yngelakvarie

#1 - 17 maj 2004 13:16
Hallå där allihopa!

Jag har en genomskinlig plastbunke på ca 15 liter som jag funderar på att använda som yngelakvarium...nu känner jag ju inte för att lägga ut 150-200 spänn på en ny doppvärmare (är "fattig" student).
Har prövat nu och med belysningen som jag har "plockat ihop" får jag en vattentemperatur på 26-27 grader...men under natten med ljuset släckt, sjunker tempen (självklart) till ca 21-22 grader.
nu till frågan: kommer det här fungera, det gäller platy och guppy yngel...det borde ju vara lite mer naturligt att temperaturen sjunker under natten...men så mycket?

tack på förhand
#2 - 17 maj 2004 13:41
Eftersom temperaturen sjunker relativt sakta kommer det nog att gå, men det lär nog hämma deras växt lite, dvs det kommer gå långsammare. Det kan du iofs parera genom att se till att de får mat oftare.

Annars kan du ju göra som jag gör, lägg undan typ 25spänn i månaden, det känns inte som sådär jättemycket, men efter ett par månader kan du köpa det du behöver :)

Lycka till!
#3 - 17 maj 2004 14:01
Tack tack!
Jag får mata dom lite oftare då... =)
Jag lägger för närvarande undan pengar för både det ena och det andra, dykarcert, öl-pengar till sommaren, nytt STÖRRE akvarium...osv...så det blir inte så mycket pengar över til nån doppvärmare... =(
#4 - 17 maj 2004 14:29
Ta från "öl-kassan" och hoppa över dykcertet.
Dykcert kan du ta utomlands på någon semester någongång, och öl.... hmm... du får dricka polarnas "slattar"
#5 - 17 maj 2004 14:34
Svan: No problem. Kör hårt.
#6 - 17 maj 2004 15:15
jag har en idé (nästan lika galen som att skita i att köpa öl), skruva in en uv-ljus lampa som ger värme istället för ljus under natten.. !! (vet inte hur mycket en sån kostar, och livslängden på en sådan, men men)
#7 - 17 maj 2004 21:03
Eller ha tänt dygnet runt så lär de växa fortare, åtminstone om du matar dem många gånger per dygn.
#8 - 18 maj 2004 12:26
Ursprungligen skickat av dgqlof

Eller ha tänt dygnet runt så lär de växa fortare, åtminstone om du matar dem många gånger per dygn.

Ja, för då får han så dyr elräkning så han varken kan dricka bira eller dyka.. [;)] *S*
#9 - 18 maj 2004 12:29
Jag har också en liknande bunke som jag har mina yngel (svärdbärare)i och det verkar funka bra. Visst blir det lite kallare under natten men det verkan dom inte ha tatt någon skada utav. Dom är nu ca 5 veckor och ser lyckliga ut. *S*
Man får släcka så sent som möjligt och sedan tända DIREKT efter morgonkisset. [:)]

Ursprungligen skickat av Svan

Hallå där allihopa!

Jag har en genomskinlig plastbunke på ca 15 liter som jag funderar på att använda som yngelakvarium...nu känner jag ju inte för att lägga ut 150-200 spänn på en ny doppvärmare (är "fattig" student).

Har prövat nu och med belysningen som jag har "plockat ihop" får jag en vattentemperatur på 26-27 grader...men under natten med ljuset släckt, sjunker tempen (självklart) till ca 21-22 grader.

nu till frågan: kommer det här fungera, det gäller platy och guppy yngel...det borde ju vara lite mer naturligt att temperaturen sjunker under natten...men så mycket?

tack på förhand

#10 - 18 maj 2004 21:12
Ja, för då får han så dyr elräkning så han varken kan dricka bira eller dyka.. [;)] *S*

Ehh... jo, ungefär lika dyr elräkning som om han haft en värmare... Vilken tur att han inte haft råd att köpa värmare!

Ställ plastbunken på en torr handduk eller frigolit så leder inte underlaget bort någon värme, lägg ett lock på åtminstone under natten så kyler inte avdunstningen så mycket.

Annons