Ytterfilter har några fördelar över innerfilter, om man ställer dem emot varandra vill säga. Ett ytterfilter behöver man inte göra ren lika ofta, det tar inte upp plats i akvariet och det blir mindre "ful" teknik i akvariet.
Ett innerfilter av juwels typ, jag antar att ditt filter är en "svart låda", är väldigt praktisk, man kan köra olika tjocklekar av filter och blanda lite med kol eller vad annat man kan tänkat vilja ha. Att kunna köra olika sorters filter är något flera mindre innerfilter inte kan.
Naturligtvis är kombinationen oslagbar :) Jag har själv ett Juwel 160L och kör f.n. bara med "svart låda". Den förre ägaren satte iofs i en bättre pump. Jag har tänkt komplettera med ett ytterfilter när akvariebudgeten tillåter. Det är vädigt tacksamt att koppla in, har provat med ett litet eheim, efterssom slangarna passar i locket och kan kopplas in så att insug eller ytblås sitter inuti själva svartalådan. I ytterfiltret har jag tänkt att bara ha biologisk filtrering typ substrat. Sen kommer jag nog att ta bort all fin filtermatta från innerfiltret och bara köra grov.
Vilket som kompletterar det andra känns som en definitionsfråga. :)