Hej och grattis till dina yngel, du ser ut att sköta dem jätte bra och detta kommer gå bra ska du se.
* mata 4-5 ggr/dygn är perfekt,, men mkt lite åt gången.. men så ofta mat till små yngel ger bästa o snabbaste tillväxten.
* Det blir till slut en massa avfall på bottnen i yngelboxen som lätt möglar o då ger sämre vattenkvallité. Jag rengör bottnen med en smal slang o har ett smalt plaströr. Så ordnar jag som en liten hävert o suger upp.
* 27 grader till svärdbärare.. så varmt behöver du inte ha, men möjligt att du har andra fiskar som kräver detta... Jag håller Svärdbärare i akvarium utan doppvärmare och det fungerar bra med både vuxna fiskar o yngel.
* Delvattenbyten är bra för alla fiskar o speciellt viktigt många ggr för ungfödare, men har du bra balans i akvariet så byt du en 20% i veckan så funkar dte nog bra även med tanke på yngel. Har man däremot yngel i yngelakvarium, med liten vattenvolym så rensar jag botten där o byter ofta men inte så mycket.
* hur snabbt de kan komma ur yngelboxen är ju beroende på vad du har i ditt akvarium. Jag brukar ha dem i boxen ca 2 veckor, sedan flyttar jag dem till ett speciellt litet akvarium för fortsatt tillväxt. Nu hade du inte så många yngel, men det blir ju ganska fort lite trångt i yngelboxen, så snabbare tillväxt för du om du har möjlighet att låta dem växa upp i ett annat akvarium. Men beror som sagt lite på vad du har i ditt akvarium, men det kan ta några månader innan de kan vara säkra om du har lite större fiskar.. har du bara svärdbärare så kan de nog äta ungfiskar som är upp till en månad gamla om du har otur. Fördelen med ha dem för sig är att de inte behöver konkurrera med maten. Är de små o rädda ute i ett sällskapskakvarium så har du svårt att se till att de får så pass mkt mat som du vill.
* ja växt är bra i yngelboxen.. nyp av ngn snabbväxande växt som inte behöver vara planterad. Hornsäv, Vattenpest. flytormbunke, javamossa.. där har du 4 förslag som funkar bra i en yngelbox.. men det finns många andra också.
* Dräktigheten på en hona är ca 35 dagar. Så vet du när dessa yngel kom kan du ungefär räkna ut när nästa kull kommer. En parning räcker till flera kullar. De har sk förrådsbefruktning. Svärdbäraren är ganska produktiv. Kullar på 50-60 yngel är vanligt. Det finns riktigt stora honor som kan få upp till 200 yngel men det är ovanligt.. Så lite svårt att säga på adgen när de ska få yngel om man inte vet när förra kullen kom. Naturligtvis kan man bedöma bukomfånget, man kan ibland se att de drar sig undan lite in bland växter. Man kan också kika precis där ynglen ska komma ut.. ibland tycker jag man kan se en föärmdring där.. att det buktar ut lite, ev med en liten ljus " propp ", men detta beror lite på vad du har för färg på dina svärdbärare. Man ser sånt lättast på ljusa exemplar.
Så vill du ta hand om en stor kull så får du lite chansa o lägga en hona i en yngelbox med galler o hoppas på att du kände in rätt.. o så fort hon föt flytta ut henne o bort med galler och i med en liten växt.
Idag finns det så många odlingsformer på svärdbärare att jag skulle kunna skriva en hel sida bara med detta... men om du tänker dig röd, orange, grön. gul, blå aktig, vit, svart och sedan kombinerar ihop allla dessa färger så har du många kombinationer. En del kan ha en färg på framkroppen o en annan på bakkroppen... Till detta kommer sedan alla teckningar, med svarta fenor, massor med olika svarta teckningar,( kan kallas wagtail, tuxedo mm ) höga rygg fenor, Lyrstjärt mm..
Vet du vad du har för svärdbärare ? beskriv dem eller visa foto så ska vi nog klura ut vad du har för odlingsform.
Lycka till med dina fiskar
hälsn Robban