Ytterfilter Aquael eller Tetratec

#1 - 10 juli 2011 19:47
Tjena

Sitter o tittar på ett nytt ytterfilter till mitt 200 liters akvarium.

Väljer mellan Tetratec EX 1200 och Aquael UNI MAX 500.

Jag har läst mycket bra om Tetratecen här på forumet men inte mycket om Aquaelen, fördelen för mig är att min lokala handlare har Aquaelen och jag gillar att stödja lokal handel..... men inte om Aquaelen inte är nått att ha, så hur ser era erfarenheter ut vad gäller Aquaelen?

Har än så länge bara två Apistogramma baenschi och fyra Corydoras duplicareus i karet med ett Fluval 203 ytterfilter.

Tack på förhandMange
#2 - 10 juli 2011 21:08
Jag hade den gamla modellen av AE unimax och på den fanns inte pumpspaken som man får igång häverteffekten med utan man skulle vrida hela hantaget 45gr fram och tillbaks riktigt snabbt och det var värdelöst och jag drog sönder anslutningen, MEN nu har de konstruerat en pumpspak och då vill jag säga att det är ett fenomenalt filter, otroligt tystgående bra att hålla på med! Tetratec har jag också haft och den har också en bra konstruktion MEN den har en väldigt dålig slangenhet (enheten där slangarna sitter som sätts på pumphuvudet) och min med många började läcka och mitt förtroende för det filtret är borta för alltid! stoppventilen var också så otät att de satt på stoppkranar på slangarna och dessa började strax kärva och var av dålig kvalité! Jag skulle utan tvekan gå på aquael!
#3 - 10 juli 2011 22:18
har själv ett tetratec ex1200 i mitt ena 220l och måste säga att jag är supernöjd med det.

+ knäpptyst
+ lätt att rengöra
+ riktigt bra filtrering behöver bara göra vattenbyte med typ 1 månads mellanrum men gör varje vecka iaf
bara släppt det en månad när jag inte hann byta vatten men var inget nitrit i det när jag mätte innan bytet för skoj skull trotsganska hög fisklast i karet

- ganska korta slangar som följer med filtret bara 120cm...
- pumpgrejen för att få ner vatten i filtret vid uppstart var inget vidare så mycket smidigare att suga i utblåset tills det blir häverteffekt tycker jag men är man rädd för sjövatten så är det nog en bra idé.
#4 - 14 juli 2011 11:10
Hehe, en av varje...

Men idag blir de inköp av ett Aquael 500, för att senare kunna koppla värmare på direkt i burken.

Återkommer med synpunkter och tankar kring uppstart o installation.

/Mange
#5 - 14 juli 2011 12:45
Hehe, en av varje...

Men idag blir de inköp av ett Aquael 500, för att senare kunna koppla värmare på direkt i burken.

Återkommer med synpunkter och tankar kring uppstart o installation.

/Mange
God speed:d
#6 - 14 juli 2011 19:43
Ytterfilter inköpt.

1. Känns som bra bygg kvalité

2. @Aquael, använd inte google översätt till manualer :)

3. Man blir ju alldeles gråhårig av hur man ska placera två insug o två utblås... några bra förslag. :confused:
#7 - 14 juli 2011 20:32
Ett insug och utblås på var sida om karet, kanske? Kan tyckas lite bökigt med 4 slangar men aquael har nog tänkt till lite angående kraftiga pumpar och oljud och då kommit fram till att man får ett tystare filter med 2 mindre pumpar!
#8 - 14 juli 2011 20:38
Tror också på det. Kan nog ha fått till de nu med strilrör på ena sidan och ett rent utblås som vinklas snett ner mot motsatt sida på andra ändan av karet.

Sent from my CM7 loaded Light.
#9 - 23 juli 2011 11:33
Allt fungerade klockrent med detta filtret, det enda som strulade lite var att få ner vattnet i burken vid uppstart, pumpade mycket mer än vad som stod i boken, men efter det var allt ok, bra flås i mitt 200 liters nu :)

Kan bara rekommendera detta. Nästa inköp blir värmaren, men de får vänta lite.

Annons