Ytterfilter?

#1 - 4 april 2006 06:55
Med risk för att låta korkad; varför har man ett ytterfilter? :confused: Innebär ett ytterfilter att man inte behöver rengöra innerfiltret? Har hört något om att det bevarar bakteriefloran, men det måste ju vara väldigt enkelt också? Att slippa vara i vattnet och gräva, menar jag.
Skulle kanske behövt ett ytterfilter, eftersom vi ska ha ett 540-liters med 2 pumpar i. (Tips på modell isåfall, tack!) Men det beror ju förstås på varför man har ett ytterfilter.
Tacksam för svar=)
#2 - 4 april 2006 08:21
Ett ytterfilter har du utanför akvariet. Som du har två slangar ifrån ner i akvariet, ett insug och ett utblås.
Ett ytterfilter har så stor filtervolym så du behöver inte rengöra det max 2 gånger om året.
Med den stora filtervolymen så byggs det upp nyttobakterier på ett annat sätt än i ett innerfilter som behöver rengöras så ofta.
Jag har ett eheim 2217 och ett innerfilter till mitt kar på 450L och det funkar kanon. Behöver inte rengöra ytterfiltret mer än max 1 gång i halvåret inte änns det.
Jag skulle kompletera med just detta filter till ditt akvarium och ta ur ett av innerfiltrerna. Du slipper då se ett fult innerfilter och bara se två slangar som du kan dölja bakom en växt eller nåt.
Mvh Marcus

Annons