Ytterfilter drar i sig en massa luft, hur stoppa detta?

#1 - 11 oktober 2012 15:52
God eftermiddag.

Har haft problem i 2-3 dagar nu med att ytterfiltret lyckas suga i sig en massa luft hela tiden och får pumpen att låta väldigt mycket å knastrar. Har dragit åt allt mer än väl men ändå sugs det in en massa luft.
Luften måste komma vid slanganslutningen till rörböjen där man skruvar fast slangen typ.
Har nu provat med gängtejp men ser inte hur detta ens skall kunna hjälpa. Troligen kommer inte slangen i "kläm" tillräckligt?

Eller finns det andra sätt/ställen som luften tar?
Tips på hur man skall åtgärda?

Ytterfiltret är ett JBL e1501 greenline. Vi har 2st andra JBL ytterfilter och dessa fungerar såpass bra att vi valde ett till men nu dras vi med en massa luftproblem...
#2 - 11 oktober 2012 17:55
Slangklämmor, köpa ny färsk slang kanske, i värsta fall silikon :P
#3 - 11 oktober 2012 18:02
Hej

Allt är helt nytt dessvärre, det är det som är det jobbiga.
Satte iaf lite gängtejp och drog ännu hårdare, trode nästan muttern skulle lossna när jag drog så hårt. Det några luftbubblor i anslutningen men nu verkar den inte suga luft iaf.
Får vänta tills imorgon å se vad som händer...
#4 - 11 oktober 2012 18:32
Är du säker på att den suger i sig ny luft? Det kan ta ett tag innan all luft är ute ur filtret efter första fyllningen.
#5 - 11 oktober 2012 19:22
Sv: Ytterfilter drar i sig en massa luft, hur stoppa detta?

Har du skakat/lutat filtret lite för att få ut luften?

/David
#6 - 12 oktober 2012 05:31

Har skakat i 2 dagar tills jag upptäckte felet.
Lyser man med ficklampa på insugsslangen INNAN filtret så ser man alla luftbubblor som transporteras till filtret.
Har nu lyckats stoppa luftläckan, hoppas bara det är permanent.
Satte gängtejp och drog riktigt hårt, trodde det skulle gå sönder. Har inte kommit in luft på hela natten iaf.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
#7 - 12 oktober 2012 05:37
Vars på insugsslangen läckte det?
Bra att du hittade läckan iallafall :)
#8 - 12 oktober 2012 07:41

david87 skrev:
Vars på insugsslangen läckte det?

Bra att du hittade läckan iallafall :)

Mellan slang och koppling typ.
Den biten man trycker fast slangen på, verkade inte bli helt tätt med muttern.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
#9 - 12 oktober 2012 14:04
Man bör aldrig använda massa kraft när man monterar filterkomponenter, materialen är inte gjorda för det helt enkelt. Jag tycker du ska prova att kapa bort den yttersta biten på slangen och prova att få tätt med den fräscha änden och använda måttlig kraft när du skuvar fast den, fortsätter problemet tycker jag du ska reklamera.

Annons