yngelakvarium, inredning

#1 - 22 december 2006 20:55
hej hej
jag har satt igång ett yngelakvarium nu. har ca 35 yngel som är en vecka/en dag gamla... saken är den att jag har inget grus i det och jag undrar om det är nödvändigt?? jag har några stänglar vattenpest som flyter, pump och doppvärmare. Jag har dem i ett 60 l akvarium som är fyllt till hälften...

behöver jag grus, stenar, rötter eller något sånt? eller räcker det med lite växter på ytan?

kram kram!
#2 - 22 december 2006 22:12
jag tror nog inte att de verkligen behöver något grus direkt, men se till att ha växter eller något annat som de kan gömma sig bland :) varför har du bara fyllt akvariet till hälften ?

//kim
#3 - 22 december 2006 22:18
jag har grus och jord i min 10L's skål och massvis med snabbväxande plantor.
jag har varken pump eller filter, och jag matar inte eftersom de äter på växterna, men det beror på att de är växtätare som klarar sig utan animalisk kost.

din guppybebisar kommer nog klara sig så länge det finns växter.
#4 - 22 december 2006 22:24
hej bena, vad är det för jord du använder ?
#5 - 22 december 2006 22:29
rödtoppen skrev:
hej bena, vad är det för jord du använder ?

vanlig blomjord (utan djurbajs) utblandat med torv. blötlagd i en månad (ingen direkt cirkulation, men jag rörde runt i den varje rökpaus på balkongen (dvs ca 30ggg/dygn).
#6 - 22 december 2006 22:37
Om du vill att fiskarna ska växa fort bör du inte ha några växter eller något grus i karet. Bara någon sten som de kan gömma sig bakom. Mata minst 4 ggr dagligen och byt minst en tiondel av vattnet varje dag. Då - kommer dom växa.
#7 - 22 december 2006 22:46
varför skulle ynglena växa fortare bara för att de är utan växter och grus ??

//kim
#8 - 22 december 2006 22:51
tom yngel måste tycka att det är trevligare med växter + de känner sig nog tryggare.
#9 - 23 december 2006 03:55
jag har ett 19l yngelakvarium med grus växter en rot och en grotta.
matar med flingfoder 3-4 ggr om dagen ,, men slarvar med vattenbyten :(

tycker att yngel ska få de fint oxå istället för ett tomt akvarium,, verkar tråkigt ..

fast man kanske skulle göra samma sak när man får barn nån gång.. sätta dom i en helt tom lägenlet utan möbler err leksaker, så får ni se hur kul dom får de ;)
#10 - 23 december 2006 03:58
en bild på karet :)
#11 - 23 december 2006 08:55
Skulle nog föredra att endast ha växter & kanske några stenar - men inget grus.
Då är det lättare att "hålla efter" botten från gamla matrester o.s.v.
Men det är min personliga åsikt. Det funkar nog med grus också.
#12 - 23 december 2006 08:58
det bästa är att ha ynglerna i det stora akvariumet om det inte finns nån stor fisk som äter upp dem...! håller med healena där det är bättre med lite växter och några stenar..!
#13 - 23 december 2006 08:59
jag har bara fyllt akvariumet upp till hälften för jag tycker bänken det står på verkar vara lite ranglig... men funderar på att fylla på 10 l till i akvariumet, då det är mycke yngler i.

Tror jag fortsätter utan grus, man ser ju lätt när det börjar bli skitigt på botten, men funderar på att slänga i ett par större stenar att gömma sig bland.
#14 - 23 december 2006 09:00
marcus.N

mitt akvarium som jag har de vuxna i är redan för fullt, så bebisarna blir definitvit uppkäkade, men ska köpa ett större (150-200l) i sommar, och då vill jag ha kvar lite av dessa yngel :)
#15 - 23 december 2006 09:05
emma:
jaha då förstår ja sj låter ja mina yngel växa i akvariumet och det är snart fullt så ja ska köpa et yngel akvarium 'antagligen' och sen ett tredje akvarium!

Annons