Håller med haggan om att vi kommit ifrån ämnet en del, men så blir det ibland.
[QUOTE=Gud bevare Tsaren]
dgqlof: Alldeles riktigt,
tovarisjtj, men den är i huvudsak tillämplig när vi talar om grisar, kor, får o.s.v., alltså djur som handhas av bönder och fullständigt ovidkommande när vi talar om akvariefiskar (visa mig ett enda fall där vanvård av ett knippe neontetror gått till allmän domstol), vilket förstås är av godo. Just det, av godo, ty vi kan ju inte gärna åtala varenda liten knatte som köper en skål och stoppar ner en guldfisk i denna hemska miljö, inte sant ? Däremot kan vi och ska vi åtala exempelvis bönder som vanvårdar sin kor eller grisar, men det är en helt annan sak, så sluta nu pladdra om lagar du uppenbarligen inte begriper dig på, är du bussig.[/QUOTE]
Att fiskar (som är ryggradsdjur som kan mår bra eller lida) inte innefattas av djurskyddslagen skulle vara av godo kan jag inte förstå. Det är snarare ett sorgligt bevis för att mänskligheten fortfarande har en lång väg kvar att gå vad gäller etik. I staden Monza i Italien är det faktiskt förbjudet att hålla guldfiskar i fiskskålar och det tycker jag är bra. Varför skulle det vara ok med djurplågeri bara för att djuret i fråga råkar vara en fisk?
batski: Jag förstår mycket väl att du är förvirrad, ty du har ju uppenbarligen inte läst igenom inlägget du svarat på eller också är din läsförståelse inte helt hundraprocentig. I vilket fall som helst: Läs först, tänk sedan och tala därefter, okej ? Jag sade inte att missbildade fiskar automatiskt lider, jag sade bara att missbildade fiskar mycket väl kan tänkas lida. Det är f.ö. en ståndpunkt jag tror vi kan komma att vara ganska överens om när du väl tänkt över saken en smula.
Jag sa inte heller att inga missbildade fiskar lider pga sin missbildning. Det beror förstås på missbildningen.
Jag sade heller aldrig att slöjstjärtars missbildning är något bra, bara att det är vad en slöjstjärtsodlare av naturliga skäl eftersträvar att frambringa. Finge jag själv bestämma skulle vi inte ha några slöjstjärtar, bubble-eyes eller liknande överhuvudtaget. Jag och många med mig anser att framodlingen av dessa typer av groteska "varianter" strider mot vad som är etiskt försvarbart och att fiskarna generellt lider ofantligt mycket mer än den vanliga guldfisken.
De borde inte framavlas, de borde inte hållas och säljas, kort sagt: De borde inte existera överhuvudtaget. Även detta tror jag att vi kan komma att vara överens om när du väl tänkt över saken en stund.
Jag behöver inte tänka över saken. Håller helt med dig här. Har länge tyckt att slöjtjärtar är vanskapta och borde aldrig avlats på.