Hej, jag tänkte skaffa ytterfilter till mitt 320 liters malawikar.
Vilket passar bäst utav eheim 2075 och fluval 305
det brukar man förespråka som ett minimum till ett sällskapskar men till malawi ett absolut minimum på 5ggr volymen! De kräver ett syrerikt vatten och en grym filtrering om de ska må optimalt och då kan man inte fjutta med cirkulationen;)lillfrasse skrev:De skall ha bra fart på vattnet man brukar säga 3-4 gånger akvariets volym per timme.
Ja men det är ju galet åt det andra hållet;) Går du över 10ggr volymen så får du stora problem med FÖR starka strömmar, så lite sunt förnuft kan vara bra:)Mathias Nilsson skrev:Jag åprovade med cirka 8500-9000L/H i mitt 310, gick inte så bra med yngel.
Ska prova igen när de växt till sig :)
Flitermassa bakom en BTN klassas väl innerfilter och det är ett suveränt filter medans ett konventionellt innerfilter inte är i närheten av den kapaciteten och nu pratar jag bara biologisk rening, det är bara den som är intressant tycker jag! Ytterfilter har stor volym och därför väldigt bra!ciklidhobby skrev:vilket är egentligen bäst utav innerfilter och ytterfilter?
Det finns ofta både bra och rent urusla modeller av samma tillverkare så det är svårt att säga och då menar jag just pumpen och inte filtermaterialet (men filtrermaterialet avgör ju hur bra vattnet filtreras)! Även om pumpen är gjord i titan och kostar 10 000 men filtermaterialet är litet och verkningslöst så kan man ju ställa sig frågan -är detta ett bra filter?ciklidhobby skrev:Svårt detta ;)
Men om man ta innerfilter, vilket märke är bäst då?
405 har lika delar Det enda som möjligen inte passar är spännena/låsanordningen!ciklidhobby skrev:Vad säger ni om Fluval 404 då?
Finns det reservdelar till denna att köpa?
Jaciklidhobby skrev:Så finns det i stort sett reservdelar till denna?