Yngelsäkert, effektivt innerfilter?

#1 - 5 januari 2006 09:19
Hej!
Nu är jag riktigt less på det luftpumpsdrivna skumgummifiltret. Behöver något effektivare till mina små lortgrisar (malyngel). MEN det måste vara "yngelsäkert", dvs jag vill inte hitta yngel i filtret. Finns det? Hur är det hemmagjorda med pump, rör med hål i och filtermatta. Är de yngelsäkra?

Denna kull har vuxit så ojämt också, de större skulle absolut klara ett vanligt fluval, men flera av dem är pyttesmå fortfarande.
#2 - 5 januari 2006 12:46
Hej!

Jag har en pytteliten Rena pump i vårt 43l yngelkar.
Köpte den beg av min bror, vet doc inte hela betäckningen på den. Men den funkar superbra, och är "yngelsäker" :)

/Adam
#3 - 5 januari 2006 13:02
uppfödarna brukar köra med pump och filtermatta (utan filterkåpa)
#4 - 5 januari 2006 13:11
eller så tar du bara ett vanligt innerfilter å trär nylonstrumpa över! :)
#5 - 5 januari 2006 13:27
Ännu bättre med tunn blå filtermatta runt filtret. Enklast är att sätta fast med en eller två gummisnoddar.
Själv har jag cylindrar av blå filtermatta... de är alltså hopsydda med fiskelina, som jag placerar utanpå filtret när jag har yngel. Cylindrarna bör vara lika höga som karet... sätt dem mot botten och gräv upp lite sand mot kanterna... sedan är det bara att sätta i filtret och leda vattnet från utblåset på utsidan... i karet alltså :-)
#6 - 5 januari 2006 13:55
Tant Nancy!
Blir det inte nylonstrumpe-effekten av cylindern, så att vattnet cirkulerar för sakta? Vart skulle utblåset vara, det fattade jag inte?

Någon annan som har provat det hemmagjorda med filtermatta, rör och pump för yngel?
#7 - 5 januari 2006 14:04
jaa jag använder det, och inget yngel har fastnat....dem håller till i glipan under filtret och botten där dem har skydd och mat kommer flytande kan inte bli bättre[:D]
#8 - 5 januari 2006 14:51
Jag har använt mycket finporig skumplast ytterst på diverse olika innerfilter, respektive gjort ett finporigt förfilter till insuget på ytterfilter. Det brukar gå att fästa med vanliga gummiband. Så finporigt att inte ens nykläckta cyclopsnauplier ( eller artemia) sugs in. Det slammar igen snabbare förstås och kräver därmed oftare rengöring, men det är värt ansträngningen för att kunna skydda yngel och levande foder.
#9 - 5 januari 2006 15:01
Filtermatta slammar igen långt mycket mindre än nylonstrumpa i alla fall. Cylindrarna gör att man får mycket mera filtermassa dessutom, så i det fallet blir det nog snarare mindre städning än med filtret utan något alls.

Hur man konstruerar lösningen med utblåset beror på hur pumpen ser ut. De flesta har ju ett kortare rör eller något i utblåset... på det kan man sätta en bit slang, täta med vulktejp om det behövs, och sedan sticka ut slangen i ett hål i filtermattan...
#10 - 5 januari 2006 16:10
Jag köpte ett "Project blue Sigma 2 plus"!
Någon som har det?
Verkar fungera med samma princip som ett hemmagjort. Det blev ett impulsköp, men jag tror att det ska fungera.

Annons