Yngelinredning

#1 - 15 februari 2008 06:04
Kära Kirschteighers av akvarieinredning.

I mina övriga akvarier har jag mycket växter, rötter, diverse olika substrat. Men nu köpte jag ett 54-liters akvariepaket igår (ett sånt där paket med värmare, pump och lysrör). Syftet är att våra kopparbarber, Puntius Titteya, ska få växa till sig, deras födselburk börjar kännas lite liten.

Till frågan, inredning... känns som det vore en bra idé med ett så tomt akvarium som möjligt itll detta? Man övermatar ju yngel, så det vore väl bra att slippa substrat och prylar när man städar tänker jag. Ungefär som i zooaffärerna, tomma akvarier helt enkelt. Men finns det nån nackdel? De goda bakterierna får väl kanske inte så bra fäste om de bara ska "bo" i en skumfilterpatron kanske?

Vill ynglen gömma sig i t ex växter även om det inte finns några hot?
#2 - 16 februari 2008 08:50
Den ointressantaste frågan nånsin eller? :) ingen som har nåt att tillägga?
#3 - 16 februari 2008 11:19
Någon form av substrat vore kanske bra, det bor ju bakterier i det också. När jag har mitt yngelakvarium igång, brukar jag också inreda det väldigt smakfullt, med en tegelsten...småfirrarna gillar att gömma sig i hålen. :D
#4 - 16 februari 2008 11:32
Använd gärna javamossa, och flytväxter för den delen med. Samt snäckor. Javamossan erbjuder gömställen och mat, samtidigt som den suger upp näring ur vattnet. Flytväxterna hjälper även dem till att hålla näringsnivåerna under kontroll. Och snäckorna äter upp överblivna matrester och fiskbajs.

Generellt sett gör man rent väldigt ofta i yngelakvarium, i alla fall om man vill få snabb tillväxt, då är det lättare att köra ett akvarium utan substrat. Men det är nog inte så jätteviktigt i det här fallet.
#5 - 16 februari 2008 22:52
Ett tips som jag kör i mina yngelakvarium är ett par räkor på botten som håller lite rent bland det man matar för mycket..
#6 - 17 februari 2008 07:41
Tack för tipsen! Kanske flyttar över några räkor (men det är lite trist inredning för dem förstås). Just nu är det flytormbunkar med långa rötter så de kan gömma sig om de vill, men de är väldigt simdugliga och pilar runt. De växer snabbare än alla andra fiskar jag har odlat, guppy, platy, dvärggurami, galaxydanio.

Inget substrat. Ett par sniglar tar hand om foderöverskott. Jag filmar då och då och har gjort då ända sedan jag satte föräldrarna i var sitt konditioneringsakvarium, så det kan bli en steg-för-stegfilm på Youtube snart :)

OT: Tipsa gärna om fisk som är rolig att odla, och gärna lätt att sälja (eftersom det blir för många fiskar i sällskapsakvariet annars). Det behöver inte vara lättodlat, en utmaning är bara kul. Men gränsen går vid kardinaltetrea som jag försökte odla efter konstens alla regler och det blev inget.

Annons