Yngelvård!?

#1 - 1 december 2003 17:17
Hur vanligt är det att få en bra apistogramma med yngelvårdande egenskaper. Vilka är "hitsen" om man vill få en naturligt riktad apistogramma och finns det möjlighet till att köpa ifrån "privatodlare" eller kontrollera vart fisken kommer ifrån? finns det någon här som har bra koll på sina apistogrammor?
#2 - 1 december 2003 21:18
Dom jag har/har haft har varit hyfsade allihopa.. Kakaduorna simmade runt några dagar men det blev färre och färre yngel kvar(första kullen)
Mina A.agassizii och A.trifasciator har varit för små för en hungrig stor kakaduahane som i båda fallen spöade både hanen och honan och käkade upp ynglena.
Vill säga att alla verkar ha det i sig. Se bara till att köpa de som ser friska och fina ut. Sådanna brukar fungera bäst. Tänk annars mer på vad du har i akvariet i övrigt. Apistogrammor är ju små fiskar.
#3 - 1 december 2003 21:29
Det jag har i övrigt är c:pygmeus, nannostomus marginatus, otocinclus affnis... Ja det är de andra fiskar ja har och apistogrammorna är toppen av dem alla. Hongsloi har jag förresten om ni vet vart de odlas i europa(kommersiellt)
#4 - 2 december 2003 20:24
Förfriskar ämnet lite.
Hur många gånger måste föräldrarna öva då? i genomsnitt kanske eftersom det knappast går att sätta ett speciellt nummer på antal misslyckade lekar. Min hongsloi hane är väl inte i den bästa konditionen eftersom han var smal och gräsig ifrån början och simmar lite vingligt, honan därimot är en stjärna rakt igenom. Nån som vet vad hongsloi ligger på i pris i sthlm? och nån som brukar ha den inne?
#5 - 2 december 2003 23:26
En enda gång har honan som lagt rommen ätit upp den själv för mig. Det var hennes första lek och jag störde genom att ta upp grottan och kika. I andra fall har de vaktat trots att jag kollat efter ägg.
Det verkar som om honorna får sina modersinstinkter vid första kullen om de kläcks. Hanarna är det nog lite olika med från individ till individ, från art till art också såklart.

Att kullen blir mindre och till slut inte finns mer beror på att den svälter ihjäl. Man måste mata med nykläckt Artemia flera gånger om dagen. Om man har ett stort akvarium (>60 liter) räcker det antagligen inte att sprida Artemian med vattnet. Istället bör man placera den medelst valfritt verktyg; slang, pipett, spruta eller liknande, i närheten av ynglen.

Annons