ytterfilter 808

#1 - 12 november 2007 16:50
halloj!

är på jakt efter ett ytterfilter som passar en studentplånbok till mitt 450 liters..
jag har kollat en del på AM-top och "budget" alternativ och det verkar ok, men så dök jag på ett från www.vattenliv.nu som heter 808.
det verkar ju vara bra flås till rätt pris.

är det nån som har testat eller hört om dom ska vara nåt bra?
är det nåt nytt eller?

har sökt i forumet utan resultat så...

/Arvid
#2 - 12 november 2007 19:47
Låter som ett bra filter.
Undrar om det inte är ett plagiat av fluvals och eheims ytterfilter.

Något som de inte skriver är ju vilken filtervolym ytterfiltret har.

Hittade iallafall vad jag ska inskaffa för feting pump och filter för mitt stora akvarie på 2000liter:D
Bioclear 10000 UVC 11 W med Elimax 6000(bakom bakgrunden).
Eller
Cyklon 6000 med en Aqua maxima 7500(bakom bakgrunden).
#3 - 14 november 2007 11:19
tack för svaret firefox75!
ja det verkar vara en del "fin skit" på den sidan..

men det är ingen annan som hört nåt om kvalitet eller ljudvolym.. överhuvud taget nån som testat?

kanske får bli pionjär på dessa pumpar!
#4 - 14 november 2007 12:59
Jag tyckte faktiskt att den vitblå ytterfilterpumpen såg dum snygg ut:D

Funderar på att beställa en sådan snarast.
Mått filter: H 47cm, B 30cm, D 30cm 47*30*30= 42300 dvs 42,3liter eller är det 4,23liter...hmmm kommer fasen inte ihåg hur formeln ser ut...men generellt verkar det vara bra filter volym.

Det du ska beställa Mått filter: H 45 cm, B 25 cm, D 25 cm asså 45*25*25=28125/1000=28,125liter.

Det är ju yttermåtten så det försvinner väl cirka 10-20liter eller kanske mer eftersom pumphuvudet tar upp plats.
Så låt oss säga att 808 har en innervolym på 8liter cirka och sen räknar man bort korgarna och får då cirka 7liter...jag tycker det verkar vara bra.
Dock som sagt var så verkar det som att ingen har testat dessa filter ännu så du får ÄRAN att vara först:D
#5 - 14 november 2007 13:12
De hade ju rättså bra utbud gällande slangar och kopplingar.
Fyrvägskran med 3 utgångar 3/4'' (19 mm) den gillar jag...
Asså med den kan man ju köra med super filtret "ARNE" och sen ha strilrör lite varstans...vem vet man kanske kan köra med liknande koppling för insuget också...:D

Nu har jag fått världens ide:D
Plywood akvarium med dammfolie som försegling och glas endast på framsidan:D
#6 - 14 november 2007 15:57
Måste erkänna att jag blev lite sugen på 808:an eller 806:an...
Hur tror ni säkerheten är på dessa filter (syftar på läkagerisk,etc,etc) Alla nya filter kanske har backventiler etc? Jag är rätt ny inom detta med ytterfilter så jag har inte 100% koll på allt...

Lofeman: KÖP ;) så vi andra kan ta del av dina erfarenheter...

Hoj Hoj
#7 - 14 november 2007 19:30
Verkar som att både 806 och 808 har samma ventiler som eheimprofessionell 2 och tätningsringen är samma som eheim.
Spänn anordningen är precis likadan som fluvals.
Verkar som att det kan vara bra ytterfilter.
SÅ köp på!!!
#8 - 14 november 2007 19:37
ja visst blir man sugen!

om ekonomichefen godkänner så blir det beställt vid 25:e, i så fall återkommer jag med rapport..
#9 - 14 november 2007 20:44
Tack för denna infon Firefox75!
Detta låter riktigt intressant...

En dum fråga ang denna typen av filter;
Hur är det med slangar, följer dom med? Tror ni slangarna räcker (Både med avseende på längd och vattentryck) till att ha anläggningen på golvet bredvid ställningen och sen ha utblås/insug på kortsidorna på karet?? Ställningen är typ 50 cm hög å karet är 110cm långt!
Vad och vilket filtermaterial bör man ha? och vad kan det tänkas kosta?
Ursäkta Lofeman att jag lånar tråden lite....=)

Hej hopp

//Anders
#10 - 15 november 2007 05:52
jag kollade lite närmare på infosidan och där står att slangar, 2x180cm följer med..
om jag fattat rätt så är det helt ok att ha pumpen på golvet bredvid karet, men ju längre lyfthöjd pumpen har för vattnet desto färre liter/timma flåsar den i akvariet...

vad gäller för filtermaterial så är det väl lite olika.. jag hade tänkt ha grov filtermatta och ev biobollar eller "makaroner"... kolla på t.ex. pwss vad det kostar..
som firefox75 skrev så kan man ju gissa på ca 7-8 liter filtervolym.. sen är det väl bara att räkna.
#11 - 15 november 2007 06:39
Jepps....slangar medföljer.
Jag skulle nog köra med ehfi mech som förfilter, minicascadebollar/sera siporax som huvudfilter(biologiskt filter), svart kolfiltersvamp och sen fin filtervadd.

Ett alternativ är att man utgår från typ ett ytterfilter och följer den tillverkares rekommendationer.
Exempelvis Eheim 2028 som har en filtervolym på 7,3liter.
Kolduk, ehfisubstrat, filterdukar från eheim, ehfimech, ehfisynth.

Om man vill då eheims filtermaterial är dyra byta dessa så finns både fluvals samt sera som förslag och de är lite billigare och håller ungefär samma kvalitet.
#12 - 15 november 2007 09:20
Will do! Thank you boys!

Lofeman: Ser att du är från Jönköping. Se till och beställ filtret så kommer jag och kollar på ditt när du fått det ;)

Vilka Malawi har du tänkt att ha i 450 l karet förresten??
#13 - 15 november 2007 10:05
Skit i kolfiltren, sånt kan man roa sig med om man behöver filtrera bort mediciner eller annat otyg.
De kan om det vill sig illa under vissa betingelser släppa från sig det de bundit till sig med giftshock som följd, helt enkelt en onödig utgift.
#14 - 15 november 2007 11:27
som sagt, om ekonomichefen godkänner...

tack för lite tips på filtermaterial.. jag tycker det är svårt att veta vad som är bäst, många olika tips och blandningar.. kör med ca 10 l grov filtermatta i ett filterfack nu och det håller rent och snyggt, men det är klart att det är alltid läge för förbättring!

jag såg nu att jag inte ändrat profilen på länge..
karet är igång sen i somras med en del johannii, greshakei, annectens, moori, och electra...

ganders: bara lönen räcker till blir det demo!
#15 - 15 november 2007 12:07
Hmmm...kolfilter och kolduk är inte samma.
Kolduken är asså svartskumfilter...
Som mestadels är tätare men också behåller finare partiklar bättre.
Kolfilter så tänker många på aktivtkol dvs sådant som man köper påse av och placerar i sitt filter för klarvattengaranti och som medikamentborttagare under 3veckor.

Jag ska beställa ett sådant 808filter imorgon och kommer när jag kört det skriva en recension om hur det var.
Både för och nackdelar.

Gällande om filtret sätter igen så är jag ytterst tveksam.
För om man kollar hur pass bra tryck pumpen klarar så räcker både slangar och kraften i pumpen gått ock väl.
Kan tänka mig att du med en en höjd av totala 110cm(kar o ställning) ställer filtret på ena gavlesidan nedanför.
Sen så får alltså filtret en filtercirkulation ungefär motsvarande 1300liter och sen ska den pressa upp vattnet ungefär 1m så jag tror att du får en cirkulation i karet som är ungefär 800-1100l/h.
Maffia666
#16 - 16 november 2007 20:19
[quote=firefox75;1047491]Hmmm...kolfilter och kolduk är inte samma.
Kolduken är asså svartskumfilter...
Som mestadels är tätare men också behåller finare partiklar bättre.
Kolfilter så tänker många på aktivtkol dvs sådant som man köper påse av och placerar i sitt filter för klarvattengaranti och som medikamentborttagare under 3veckor.

Jag ska beställa ett sådant 808filter imorgon och kommer när jag kört det skriva en recension om hur det var.
Både för och nackdelar.

Gällande om filtret sätter igen så är jag ytterst tveksam.
För om man kollar hur pass bra tryck pumpen klarar så räcker både slangar och kraften i pumpen gått ock väl.
Kan tänka mig att du med en en höjd av totala 110cm(kar o ställning) ställer filtret på ena gavlesidan nedanför.
Sen så får alltså filtret en filtercirkulation ungefär motsvarande 1300liter och sen ska den pressa upp vattnet ungefär 1m så jag tror att du får en cirkulation i karet som är ungefär 800-1100l/h.[/quote
Okej då får du genast skicka ett resultat, jag funderar oxå på att beställa ett till mitt nya kar (720L).
#17 - 19 november 2007 16:54
Så nu har jag beställt både ett 806 och ett 808...
Väntas på posten om max en vecka:D
#18 - 19 november 2007 19:33
Sweet!! Håll oss uppdaterade så fort du fått igång dom =) Kan nästan på rak arm säga att jag kommer beställa ett jag oxå, men tar vara på tillfället och väntar nån vecka tills jag vet vad du tycker =)

Grattis till ett (förhoppningsvis) bra köp!

//Anders
#19 - 3 december 2007 17:28
Maffia666 å Firefox, Nu börjar det bli dags för en liten uppdatering av filtrerna som införskaffades! =)

Hur funkar dom? Låter dom mycket? Rekomenderar ni dom`??
Är det en bra idé att införskaffa sig en 806:a??

MVH
Anders
Maffia666
#20 - 3 december 2007 17:43
ganders skrev:
Maffia666 å Firefox, Nu börjar det bli dags för en liten uppdatering av filtrerna som införskaffades! =)

Hur funkar dom? Låter dom mycket? Rekomenderar ni dom`??

Är det en bra idé att införskaffa sig en 806:a??

MVH

Anders

Tjenare, jag såg att texten blev ihopkluddad med firefoxs text så det såg ut som om jag oxå har beställt ett, men det har jag inte;). Men Firefox har kört sitt ett tag nu och han verkar nöjd med det. Han svarade mig så här när jag mejlade honom,
Väldigt tyst filter med alla tillbehör, förrutom filter material utöver tre svarta filtermattor.
Tappar max 10% av pumpen kapacitet om slangarna är 1,6m.
#21 - 5 december 2007 19:58
Jepps...jag är klart nöjd.
Fick reda på att filtrerna tillverkas isamarbete med resun/sunsun.
De gör filter till saltvattensakvarium och är välkända för kvalitet och tyst het.

Är faktiskt riktigt nöjd med 808 och har dessutom beställt en 808 till och två 806 samt deras uvc filter.
Jag sover ju i samma rum där jag kör med mitt 808 och jag hör inte ett smack...
Ska man börja prata decibel så max 24dB uppmätte jag...eftersom jag har en decibelmätare i min stationära som jag kan köra separat så tycker jag det var en kul grej att testa hur mycket vissa filter låter.

Så här utfördes testet:
Mätte 50cm ifrån filtret som stod direkt på golvet.
Värdena är max angivna.
808= Max 24dB
Eheim classic 2215= 26dB/23dB
Am-top 3336= 25dB
Am-top 3338= 28dB
Fluval 404= 31dB/27dB
Fluval 305= 29dB
Eheim classic 2250= 38dB

Filtrerna var max 13månader gamla och gjordes med tillverkarens rekommendationer gällande filtermaterial.
De äldsta var Fluval 404, Eheim classic 2215(10månader).
Bytte faktiskt ut båda axlarna på fluvalen och eheim 2215.
Dessa värden efter bytet av axlarna står efter snedsträcket.
Även viss förminskning av dB på grund av vibrationsresonanser kanske om man ställer filtret på ett enkelt sitt underlag.
Minskningen blir generellt 2dB-4dB.

Värdena jämnförs med Elevhälsans papper gällande buller(min son var på hörselkontroll).
Mygga i tyst rum 20dB
Lågmältsamtal/viskning 40dB
Hårtork/damsugare 85dB
#22 - 5 december 2007 21:15
Detta låter juh riktigt lovande! Mycket intressant mätning du gjort på ljudnivåerna måste jag säga. Detta uppskattar garanterat många (inkl mig själv) här på zoopet som är på G att införskaffa sig ytterfilter. Jag kommer beställa en 806:a i januari då jag ekonomin ser lite bättre ut.

Tack för ett riktigt bra jobb som testare!!

MVH
Anders
#23 - 6 december 2007 07:06
Jag råder andra att inhandla dessa filter.
Klart prisvärda eftersom de gör ett under med filterkapaciteten och flödet samtidigt som de är kraftigt ljudisolerade.
Detta borgar för en hög kvalitet från Resun/Sunsun och kan inte göra något annat än att bocka o buga för deras filter.
Blir deras filter istället för de jag använder idag.
Dels så tappar de inte i effekt nämnvärt och dels så kostar de faktiskt lika mycket som mina AM-top filter.
Dock så är de en aningens tystare än Am-top.
Och detta i sin tur möjlig gör ju en trevlig aspekt i sig...där man slipper förgrymma sig på filter som låter.

Annons