Ytterfilter.. köphjälp!

#1 - 17 augusti 2004 17:35
Happ.. Nu är det så att jag e väldigt inne på att köpa nytt filter till mitt akvarie som är på 200L. Tänkte ev satsta pengar på en Co2 anläggning med tub men känns lite som att ett riktigt filter är mer viktigt just nu, får köra med mäsk ett tag till :)

Allafall så var jag nere på zoo butiken här i sundsvall idag och snackade ett bra tag med ägaren där, och så visade det sig att de hade ett par filter till "extrapris" Det är ett Eheim 2217 eller ett Eheim Ecco (kommer inte ihåg beteckningen just nu) men tror det var ett för upp till 300L akvarie. 2217 skulle de ha 1200:- för och Ecco filtret 1290:- Så frågan är vilket som e bäst? Eccot är nyare som jag fattat men 2217 e ett äldre men pumpar betydligt mer och har drygt dubbel så stor filterkammare. Såå vilket är att föredra utav de? för lite beslutsångest här, har sökt och suttit o läst en hel del här på zoopet utan att komma fram till nå vettigt, vill egentligen inte ha för mycke go i circulationen heller för jag har inge fisk som kräver det och en hel del med växter m,m. Funderar även på om det går att strypa den 2217 pumpen för att inte få för krafigt flöde? nån som vet/kan komma med tips så vore jag tacksam :)

//Sonny
#2 - 17 augusti 2004 17:48
Om jag vore du så skulle jag köpa Eheim 2217.

När du har i filtermaterial i behållaren så minskas pumpkapaciteten till ca 700L/h så jag tror inte att det är någon fara med att det blir för mycket drag. Det negativa är att det inte finns filterfack/behållare i 2217 utan allt material läggs ned och vid rengöring måste allt tas upp. Den behöver dock sällan rengöras (ca 1-2ggr per halvår vid normala vattenvärden).

Eheim Ecco är också bra, men där har du mindre filtreringskapacitet. Den är också endast lämpad för akvarium upp till 300L. Det räcker...men jag skulle dock köra på Eheim 2217.
#3 - 17 augusti 2004 17:53
Jag skulle välja 2217 (utan att veta något om Ecco-filtret). Men 1000 l/timme är inte för mycket. Med ett strilrör kan du få vattnet att flyta lugnt och fint.
mvh Daniel
#4 - 17 augusti 2004 17:58
Snabba svar här :)

Tricella: Ja jo, men när jag snackade med han där så nämnde han att just eheim skulle ange pumpkapaciteten med filter i behållaren? mot för andra som angedde utan. Kan man ju fråga sig ifall de stämmer. Men sen som sagt kan man väl strypa den på nå vis, ex vis som daniel60 säger med strilrör, nån som vet om de följer med den? eller får man skaffa de separat?

ja tror nog ochså som sagt mer på 2217 filtret, men tanke på kapaciteten.. Känns som man (inte) kan få för mycket? och det är ju bra med värre doningar ifall man skulle få för sig att byta upp sig i stolek nångång :)
#5 - 17 augusti 2004 18:06
Enligt en lite äldre Eheim katalog jag har så mäts deras flöde på enbart pump utan slangar och utan filtermaterial. Det kan ha ändrats men jag tror inte det.

/NE
#6 - 17 augusti 2004 18:12
Okej så sa jag oxå till han, att jag trodde det var men han promta på att det var med filter m,m och tillomed nästan med skitit filter.. hehe
#7 - 17 augusti 2004 18:41
Är det pengar det handlar om så tycket jag du skall titta här:
http://www.cichlidecentret.biz/product.asp?product=5708

Det finns ju flera billiga postordersidor i tyskland. Det finns också andra filter än Eheim.

Fluval och JBL är billigare och inte nödvändigtvis sämre. Man betalar alltid en del för märket.
#8 - 17 augusti 2004 18:59
Det var verkligen bra pris? hamnar på ca 1000kr? plus ev frakt då? Nån som vet vad frakten ligger på från danmark? Hm jag har ju spanat lite på att ev beställa, men tänka få slippa vänta på grejorna och gynna affären här lite ist. Men som sagt man får ta sig ett övervägande :)

Edit: Lästa på den danska sidan-> om 2217 filtret
Beskrivelse:
Cirkulation. Ubelastet.1000lpt Belastet.790lpt.
Passer til akvarier op til 200/250liter.

eh 200/250liter?
#9 - 17 augusti 2004 19:24
Ja jo, men när jag snackade med han där så nämnde han att just eheim skulle ange pumpkapaciteten med filter i behållaren? mot för andra som angedde utan. Kan man ju fråga sig ifall de stämmer.

Handlaren drog en försäljarvals med dig!
Ingen ytterfiltertillverkare anger rätt pumpkapacitet med filtermaterial i behållaren...
Just Eheim 2217 minskar med ca 200-300L/h.

Om du funderar på att handla via internet så kan du tjäna en del kronor...särskilt om du köper ifrån Tyskland (inte mycket mer i frakt än vad man får betala från svenskt postorderföretag).

www.aquaristikshop.com är verkligen bra.

Eheim 2217 kostar 838kr där...dubbelkran 16/22 kostar 168kr och dubbelkran 12/16 kostar 84kr. Sammanlagt kostar det 1090kr exkl frakt, men då med de högt uppskattade dubbelkranarna!
Hela ordern hamnar på ca 1300-1400kr...

Vanligtvis tar det ca 2 veckor för grejerna att komma, men jag har själv varit med om 1 vecka, medan en del andra varit med om 3-4 veckor.
#10 - 17 augusti 2004 19:27
Forsendelse

Shipping inside Europe (DKK 145,00).
Kommer billigare undan än när jag köpte den för 1600 i Sverige :P

mvh
#11 - 17 augusti 2004 19:27
dom räknar la på tan/malawi, det skall ju vara strömt för dom..
#12 - 17 augusti 2004 19:58
Kör inge ciklider, gjorde de förr :) hm och ja frakten var jue inte så dyr heller då ju.. baah! svårt de vart hehe. Eh samtidigt e en annan lite sådär att när man ska handla så vill man ha med sig grejerna hem-s- Så ja man får ta funderare på hur man ska göra då, e ju bra ändå att gynna de lokala handlarna så de fortlever och kan bygga på sina verksammheter, sen det med om de skulle bli nå problem oxå så blir det ju lite strul om man beställt.. Vilket jag vart med om ett par ggr med lite data prylar..
#13 - 17 augusti 2004 20:04
2217 skulle jag ta (ok, lite struligt med filtermaterielet men det är minimalt). Om du behöver strypa den sedan så stryp utslangen med en klämma. Finns att köpa. Stryp aldrig insugsslangen, pumpen kan börja kavitera och det är inget roligt alls.
#14 - 17 augusti 2004 21:13
Okej tackar för svaret gogar! hm men om man stryper utblåsslangen då? finns ingen risk för att nåt kan hända? övertrycker eller så? funkar ytterpupmpar samma som innerpumpar? dvs med magnet/slirkoppling..
#15 - 17 augusti 2004 21:37
Du behöver inte strypa ytterfiltrets utblås...såvida du inte planerar att ha skumbobyggande Gurami. Risken är att du sliter på ytterfiltret.

Handla där du känner att det känns bäst. Det är helt klart bra att stödja sin lokala handlare om priset inte är ett hinder.
#16 - 17 augusti 2004 21:43
Lite off tropiks! Stöd din lokala handlare i första hand! Det kan du ha glädje av senare i framtiden...
/Lasse
#17 - 17 augusti 2004 21:44
Tricella: Ja har både svärdbärare och kampfisk, men endast honor av svärdisar och hane av kampisen så inte tänkt det ska ynglas.. Än allafall ;) Men till saken hör att jag kör med Co2 och vill inte ha för stark circularion pga att de luftar ur Co2,n ur vattnet? Det är väl främst den synpunkten jag funderade på att ev strypa den :)
#18 - 17 augusti 2004 21:47
Använd hellre det strilrör som medföljer...det är kanonbra om du inte vill ha så strömt! Det fäster du på utblåset och sedan t ex på bakre rutan med gummiplugg så den knappt syns. Det kommer att strila ut lugnt istället för att blåsa på i 100km/h.[;)]
#19 - 18 augusti 2004 00:26
Eftersom det inte blir så stor skillnad i priset (om jag förstått det rätt), så skulle jag köpa av lokala handlaren. CO2 fungerar även vid strömt vatten. Växterna vill ha lite strömt runt sig så att de kommer åt näringen. Och med strilröret så får du bra strömning under vattnet utan att behöva få så kraftig rörelse i ytan.
#20 - 18 augusti 2004 03:25
Strypning på utblåset medför egentligen inget slitage alls eftersom pumpen bara kan jobba i 2 lägen - fullt snurr eller inget alls. Magnetkopplingen kan bara funka så. Däremot om man stryper inflödet och pumpen får mindre media än den slungar ut - då brötar och slår det i pumphuset och pumpen kaviterar och slits på ett annat sätt.
#21 - 18 augusti 2004 05:27
Nu blir det lite reklam saxat från JBL <font size="1">(http://www.jbl.de/uk/fset_tech_filter_uk.html)</font id="size1">:

"Containing lily-pipe (bell-shaped water outlet) for TOP plant growth. Professional plant growers have known for a long time: spray pipes and diffusers are plant killers as they rapidly expel the CO2 which has been carefully added to the aquarium water with great effort. Using the lily-pipe designed by plant experts, the filter water is gently channelled back into the aquarium, to the benefit of the plants."

Jag är svag för välformulerade produktbeskrivningar, så jag handlade ett JBL Cristal Profi 250 - Jag menar vem kan låta bli när filtret skall vara tyst, effektivt mm mm........
[:-34]
#22 - 18 augusti 2004 07:02
Jag köpte ett "Eheim professionell 2226 edition" för 1495 med värmare och allt, funkar kanon till mitt 240l.
#23 - 18 augusti 2004 09:43
Tackar för alla svar!

Holmby hur funkar det där? låter intressant :)

bottes jo jag har sett det paketet oxå på nån akvariebutik här på nätet, helt klart schysst pris. Men vill helst som sagt köpa av lokala handlaren ist för strula på.. känns bäst o enklast :)
#24 - 18 augusti 2004 09:55
Man kan välja om man vill ha strilrör eller den där "lily-pipe" grejjen som utblås för sitt vatten.
Det är liksom en skålad plastbit som sticker ut över utblåsröret som ett kupat tak.

Syftet är väl att vattnet skall sprutas in "mjukare" i akvariet.

#25 - 19 augusti 2004 17:01
Skall medela att det vart ett sån 2217 filter, håller på kopplar in det nu. Testade just koppla in den... säger bara ORKAN! Damn vad det circulerar på :/ hm och har det strilröret på och det verkar då inte hjälpa mycke. Hm testade nypa åt ut slangen lite med fingrarna och det var betydligt bättre! Får göra om nån tipsade om sätta en typ av klämma på slangen.. Som det stormar nu går de inte ha de allafall, och trodde alla fiskar skulle fökja med i strömmen och fasta i korgen för utlpoppet nästan hehe
#26 - 19 augusti 2004 17:16
Så länge du stryper utloppet så påverkar det inte pumpen (jo, jag har rätt i detta fallet - min 1018 skulle inte funkat i över 35 år annars, för den har varit strypt i minst 10 av dessa ;D). Och rätt vad det är behöver du en pump med mer kapacitet - och då har du en! Och du har köpt en bra pump.
#27 - 19 augusti 2004 17:36
låter bra de :) och jo det vart betydligt bättre nu allafall, fråga är hur mycke man törs/ska strypa den egentligen? Själv e man ju van den gamla innerfiltret som man även hade strypt lite för att det inte ska vara såån fart i karet. Det e ju ganska svårt att räkna hur mycke den pumpar nu ytterfiltret, aja ska försöka se om man kan få till nå bättre lösning oxå sen.. Det får stå på såhär nu ett tag, har även gamla innerfiltret ikopplat nu oxå för att ev slippa/minska på chansen för att få en nitrit topp.
#28 - 19 augusti 2004 18:37
Strilröret skall sitta väldigt nära vattenytan...och då blir det ingen "orkan" i karet.

Om jag tänker på mig själv så missade jag den där lilla gröna "pluppen" som skall sitta i änden på strilröret...pluggar man igen den där så strilar det i de små små hålen.

Hur som helst så har du iallafall ett ytterfilter med god filtreringskapacitet.[;)]
#29 - 19 augusti 2004 18:47
Tack :) och nej du jag testade sätta den lite olika men utan resultat, sån grym fart i grejerna! Glömde inte den plutten heller heller, däremot vart de nu bättre utan den. Fast jag tog och borrade upp ett hål i den ist så det inte blir samma genomströmning och därmed med fördelat rakt fram/genom strilhålen.. Vart rätt bra nu allafall när jag strypte på slangen. Ska ner på classe i morrn oxå och köpa lite grejer, lite rörböjar m,m. För jag har placerat pumpen i hallen i ena av garderoberna.. Kalasfint :) Helt klart nöjd än så länge med den, och kapaciteten kan ju vara bra längre fram som gogar påpeka =)

Annons