter några dagar!!! Han får ABSOLUT inte vara där inne för länge, dels för han kommer stressa ihjäl sig och dels för att han kommer lessna och äta upp de små istället för att hjälpa dem.

Min fråga var ju hur länge ynglen var beroende av skumboet, & tänkte att så länge de nu är det så behövs pappan där för att hjälpa till, eller? Skumboet behövs väl endast för att de ska hålla sig vid ytan, & när de är frisimmande kan de väl simma dit & snappa luft bäst de vill, eller har jag missat något? Vi kanske missuppfattade varandra bara.. :)
#14 - 10 mars 2007 22:04
Ett par dagar, som sagt. Skumboet kommer (fortfarande, egna erfarenheter) vara kvar fast hanen är borta. Bubblorna försvinner av sig själv. Mina yngel har legat kvar mellan bubblorna så länge som bubblorna funnits där.
När de är frisimmande höll sig mina fortfarande sig vid ytan.
#15 - 10 mars 2007 22:41
MrHankey skrev:
Macke: Vad ovanligt att köpa så många på en gång. Röda är fina tycker jag! Jag kan inte heller så mycket om namn på färger & såntdär, menmen.. Hoppas att du får lek på dina fiskar! Det jag kommer att tänka på är att kampisarna i affärerna här omkring ofta är ganska små, så jag hoppas att du har koll på att din hona är lekmogen, så att hanen inte jagar ihjäl henne eller något annat olyckligt.

Det verkar vara riktigt populärt det här med kampfiskodling.. :) Men man förstår ju verkligen varför faktiskt. För mig som har platy som favorit är det väldigt intressant & roligt att faktiskt själv behöva göra någonting för att det ska bli yngel, & inte bara gå runt med en håv & vänta på att det ploppar ut en massa bebisfiskar. Det som är roligt med både platy & kampfisk är ju att man inte riktigt vet hur ynglen kommer att se ut heller, eftersom att det finns så många färger. Visst kan man ana, men inte veta helt säkert(beroende på vad för firrar man odlar på förstås). :)

Det här är mitt första odlingsförsök & yngelkull, så man får väl inte bli allt för ledsen om det inte går vägen heller..men jag hoppas verkligen

det är lungt...mina honor är könsmogna....ojj hehe glömde säga de...har 3 st kar...har en hane i varje kar

Annons