Ytter eller innerfilter?

#1 - 25 augusti 2003 15:28
Håller på å startar upp mitt kar på 375liter S.Amerika.

Det enda filter jag har i förtillfället är ett Fluval 3+.

Ska komplettera med ytterligare ett filter, frågan är bara vilket!?

Har som jag ser det 3 alternativ. Det sämsta (tror jag) är att sätta i mitt andra "stora" innerfilter,ett Hydor som pumpar mellan 600-800L/h.
Det alternativet har jag i princip strykt. Enda fördelen är att jag har det här,klart att användas = gratis!

Sen har jag 2 andra alternativ som jag inte vet vilket jag skall välja.
Det ena är att använda mitt Eheim 2013 (INTE 2213),som pumpar 390L/h och som har en filtervolym på knappa 4 liter. I det skulle jag köra "makaroner" och ett par lager filtermatta. Kostnad innan det är körklart ca 200:-.
Det andra alternativet är att använda mitt Fluval 3 (inte +, pumpar ca 540L/h) och plocka bort den nuvarande filterkorgen och istället köpa 4dm 10x10 blå filtermatta å sedan köra ner ett plaströr med massa hål från pumpen genom filtermattan. Detta borde (om jag inte räknat fel) ge en filtervolym på knappa 4liter. Kostnad ca 70:-.

Har sedan tidigare enbart tänkt att köra mitt ytterfilter, men pengarna drar iväg i oroväckande tempo och har lite "svårt" att få ut slangar och kablar ur karet när jag skaffat täckglas.

Min fråga är nog helt enkelt. Kan det vara lika bra att använda mitt Fluval 3 med 4 liter filteryta som att använda mitt Eheim, rent biologiskt altså? Ytterfiltret är ju såpass klent så det bara kan filtrera allt vatten en gång i timmen, medans med innerfiltervarianten så skulle det klara att filtrera hela vattenvolymen ca 2 gånger i timmen... (+ att mitt Fluval 3+ pumpar en del det med...). Fluval 3+ = Mekanisk rening, Fluval 3/Eheim 2013 = Biologisk rening.

Eller kan det t.o.m vara så att det kanske funkar lika bra med mitt Hydor 6-800L/h innerfilter + mitt Fluval 3+ i kombination?
#2 - 27 augusti 2003 01:04
Nähä...ingen som hade någon åsikt. Lite ovanligt ;)

Okej, för att föränkla och göra det billigare. Skulle det gå lika bra att använda mitt Fluval 3+ samt mitt Hydor (vet inte vad det är, men det punpar 6-800L/h) som att använda Fluval och mitt ytterfilter. Vill ha lite biologisk rening, men skulle gärna se att allt finns i karet. Har fått reda på att ytterfiltret inte är på mer än 3liters filtervolym. Borde ju då få ännu mer volym om jag gör som jag skrev tidigare, dvs köper 30-40cm 10x10 filtermatta å kör ett rör genomm å gör ett pumphuvud på. Ger detta samma biologiska effekt som mitt lilla, svaga ytterfilter, eller är det ett mycket sämmre alternatvi, rent biologiskt..???

Har en beställning liggande hos Hjortgatan, men eftersom det är en dryg veckas väntetid på ordern just nu så har jag några dagar å ändra ordern om jag bara kan fålite förslag på hur jag skall lösa det.
#3 - 27 augusti 2003 03:07
kör med båda innerfilterna.. blå filtermatta på det ena (det snabba) för att få upp volymen.. (hydor)
#4 - 27 augusti 2003 06:43
Eller köp dig en fluval 4 + .. och kör den och din fluval 3a..
funkar fint det med .. fluval 4+ kostar runt 500 kr ..

#5 - 27 augusti 2003 14:55
Kör ytterfiltret, fluval 3+ och det andra innerfiltret som pumpar mest i timmen!

Annons