Ytterfilter, hur ofta göra rent?

#1 - 11 maj 2005 06:08
Jag har ett 375 liters sällskapsakvarium, med ett Fluval ytterfilter.
Tyvärr vet jag inte modellen på filtret.
Det har 3 behållare, en med makaroner, en med aktivt kol och en med vadd.
Hur ofta bytar man vadd och kol, och när tvättar man makaronerna?
#2 - 11 maj 2005 06:20
[QUOTE=redtroll]Det har 3 behållare, en med makaroner, en med aktivt kol och en med vadd. Hur ofta bytar man vadd och kol, och när tvättar man makaronerna?[/QUOTE]
Släng bort vadd och kol och kör med enbart makaroner så behöver du bara rengöra filtret ett par gånger om året.

Kör du med vadd så sätter det igen så du måste tvätta den på någon/några veckor. Aktivt kol skall man nog inte ha i konstant i sitt filter...
#3 - 11 maj 2005 07:13
Jag har också vadd i mitt ytterfilter för att få bort de större partiklarna, om man bara kör med makaroner/biobollar så fastnar väl inte det i filtret utan åker med ut igen. Eller?
#4 - 11 maj 2005 07:51
Jag kör med Fluval, enbart makaroner. Efter 3-4månader så började även de fina partiklarna att försvinna. Jag vet inte om det är så att det har byggts upp en massa gojs bland makaronerna som tar upp det finaste också???

Har inte kollat hur det ser ut där i än :)
#5 - 11 maj 2005 08:29
Så ni har igen vadd, lite kan man väl ha för att ta bort de fina partiklarna?
Inget aktivt kol alls då?
#6 - 11 maj 2005 08:52
[QUOTE=redtroll]Så ni har igen vadd, lite kan man väl ha för att ta bort de fina partiklarna?
Inget aktivt kol alls då?[/QUOTE]

Jodå, lite vadd kan du ha. Men, då måste man byta ut den titt som tätt eftersom den sätts igen snabbt. Och då tar vattnet vägen runt vadden i stället.

Och aktivt kol behöver du inte.
#7 - 11 maj 2005 08:53
Ytterfilter skall rengöras endast när cirkulationshastigheten har avtagit avsevärt. När du gör det så tvätta mycket försiktigt i tempererat vatten, gärna akvarievatten.

Om du behöver tvätta filtret mer än en gång om året så bör du titta över din filtrering, antingen har du för litet filter eller så har du felaktigt material.

Aktivt kol skall bara användas när man har mediciner eller andra kemiska föroreningar som man vill ha bort, livslängden är begränsad varför man bör ta bort det så fort det tjänat sitt syfte. Risken är att det släpper tillbaka gifterna till vattnet när det mattats.

Filtervadd bara stoppar flödet alldeles för snabbt, men makaroner är inte mycket bättre efterssom det släpper igenom för mycket partiklar. Ett bra sätt att få bort partiklar är att använda sig av förfilter. Då slipper du att tvätta yttertfiltret överhuvudtaget. Om du inte vill ha förfilter så kan du byta ut vadden mot något skummmaterial. Det finns färdiga skumfilter för fluvalfilter eller så kan du köpa blå filtermatta och klippa ut själv.
MVH
Magnus
#8 - 11 maj 2005 09:48
Måste bara ställa en idiotfråga då; ska jag sätta filtermattan i kammaren före eller efter biobollarna? *pinsamt*
#9 - 11 maj 2005 10:01
Efter. Grovporigaste materialen först, "finmaskigaste" materialen sist. Detta för att om du sätter finporigaste materialet först sätter filtret igen snabbare.
#10 - 11 maj 2005 10:13
[QUOTE=Azur]Efter. Grovporigaste materialen först, "finmaskigaste" materialen sist. Detta för att om du sätter finporigaste materialet först sätter filtret igen snabbare.[/QUOTE]
tror du inte det är bättre att plocka ur biobollarna??
använd mackaroner samt substrat(porösa glaskulor)efter det filtermatta,tror att biobollar bara förespråkas vad det gäller dropp eller intervallfilter!
givetvis kan jag ha fel där men tanken kom upp efter att jag läst om biobollar på nätet.

lennart
#11 - 11 maj 2005 11:35
Mina biobollar heter biospheres och är blåa. :)
På zoo rekomenderades dessa (har makaroner i det andra filtret) eftersom de skulle ha en större yta för bakterierna att fästa på jämfört med makaroner. Har jag gått på en nit igen alltså?! Jag sa vilket filter jag hade, och de sa inget om att dessa skulle vara fel...

Annons