Yngla på dagen eller natten ?

#1 - 28 juni 2008 15:24
Kanske en dum fråga, men jag ställer den ändå.

Guppies föder dom på dagen eller natten? :p Vill ju se jö :D
Finns det några sett man kan se/förstå att nu är det på gång :)

I väntans tider........
#2 - 28 juni 2008 17:11
Puh, det här har man nog skrivit många gånger. Here I go again:

Guppys kan föda både på natten eller dagen. Troligast blir på natten då honan inte känner sig lika stressad med släckt lampa samt att de andra fiskarna är lugna.

Om du har tur (vilket jag tror du kommer ha gällande guppy) kan du se att honan blir mer avlägsen. Antingen trycker hon i ett hörn eller så simmar hon upp och ner längs rutan ;)
#3 - 28 juni 2008 17:49
Mina fiskar har alltid ynglat på morgonen
#4 - 28 juni 2008 19:54
Lones skrev:
Mina fiskar har alltid ynglat på morgonen

Morgonpigga med andra ord ;)
#5 - 30 juni 2008 07:27
kikkipikki skrev:
Kanske en dum fråga, men jag ställer den ändå.

Guppies föder dom på dagen eller natten? :p Vill ju se jö :D

Finns det några sett man kan se/förstå att nu är det på gång :)

I väntans tider........

Som Xenon säger så föder de både på natten och dagen, ytterligare ett tecken på att det är dags är att man ofta kan se ynglens ögon genom bukväggen (i dräktighetsfläcken) DÅ är det nära.....sen gäller det förståss att vara där när det sker, oftast är det över på nå´n timme....:p

Som Xenon säger så har "man" ju svarat på denna och liknande frågor förr. Ibland kan det bli tjatigt, samma frågor typ sjuttioelva gånger per dag, och ibland kan du få trötta kommentarer över detta, du kan undvika det genom att söka efter mer information i forumet, istället för att posta nya frågor, du söker i rutan uppe till höger i forumet. Lycka till.;):)
#6 - 25 juli 2008 13:22
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Precis som i fallet med Lones [COLOR=Green]guppy[/COLOR], så har mina alltid ynglat sent på småtimmarna och morgonen, mellan halv 4 och 7 ungefär. Detta oavsett det gällt slöjguppy eller vildfångad Endlers. Emellertid tror jag att det är mest tillfälligheter som ligger bakom den statistiken. Dräktiga honor av de flesta däggdjur kan inte i någon större utsträckning själva bestämma när värkarna ska sätta in, och förlossningen börja. Visst är guppy och däggdjur väldigt olika varandra rent biologiskt, men jag kan tänka mig att guppyhonor inte heller har så mycket att säga till om i den här frågan. Det är förmodligen dags när det är dags, helt enkelt... :)

[/SIZE][/FONT]

Annons