yngelakvarium

#1 - 3 juli 2008 18:31
Jag funderar på att starta upp ett 12 liters akvarium, som jag fick med när jag köpte mitt stora.
Har fått rejäl tillökning av platybebisar nu, då två platysar födde i natt, är ganska trångt i yngelburen.

Nu undrar jag är det jätte svårt att få balans i ett så litet akvarium?
Jag har en liten luft pump, men inget filter, behövs det ett filter? Kan man i sånna fall köpa någon billig enkel variant?
Eller räcker det med pumpen? I sånna fall behöver man ha en "sockerbit" längst ner som sprider bubblorna eller kan låta luften komma ut direkt från slangen?
Om jag kör utan pump, ska jag krama ur filtret från mitt stora akvarium i det lilla? Bli ju massor av skit som kommer att ligga i akvariet.
Räcker det med en liten skrivbordslampa som ljus?
#2 - 3 juli 2008 19:05
nile skrev:
Jag funderar på att starta upp ett 12 liters akvarium, som jag fick med när jag köpte mitt stora.

Har fått rejäl tillökning av platybebisar nu, då två platysar födde i natt, är ganska trångt i yngelburen.

Nu undrar jag är det jätte svårt att få balans i ett så litet akvarium?

Jag har en liten luft pump, men inget filter, behövs det ett filter? Kan man i sånna fall köpa någon billig enkel variant?

Eller räcker det med pumpen? I sånna fall behöver man ha en "sockerbit" längst ner som sprider bubblorna eller kan låta luften komma ut direkt från slangen?

Om jag kör utan pump, ska jag krama ur filtret från mitt stora akvarium i det lilla? Bli ju massor av skit som kommer att ligga i akvariet.

Räcker det med en liten skrivbordslampa som ljus?

det gäller att ha vattenbyten rätt frekvent helt enkelt och man kan ju alltid använda detta (http://www.pwss.se/product.php?productid=6498&cat=620&page=1) filtersystemet, det finns sedan andra som med samma princip fast som passar ännu mindre kar.. ngn snabbväxande växt är alltid att föredra..
bordslampa duger fint.. fissn massa snygga varianter som skulle funka..
#3 - 4 juli 2008 13:19
Hur får man ordning på balansen i akvariet när man inte har något filter?
#4 - 5 juli 2008 21:29
nile skrev:
Hur får man ordning på balansen i akvariet när man inte har något filter?

Många, gärna snabbväxande, växter, mata snålt och mycket vattenbyten.

Annons