Yngelproblem

Fija
#1 - 13 mars 2004 11:02
Jag har haft lite problem med yngel som tar sig ut ur yngelburken och blir uppätna. Så nu tänkte jag att jag skulle sätta honan i yngelburken i yngelakvariet. Men då blir hon jättedeprimerad och bara står där och så blir hon rädd när jag ska mata å så.. De e precis som de "håller inne" med ynglena när de inte trivs. Nu har jag satt tillbax henne i det stora akvariet igen.
Hur gör ni andra när ni ser att det är dags? Ska man ha henne i det lilla akvariet iallafall och känna sig som värsta djurplågaren eller ha henne i det stora och ynglena blir uppätna eller åker in i pumpen och dör?

mvh
#2 - 13 mars 2004 15:55
De flesta ungfödare (typ molly, guppy, platy och svärdbärare) släper sina yngel med 3,5 - 4,5 veckors mellanrum, oavset vad man gör..
#3 - 13 mars 2004 18:13
Sätt en nylonstrumpa över filtret så slipper du tänka på det. Ha sidor och bakre hörnen av akvariet tättplanterat + flytväxter så klarar sig tillräckligt många av de starkaste ynglen.
#4 - 14 mars 2004 20:27
Hej. Vi har flera olika fiskar som ynglar och jag kan hålla med dig om att de verkar hålla inne ynglen om de inte trivs. Det finns yngelburar med tygnät att köpa (inte spec dyra, ca 60kr) som är något större än de som är i plast. Jag brukar lägga växter i botten för att honan ska trivas o känna sig lugn... samtidigt så kan ynglen gömma sig därunder. Då de skall yngla blir de vita och svullna där bak. Vissa går och gömmer sig under växterna i akvariumet precis då de ska till. En av våra platysar har lärt sig att om jag har en hov ned i buren så ställer hon sig i den och ynglar så att jag kan förflytta ynglet till yngelakvariumet direkt. Duktig va? Gör som så att du skaffar en lite större bur så ska du se att brudarna mår lite bättre.[:-34]

Annons