ytterfilter?

#1 - 18 april 2010 10:41
Undrar om man kan sätta bägge rören under vatten och sen sätta luftpump bredvid, imed min bakgrund är byggd efter 2 innerfilter så har det inte blivit plats för ett ytterfilter rör att ligga längst yttan. Så då får det bli bägge rören under vatten eller så får jag ha tillförs röret utan pinnen och låta det flöda ut så istället.
#2 - 18 april 2010 14:04
det är väl helt okej. men skippa luftpumpen. låter illa, är fullt med bubblor o är inte naturligt. om du är orolig för om vattnet syresäts eller inte så se bara till att ytan rör på sig så är det lugnt
#3 - 18 april 2010 15:57
då får det bli så :)

kan knappt sitta i rummet med oväsendet nu. jorden i botten ger grummligt vatten så det får jag väl lösa på nåt sätt?! tips på deT?
Bilagor:
#4 - 18 april 2010 18:54
men jag förstår inte riktigt? vadå båda rören undervattnet? klart de är under vattnet? eller? mina är det.

är akvariet nystartat? för då kommer det låta i ett par dagar tills all luft gått ur filtret.
samma med allt damm från bottenmaterialet? vad är det fär material btw? jord?

i vilket fall är det bara att vara tålmodig o vänta tills filtret har renat vattnet.
#5 - 19 april 2010 07:48
kör två innerfilter i var hörna och det är kaktusjord under sanden för planterna.
Ja alltså du har ju i regel ett rör som går vertikalt ner som suger in vatten ut till filtret medans det andra röret ligger precis ovan ytan som pumpar in det filtreade vattnet och då menar jag att jag inte har plats att sätta det röret horisontalt utan måste sätta det vertikalt.
#6 - 19 april 2010 10:06
kör två innerfilter i var hörna och det är kaktusjord under sanden för planterna.

Ja alltså du har ju i regel ett rör som går vertikalt ner som suger in vatten ut till filtret medans det andra röret ligger precis ovan ytan som pumpar in det filtreade vattnet och då menar jag att jag inte har plats att sätta det röret horisontalt utan måste sätta det vertikalt.
... jag anar att du menar att du har ett strilrör på utblåset och attdet får inte plats, är det på det viset kan du sätta det vertikalt eller ta bort det helt enkelt och använda ett vanligt utblås!
Bilagor:
#7 - 19 april 2010 11:07

strilröret behöver inte ligga ovanför vattnet. då skulle det ju låta massor! ne mitt ligger under ytan det med. men jag har sett folk som har det vertikalt oxå o det funkar det med.
Gäst
#8 - 26 april 2010 10:35
Smaksak gör som du vill bara ytan rör sig.

Annons