Hej, kan man översätta mängd/liter på samma sätt mellan inner och ytterfilter?
Alltså ett ytterfilter som ger 1000l/h blir samma som ett innefilter på 1000l/h..?
Nej det har varit tetratec, aquael och fluval. Aquaels fäste till slangenheten gick av och de andra två började spontanläcka. Men det finns många exempel på problem med eheims slangenhet (quick release) som spruckit i plasten och en del problem med läckande hävertpumpar (iaf 2073).Peter79 skrev:Jasså Åheim, är d Eheims snabbkopplingar du haft problem med..?
Bara börjat läcka, eller vad har hänt...?
Peter79 skrev:Ok, inte helt lätt då att översätta om man har ett innefilter som blåser 1000l/h till ett ytterfilter som man tänkt att skaffa, hade först tänkt ett sådant här, men d blir väll för litet för ett 450l kar? Ska ev skaffa diskus....
http://www.pwss.se/product.php?productid=17151&cat=304&page=1
Borde kanske satsa på något större.....
simpson skrev:Eller ännu vildare ideer, satsa på 2st medel.
OM du skulle ha oturen och ett filter börjar krångla så behöver det inte innebära omedelbar katastrof för dina fiskar, förhoppningsvis tuffar det andra filtret på och räddar situationen.
Du kan även göra rent filtren växelvis, tex 1 gång i kvartalet och vid halvåret det andra filtret. Du kommer ha kvar bakterier för nedbrytning etc i det andra filtret hela tiden.
Läser man runt lite verkar ju den stora massan inte ha speciellt mycket filterproblem, men sedan finns det ju magiska fingrar och ren och skär otur med i bilden...
Bluewing skrev:Jag har ju samma storlek på kar som du för Discus. Jag skulle inte lägga mig lägre än 1200-1500l/tim. med 2 ytterfilter. Jag kan ju jämföra trycket i mitt Eheim på 1500 med Juwels 1000 innerfilter och det är samma ungefär. Har själv Juwel original och ett Eheim 2075.
Funderar du på Discus så behöver du mycket kräm i filtren eftersom Discusen äter så mycket och deras mat innehåller en hel del protein. Detta leder till att de smutsar ner ordentligt. När du har dem i ett växtkar och då inte kan göra rent lika lätt med vattenbyten och bottenrengöring behöver ju filtren kunna göra mycket grovjobb. Så jag tror du behöver tänka tvärt om i filter. Större är bättre. Däremot gillar de inte strömt vatten så vattenstrålarna ska helst riktas mot en rot eller ruta så att rörelse splittras mot något.
Så ta inte i för lite nu. Filtren kommer att fyllas ganska snabbt och då minskar trycket rejält.
Sedan apropå det där med läckage så räcker det där med hink bara för lite droppande. Du har ju en hävert i karet och filtret står ju lägre. Så i ett worst case scenario så töms ju karet. Tror det räcker med ett lägre fat under så du kan se om det läcker....
woodlund skrev:Själv föredrar jag 2st filter , dels får du möjlighet att ha ett utsug i varje ände av akvariet + att du har en extra säkring om ett av dom går sönder .
Om du nu tänkt ha diskus i framtiden tycker dom inte om för mycket "storm" på ytan vilket du kan hålla ner genom att ha 2 mellanstora filter istället för ett STORT , du ska dock inte hamna under 3ggr akvariets volym i genomströmning i timmen , mitt tips är 2st filter på minst 1000 L/h sedan vilket märke du väljer är helt upp till vad du själv föredrar , själv kör jag med 1st Fluval FX5 som pumpar 3000 L/h ( nerstrypt till 2/3 effekt för tillfället) & 1st SunSun som pumpar 1500L/h detta ger ett kristallklart vatten och fiskarna mår kanon :)