Yngeldöd...

#1 - 8 december 2009 07:28
Hej!

Hade för en vecka sedan ett 110liters kar fullt med Ancistrusyngel (Ca 20-30st). Minskade i antal för var dag för att nu inte finnas någon kvar alls. Snyft! Varför?
I karet finns en rödpleco rel stor och några svärdbäraryngel på tillväxt, ingen av dom visade något intresse för ynglen när jag såg på i alla fall. Vattenvärdena är stabila, tempen möjligen låg 23 grader och jag har matat med maltablett och minipellets.

Någon som tror sig veta vad som hänt får gärna höra av sig och tipsa om hur jag ska göra och lyckan kommer åter med en ny omgång yngel
#2 - 8 december 2009 09:01
Dog de eller försvann de? Om de försvann så åkte de väl in i rödplecon eller i filtret? Mina yngel klarar sig, men de har bara snäckor och körsbärsräkor att kivas med. Jag kör samma utfodring som du, men har dock termostaten på 26 grader. Kör en aquaball med diffusor för lite bubblor och bättre cirkulation i vattnet. Ancistrus gillar ju lite strömt.
#3 - 8 december 2009 12:37
dom har en förmåga att "försvinna" om du inte ser till att mata dom ordentligt med grönfoder.. typ gurka och sådant.... det enklaste är att ha dom i ett yngelkar för då kan man se till att dom VERKLIGEN äter....
#4 - 8 december 2009 13:15
Nä, det är snudd på skrämmande att se när jag släpper i några broccolikvistar. 100-talet Ancistrusyngel i en total "feeding frenzy".
#5 - 8 december 2009 13:21
Det är så att dom är skitkänsliga för dåligt vatten, har själv igång några hundra små ancistrusyngel och jag byter 50% vatten varje dag i det karet nu.
Har 5 kullar yngel i det karet och max 5 dödsfall på 2 månader.
Snart dags att flytta dom största dom är 2½-3 cm nu.
#6 - 8 december 2009 13:23
Filtret är oskyldigt, tror du verkligen det kan vara plecon? Har inte sett den jaga eller intressera sig för ngt yngel, men jag ha ju inte suttit vid akvariet dygnet runt heller. Ska flytta över den i ett annat kar, den börjar ju ändå bli lite för stor för detta. Ska sen hålla tummarna, och kommer det fler yngel ska jag lägga till lite gurka i kosten också.
Tack ska ni ha!
#7 - 8 december 2009 13:25
Det går nog åt 6-7 algtabletter varje dygn och 2 zuchini i veckan och så förutom vattenbyte så rengör jag filterna varannan dag och kramar skumfilterna i vattnet jag tappar ut så inte ev. nyttobakterier dör helt ;)
#8 - 8 december 2009 13:30
Testa och mata med zuchini Christina ;)

Det är omåttligt populärt här iaf mer än gurka :D

Skär av en bit och testa och stick en rostfri sked igenom som tynger ner den på botten.
#9 - 8 december 2009 13:32
Oj, jag ska byta mer vatten och lägga i broccoli också...Tack!
#10 - 8 december 2009 14:49
c-stina skrev:
Oj, jag ska byta mer vatten och lägga i broccoli också...Tack!

Och Zuccini!

Annons