Ytterfilter

#1 - 10 maj 2005 21:50
Är ny här och har sökt runt lite bland gamla inlägg, men inte hittat det jag söker.

Jag har ett 310 liters akvarium med en Fluval 404 (allt är ca 5-6 år gammalt). Problemet är att pumpen låter något otroligt mycket. Jag har provat med en ny impeller (tror det heter så), men ljudet finns fortfarande kvar. Det är inte samma ljud som låter när luft finns i filtret.

Har beslutat mig för att köpa en ny pump efter att min syster har köpt en Fluval 304 som är knäpptyst. För min del blir det ingen mer Fluval, men har hittat två andra som verkar ok.

Vad tror ni om följande filter?
Eheim Professionel II 2026
Aqua-Pro 3 http://www.akvakompis.se/shop/?artnr=az32103

Det skiljer en hel del i pris, men om Eheim är bättre vilket den bör vara så blir det den. Vill bara ha något som är tyst och fungerar.
#2 - 10 maj 2005 23:55
Du har inte funderat på http://www.aquaristic.net/AQ905d1256c6a732cc77b131549fa848ba/app/details.php?shop=1,1060,0,0,id1528,,0, (tycker du borde gå upp ett steg i storlek på filter).
Dyrare, javisst, men kvalité kommer sällan gratis. Har ett 2028 själv och det är knäpptyst.
Går bara att höra om det är ABSOLUT tyst runtomkring, och så tyst blir det sällan eller aldrig.
#3 - 11 maj 2005 05:54
Ok. Det känns ju lite fel att byta ner sig (storleksmässigt) från ett Fluval 404 till ett Eheim 2026 och som sagt är väl större desto bättre.
Det skiljer som sagt lite i pris mellan 2026 och 2028, men å andra sidan så är det väl investerade pengar om det fungerar bättre.
Någon som har handlat från www.aquaristic.net och har några synpunkter (bra, dåligt)?
#4 - 11 maj 2005 06:04
Jag har en Aqua Pro 3 (exakt den du länkade till) till mitt 375l (bland annat). Den fungerar klockrent, går tyst som en ...
En dator låter betydligt mer :)

Kan verkligen rekommenderas! Köpte mitt från PWSS, lite dyrare än din länk, men jag fick å andra sidan filtret levererat till min hand gratis :D
#5 - 11 maj 2005 08:46
[QUOTE=Randal]Ok. Det känns ju lite fel att byta ner sig (storleksmässigt) från ett Fluval 404 till ett Eheim 2026 och som sagt är väl större desto bättre.
Det skiljer som sagt lite i pris mellan 2026 och 2028, men å andra sidan så är det väl investerade pengar om det fungerar bättre.
Någon som har handlat från www.aquaristic.net och har några synpunkter (bra, dåligt)?[/QUOTE]

jag la en order på en pro2 2028 som beräknas skickas den 16:e(la ordern den 8:e) kan berätta hur det går
#6 - 16 maj 2005 12:36
[QUOTE=vmax4ever][QUOTE=Randal]Ok. Det känns ju lite fel att byta ner sig (storleksmässigt) från ett Fluval 404 till ett Eheim 2026 och som sagt är väl större desto bättre.
Någon som har handlat från www.aquaristic.net och har några synpunkter (bra, dåligt)?[/QUOTE]

jag la en order på en pro2 2028 som beräknas skickas den 16:e(la ordern den 8:e) kan berätta hur det går[/QUOTE]

har nu fått alla mina saker idag kartongen var stor nog för att kunna rymma en dammsugare större modell och frakten gick på ca 200 med hemkörning..snacka om bra pris..sverige suger allt hårt

ds.i mitt fall bor i norrland kördes paketet ut av skellefteå lastbillstation ab och dom tog betalt för paketet innan dom körde ut det men allt gick snabbt å smidigt så ja kommer beställa mer från tyskland
#7 - 16 maj 2005 14:06
Så bra att du är nöjd. Hur är filtret? Tyst? Funkar bra?
#8 - 16 maj 2005 18:49
Tack för återmatningen! Det låter ju bra det där. Är filtret tyst?
#9 - 16 maj 2005 23:39
har bara testkört filtret med allt skoj för har inte fått mina nya kar än men oj va stor den e men knäpptyst mitt innerfilter i de lilla 152l låter säkert 3gånger mer..knappt de hörrs ens när de e bäcktyst omkring.

ds.hur filtret funkar vet jag ej för har som sagt bara testkört det men det har bra flöde.

ps.om du inte köper paketet med färdigt filtermaterial så snåla inte på den punkten, du kommer alldrig ångra dig att du la nån hundra extra dock så rekomenderar jag specialerbjudandet där filtermaterial+set1+set2 medföjer finns på aquaristic
#10 - 17 maj 2005 11:50
[QUOTE=vmax4ever]har bara testkört filtret med allt skoj för har inte fått mina nya kar än men oj va stor den e http://www.zpet.se/forum/images/smilies/tongue.gif men knäpptyst mitt innerfilter i de lilla 152l låter säkert 3gånger mer..knappt de hörrs ens när de e bäcktyst omkring.

ds.hur filtret funkar vet jag ej för har som sagt bara testkört det men det har bra flöde.

ps.om du inte köper paketet med färdigt filtermaterial så snåla inte på den punkten, du kommer alldrig ångra dig att du la nån hundra extra dock så rekomenderar jag specialerbjudandet där filtermaterial+set1+set2 medföjer finns på aquaristic[/QUOTE]

Det låter ju bra! Jag har precis beställt ett likadant ytterfilter som jag ska hämta på fredag. Hoppas det får plats bara :-)

//Rickard

Annons