Yngeldöd! Akuthjälp!!

#1 - 20 oktober 2004 17:50
Mina malawiyngel håller på dö precis nu!

Jag har ca 50 blådelfin yngel och 8 hongi yngel i ett yngelkar på 70l. Dom är en månad gamla ungefär.

Imorse när jag vaknade såg jag att alla låg längst ner i ett hörn och tryckte och som flämtade. Alla brukar komma upp till ytan direkt när jag kommer in i rummet, men nu låg alla kvar på botten. Jag gör ett vattenbyte tänkte jag så kanske det ordnar upp sig. Kollade vattenvärdena, nitrit var lite högt så jag bytte hälften med vatten och sen i med aqutan och nitrivec. Efter ett par timmar så blev dom lite piggare.
Men nu ikväll så är det samma visa igen, alla nere i hörnet. Bytte hälften vatten igen. Hittade ett dött hongiyngel och ett annat som säkert är dött medans jag skriver det här.

Jag har ingen aning vad jag ska göra. Alla förslag är välkomna, det är kris!! Tack!
#2 - 20 oktober 2004 18:37
Ingen som har nåt förslag?

Har nu plockat upp ytterligare 3 yngel. 1 hongi och 2 delfiner.

Hjälp!!
#3 - 20 oktober 2004 19:12
Hur långe har dom gått i karet egentligen? Hur ofta byts det vatten? Har yngelkar med både delfiner, rödzebra och jullisar. Första tiden går dom tillsammans i ett 54 liters. Vet att jag innan åsamkat ett antal liv då jag misskött vattenbytena men nu byter jag vatten i denna lilla balja ca 1 gång i veckan. Kanske för sällan där med men så som jag gör nu funkar. Just a tip!
#4 - 20 oktober 2004 19:17
Jag är verkligen ingen expert, bara spånar lite... har du något bottenmatriel hos ynglen? Går dom själva i ett yngelkar? Skulle det vara någon idé att flytta dom till ett rent yngelkar med bara rena glasbotten? Nitriten måste ju komma någonstans ifrån. Sen ha något slags filter som hinner med och fortsätta med vattenbyten. Ser dom krya ut för övrigt? Inga angrepp på fenor eller så? Kanske jag är ute och cyklar helt, har aldrig hållit på med ciklider, bara malar.
#5 - 20 oktober 2004 19:30
Byter vatten ca 1-2 ggr i veckan. Jag vet att jag kan ha matat för lite för mycket ibland.
Bottenmaterialet är vanligt grus (5-8mm eller nåt), jag har en chrystal k10 innerpump.
Ingen har angrepp på fenor eller nåt sånt. Ingen fler som är död ikväll iaf. Jaja, jag får väl avvakta tills imorgon och se.
Tack för tipsen så länge!
#6 - 20 oktober 2004 19:49
När jag har malyngel i mindre yngelkar och matar mycket så tycker jag det är vanskligt att ha grus/sandbotten. Jag tycker jag har för dålig koll på vilket skick botten är i. Har jag däremot bara några få yngel så tycker jag det är fint att ha dom i ett inrett litet kar. Jag hade nog testat att byta lite vatten varje dag och få till en bra filtrering. Jag vet inte alls vad det är för filter du har. Känner inte igen namnet. Jag har bara skumgummifilter som drivs av en kraftig luftpump. Det kanske är jättebra det du använder :-)
#7 - 20 oktober 2004 20:03
Hur pumpar pumpen då??? Blåser den ut vattnet under eller ovan vattenytan? Det kommer ju lite syre i vattnet med då pumpen blåser ut ovan vattenytan "så att det plaskar". Alltås bryter vattenytan............
#8 - 20 oktober 2004 20:55
Om du menar skumgummifilter så har jag röret en bit under ytan så det blir kraftig vattenrörelse.
#9 - 20 oktober 2004 21:39
Min pump går precis vid vattenytan, så det är då inget fel på syret i vattnet iaf om det var det du tänkte på.
#10 - 21 oktober 2004 05:34
överbefolkat yngelakvarie netritförgiftning troligtvis.
#11 - 21 oktober 2004 07:05
Hur kraftig är pumpen? på ditt svar ovan låter det som den är rejält tilltagen..? Håller med mats41 om att det troligen är nitritförgiftning, har du mätt nitrit igen? Har du många yngel kanske du bör byta lite vatten varje dag.. och gärna med vatten från ett inkört akvarium.
#12 - 21 oktober 2004 07:54
Vet inte hur kraftig pumpen är, varken för svag eller stark ström i vattnet, precis lagom. [:)]

Mätte nitrit nu på morgonen men det var knappt något. Men vattnet är grumligt tycker jag. Matade inget igår kväll och ingenting nu på morgonen.

Har hittat flera ca 5 döda yngel idag, är säkert fler om man lyfter på nån sten... [:-28]
#13 - 21 oktober 2004 13:00
Okej nu är det dags at göra något!
tästa med att flytta hälften av ynglen till
ett annat kar med nytt vatten. mata lite åt
gången med artemia. skiter dom som dom ska?
småttisar brukar ha lätt för att få förstoppning.

lycka till nu!

/Baggen
#14 - 22 oktober 2004 18:17
Tror att dom skiter som dom ska iaf. Matar med sera micropan flingfoder, det har jag gjort med tidigare malawikullar utan problem.

Igår hittade jag totalt 14(!) döda. Tog en 10-liters hink med vatten från det stora akvariet + kranvatten när jag bytte vatten igen. Jag sög också upp allt grus ihopp om förbättring. Det enda jag har i karet nu är ett par stenar.
Idag äter dom som dom ska, ja iaf 90% av ynglena. Men nu när jag kommer nära akvariet blir dom livrädda allihop, dom får ryckningar. Kan mycket väl bero på att dom blev ganska stressade när jag sög upp gruset. Eller kan det reflektera från ljuset på nåt sätt mot botten så att dom blir rädda av det kanske? Dom beter sig på samma sätt när dom äter. Har nämligen aldrig haft ett akvarium utan bottenmaterial så jag vet inte om det blir några "biverkningar" av det...
#15 - 22 oktober 2004 20:22
Du kan ju testa att sätta en bit svart plast (sopsäck) under akvariet (eller något annat mörkt). Har det dött fler nu?
#16 - 22 oktober 2004 20:53
Ingen död idag, men vattnet är fortfarande lite grumligt.
#17 - 22 oktober 2004 21:30
Hur mycket yngel är det kvar ungefär nu? Du har inte ett litet filter till som du kan sätta ner i yngelkaret? Det skulle kunna vara så att det är för dålig filtrering. Eller du kanske har möjlighet att dela upp kullen på två yngelkar?
#18 - 24 oktober 2004 12:06
Nu jäklar ser det bra ut igen. [:)]

Ingen död dom senaste 2 dygnen. Det är väl ett 30-40 tal kvar ungefär.
Tyvärr har jag varken nåt mer kar eller filter, men jag tror det här kommer att ordna upp sig.

Tack så mkt för all hjälp!
#19 - 24 oktober 2004 12:15
Det var trevlig att få läsa. Hoppas det fungerar framöver också. Du får väl se det som att de starkaste överlevde.

Annons