ytterfilter made in china

#1 - 24 mars 2013 06:46
Har köpt ett Aquanova ncf-1000 kostar 750 spänn syns att det är en kopia av EHEIM PROFFESIONAL. Innhandlat på cyberzoo.se
men det verkar vara ett seriöst märke för dom har akvarier,akvarie tillbehör. Det finns reservdelar till filtren att köpa på cyberzoo.

1000L/H

8.7 liters behållare

Kommer att skriva mer om det när jag provkört det ett tag.
#2 - 24 mars 2013 07:04
Jag har en Aqua Nova belysningsramp och en Aqua nova doppvärmare. Båda går som tåget, bra kvalite och snorbilligt :)
#3 - 24 mars 2013 11:23
Jag har 3 aquanova doppvärmare och de var otroligt krångligt att få dem att stabilisera sig vid den temperatur jag ville ha... Nu har de suttit i några månader och tempen ligger för det mesta på 26, som de ska men ibland drar de iväg upp i 28 och i skrivande stund har en bestämnt sig för att ligga på 24... Skräp tycker jag och de kommer bytas ut mot jäger som jag har stor erfarenhet av och funkar mycket bättre;)
#4 - 24 mars 2013 17:15
Vilket sammanträffande :)
Jag beställde ett ncf 1200 idag från pwss. Kände att jag behöver ett filter till och ville inte lägga ut 3-4k för tillfället.

Har försökt läsa på lite om dessa filter och visst, det är säkert lite snikigt men för det priset (795 spänn) känns det värt att testa. Det har fått hyfsade recensioner och verkar tyst.

Ska försöka komma ihåg att skriva här sen hur det är.
#5 - 28 mars 2013 09:21
Japp, då fick jag hem mitt igår. Snabb leverans och trevligt bemötande av PWSS :)

Första intrycket? Plastigt. Låt gå för att de alla är gjorda i plast men här fick jag ett billigare intryck av plastet. Filtermaterial ingick, keramikmakaroner, aktivt kol samt svart och vit filtermatta. Bytte ut kolet mot mindre makaroner jag hade hemma.

Korgarna kändes helt okej, dock sitter det en gummipackning på varje rör som ansluter korgarna i varandra som tenderade att ramla bort. Man fick vara försiktig när man satte ihop alla korgar. En stor O-ring sitter under huvudet som håller tätt när man knäpper ihop filtret.

Att få ihop filtret var inga konstigheter. Man ansluter slangarna till en anslutningsdel, som känpps i filtret. Även den kändes lite billig men den håller tätt och fyller sin funktion.

Hällde i bakteriekultur i filtret, kopplade ihop allt och skulle börja pumpa i vatten. Där gick jag bet. Det var stört omöjligt att få igång filtret medelst pumpfunktionen på ovansidan av huvudet. Till slut gav jag upp och gjorde den gamla herderliga mun-mot-slang-metoden. Då rasslade det till och pumpen fylldes med vatten.

När jag sedan körde igång hela härligheten funkade det finfint. Det visslade och sjöng lite oroväckande, men efter att ha dragit ur kontakten och ruskat lite på flitret gick det igång fint. Det låter inte alls mycket, liiite mer än mitt Eheim men inte alls så det stör. Generellt tycker jag det är bra tryck i utblåset. PWSS hade inte 1200LPT hemma så jag slog till på ett 1500LPT. Mitt Eheim har lägre LPT så det är svårt att jämföra flödet.

En annan aspekt där man ser skillnad är tillbehören. Känns som att strilrör, korgen vid insuget etc. är myckte klenare och av sämre kvalitet. Ett plus dock att man fick med extra o-ringar.

Gick upp i morse och inspekterade akvariet och flitret. Upptäckte till min fasa vatten på golvet. Tänkte direkt att man ska fan inte köpa lågbudgetskit men när jag kopplat loss filtret så jag att det var jag som klåpat mig och klämt den stora o-ringen mellan huvudet och kanistern. Detta blev åtgärdat och nu funkar det som det ska.

All in all känner jag mig nöjd. Man märker skillnad i kvalitet men inte funktion skulle jag vilja säga. Det är bra tryck i utblåset, men detaljerna känns lite si och så. En annan fiffig detalj var att det lösa filtermaterialet, makaroner och kol, låg i små nätpåsar så de inte ligger lösa i korgarna. Vet inte om det gör någon generell skillnad men av erfarenhet vet jag att när man gör rent kan man bli sur när materialet ramlar ur. För det priset tycker jag det är helt klart värt som extra filter.

Jag har kopplat det till mitt akvarum där jag har diskus eftersom jag inte tyckte att mitt tidigare ytterfilter var tillräckligt. Diskusen verkar inte bry sig om att det blev mer strömt i akvariet men jag kommer ändå se över hur jag ska rikta utblåset på bästa sätt för att inte störa fiskarna alltför mycket.
#6 - 28 mars 2013 10:33
Jag har både sålt och använder själv SunSun. Kristallklart vatten, i princip ljudlöst, energisnålt, pumpar 3000+.
Mindre än halva priset jämfört med ex. Eheim.
Fyra filterkorgar man lägger valfritt filtermedia i, samt bara lyfter ur när/om man vill rengöra.
Klart bästa filtret jag haft.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 28 mars 2013 10:57
Vad gäller pumpar bör man ha i åtanke att de flesta fabrikat idag har tillverkning i Kina - även Eheim tillverkar en del pumpar där.

Det primära är dock inte om en pump är tillverkad i Kina utan där tillverkas skit men även produkter av hög kvalitet. Jag känner flera som har haft sin tillverkning i Kina men har stora problem med jämnheten i produkterna - dvs om man har en stenhård kontroll så är kvalitén mycket bra (lika bra som "europeisk" kvalité fast billigare). Men om man tummar på kontrollen (dvs inte har folk på plats som hela tiden kollar kvalitén) så blir det skräp.

Så bara för att ett exemplar av en Kinapump (eller flera) av ett fabrikat är bra så innebär inte det automatiskt att alla är det - lite krasst kan man säga att det tillverkas väldigt många måndagsexemplar i Kina.
#8 - 28 mars 2013 11:13
Vad gäller pumpar bör man ha i åtanke att de flesta fabrikat idag har tillverkning i Kina - även Eheim tillverkar en del pumpar där.

Det primära är dock inte om en pump är tillverkad i Kina utan där tillverkas skit men även produkter av hög kvalitet. Jag känner flera som har haft sin tillverkning i Kina men har stora problem med jämnheten i produkterna - dvs om man har en stenhård kontroll så är kvalitén mycket bra (lika bra som "europeisk" kvalité fast billigare). Men om man tummar på kontrollen (dvs inte har folk på plats som hela tiden kollar kvalitén) så blir det skräp.

Så bara för att en Kinapump (eller flera) av ett fabrikat är bra så innebär inte det automatiskt att alla är det - lite krasst kan man säga att det tillverkas väldigt många måndagsexemplar i Kina.

Det är helt riktigt. Personligen la jag ingen värdering i TS påpekande av tillverkningsland. Endast ett konstaterande att det här är väl vad som klassas som ett "lågbudgetfilter". Men som sagt, överlag tycker jag det känns helt okej. Vissa detaljer känns lite snikigare men det är ju inte värre än att man kan byta ut exempelvis strilrör mot ett som man vet håller högre kvalitet.
#9 - 28 mars 2013 12:15
När det gäller lågbudget pumpar från kina så är det ju lugnt så länge de sitter inuti karet men ska man leda vatten ur karet så står lite mer på spel och inget jag skulle utsätta mig för.
#10 - 28 mars 2013 12:42
Kan tillägga att det finns "måndagsexemplar" hos både Eheim och Fluval ; )

Av de sex SunSun jag sålt eller använt, har det varit prima.
En UV-lampa hade spruckit i leverans, den fick jag ersatt med expressleverans på två dagar.

(jodå, jag har även Eheim och några andra europeiska märken också)
#11 - 28 mars 2013 14:03
Jag tänker: Är ett filter så pass mycket billigare så har dom nog snålat in på de mesta. De kanske funkar, men hur bra och hur länge?
#12 - 28 mars 2013 14:15
Ryskbompa skrev:
Jag tänker: Är ett filter så pass mycket billigare så har dom nog snålat in på de mesta. De kanske funkar, men hur bra och hur länge?

- Så tänker du ja : )

Hur länge ett filter tuffar på vet ingen levande människa. Jag tror att det man snålat in på är arbetskraftskostnader snarare än material. Än sålänge är det mycket billigare arbetskraft i ex. Kina än här i Sverige.
#13 - 28 mars 2013 16:04
Det huserar ett stort systemfel här i världen som alla blundar för och man transporterar varor flera varv runt jorden med allt vad det medför, så kort och gott borde det stå "tillverkad i Sverige" på grejer vi köper. Vi konsumenter har makten att stoppa utnyttjandet av människor och borde betala vad en produkt är värd och detta skulle även spara på miljön! Detta skulle medföra en uppstart av produktion i vårt eget land och en svenkt akvariepump vore perfetto i mitt kar och skulle gladligen betala för det;)

BOJKOTT CHINA:)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 28 mars 2013 16:13
perfetto skrev:
Kan tillägga att det finns "måndagsexemplar" hos både Eheim och Fluval ; )

Jodå så klart är det så - men som jag skrev ovan så är väl skillnaden bara den att det finns mer eller mindre med måndagsexemplar beroende på fabrikat. Jag känner som sagt några stycken som har produktion av akvarieprodukter i Kina (pga att det är billigare där) och det är definitivt inte lätt att producera med hög kvalitet i Kina - många har tröttnat pga ojämn kvalitetsstandard
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 28 mars 2013 16:17
åheim skrev:
Det huserar ett stort systemfel här i världen som alla blundar för och man transporterar varor flera varv runt jorden med allt vad det medför, så kort och gott borde det stå "tillverkad i Sverige" på grejer vi köper. Vi konsumenter har makten att stoppa utnyttjandet av människor och borde betala vad en produkt är värd och detta skulle även spara på miljön! Detta skulle medföra en uppstart av produktion i vårt eget land och en svenkt akvariepump vore perfetto i mitt kar och skulle gladligen betala för det;)

Fast nu är det väl överhuvudtaget som så att det inte finns så många akvarieprodukter som tillverkas i Sverige - det enda som jag kan komma på på rak arm är Back to Nature-bakgrunderna och sådana har jag flera i mina akvarier - har du?

Faktiskt får jag t.o.m. erkänna att inte ens mina böcker längre trycks i Sverige (de trycks i Tjeckien) - det funkar helt enkelt inte pga kostnadsskäl
#16 - 28 mars 2013 16:45
Fast nu är det väl överhuvudtaget som så att det inte finns så många akvarieprodukter som tillverkas i Sverige - det enda som jag kan komma på på rak arm är Back to Nature-bakgrunderna och sådana har jag flera i mina akvarier - har du?

Faktiskt får jag t.o.m. erkänna att inte ens mina böcker längre trycks i Sverige (de trycks i Tjeckien) - det funkar helt enkelt inte pga kostnadsskäl
Jorå nog har jag några BTN bakgrunder alltid;) Men att det inte tillverkas akvarieprodukter i Sverige hänger ju sannolikt ihop med att det i dagsläget inte finns utrymme att konkurrera prismässigt. Men det är ju därför jag påstår att det är ett systemfel! Det måste bli dyrare att förorena miljön så att alla dessa transporter över jorden upphör och att människor får en skälig lön och en bra arbetsmiljö.
#17 - 28 mars 2013 18:32
åheim skrev:

- [COLOR=#333333][FONT=lucida grande]Nya Airbus och Boeing - bränsleförbrukningen understiger 3 liter per 100 passagerarkilometer. Det blir 0,3 liter/mil med ett fullsatt plan, eller 0,42 liter/mil vid 70% beläggning. Bättre än någon miljöbil som du hittar på marknaden.[/FONT][/COLOR]
#18 - 28 mars 2013 18:59
perfetto skrev:
- [COLOR=#333333][FONT=lucida grande]Nya Airbus och Boeing - bränsleförbrukningen understiger 3 liter per 100 passagerarkilometer. Det blir 0,3 liter/mil med ett fullsatt plan, eller 0,42 liter/mil vid 70% beläggning. Bättre än någon miljöbil som du hittar på marknaden.[/FONT][/COLOR]
[SIZE=3]

4st Rolls-Royce motorer som tillsammans drar 0,3L milen, That will be the day Ha ha ha...

En Airbus A330 Förbrukar 0,34dl bränsle per kilometer och plats och den har 250 platser, alltså totalt 8,5L per kilometer! Sverige-Kina = 6378Km med en bränsleförbrukning av HELA 54 213L bränsle!!! Det är ungefär 18st av Kjells Jätteakvarium[/SIZE];)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330

http://se.vagavstand.himmera.com/avstand_resa_mellan-sverige-kina-med_bil_restid_km-24433.html

Försök inte få flyplanstrafiken att framstå som miljövänlig! Den är nämligen ett gigantiskt miljöproblem!!
[SIZE=3]
I den här artikeln uppger de att ett boeing 747 förbrukar ca 5L per sekund! En resa på 5 timmar förbränner alltså 90 000L... Svindlande...[/SIZE]
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/ny-flygplansvinge-sparar-bransle
#19 - 29 mars 2013 09:41
Kinesisk kvalitet kan väl sägas vara varierande men faktum är att nästan alla de produkter vi använder till vardags är producerade i Kina. Vissa "Biltema" produkter är mindre bra medan andra är av mycket hög kvalite. Generellt rör sig Kina uppåt i värdekedjan och tillverkar mindre och mindre "billigt skräp" och mer och mer dyra kvalitetsprodukter.

Jag var nyligen i Kina (se tråd: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?67346-Bilder-Shanghai-och-Hong-Kong) och jag menar att det egentligen är märkligt att inte mer akvarieprdukter är av Kinesiskt fabrikat. Priserna och utbudet är fantastiskt och jag upplever det mesta jag köpte som fullgod kvalite och framförallt i förhållande till pris (35 kr för ett 2400 l/h powehead tex).

Många produkter som moderna, snyggt designade LED belysningar finns knapt att hitta i handeln här.

Då då det gäller transporter är miljöbelastningen begränsad om varor skickas med båt. Visst finns det ett systemfel men felet är de globala löneskillnaderna och det löser man inte genom att "köpa Svenskt". Sen tror jag också att effektiviteten i Kina är mycket högre än i tex Sverige och där har kanske vi Svenskar en del att lära.

Mvh

Olof
#20 - 29 mars 2013 12:00
Avskaffandet av fackliga organisationer som stöder den enskilde arbetaren och införande av 12 - 14 timmars arbetsdag och total kontroll från kapitalistiska företag som helt tar avstånd från mänskliga behov så är vi snart lika effektiva som Kina, du måste förstå att det är exploateringen av människor som möjliggör Kinas "effektivitet", om det är den vägen du vill gå! Båtar släpper väl till största delen ut sin skit i vattnet och då tror du kanske inte att den finns i samma utsträckning? Om vi någonsin ska kunna komma tillrätta med miljöförstöringen från förbränningsmotorer så måste globaliseringen stoppas, det är väldigt okomplicerat att förstå men mänskligheten blundar och vill inte kännas vid den tanken för den ger en dålig smak i munnen och en gnagande oro!
#21 - 30 mars 2013 12:23
åheim skrev:
[SIZE=3]

4st Rolls-Royce motorer som tillsammans drar 0,3L milen, That will be the day Ha ha ha...

En Airbus A330 Förbrukar 0,34dl bränsle per kilometer och plats och den har 250 platser, alltså totalt 8,5L per kilometer! Sverige-Kina = 6378Km med en bränsleförbrukning av HELA 54 213L bränsle!!! Det är ungefär 18st av Kjells Jätteakvarium[/SIZE];)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330

http://se.vagavstand.himmera.com/avstand_resa_mellan-sverige-kina-med_bil_restid_km-24433.html

Försök inte få flyplanstrafiken att framstå som miljövänlig! Den är nämligen ett gigantiskt miljöproblem!!

[SIZE=3]

I den här artikeln uppger de att ett boeing 747 förbrukar ca 5L per sekund! En resa på 5 timmar förbränner alltså 90 000L... Svindlande...[/SIZE]

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/ny-flygplansvinge-sparar-bransle

[FONT=arial] - Vet inte hur du räknade o blandade nu, men en Airbus 330 drar 0,245 liter per mil och passagerare. Vilken bil drar så lite bränsle blandad körning?
400 bilar som kör samma tidsrymd eller sträcka, skulle troligen dra 3-4 gånger så mycket bränsle.
[/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 30 mars 2013 13:13
Varför träta om miljöförstöringen med flyget.
Visst jag håller helt med om att flyget är rejält miljöförstörande men
1/ De flesta pumpar lär inte fraktas hit från Kina flygvägen utan sjövägen
2/ Oavsett vilket så har en flygtransport av en pump en försumbar del av av den miljöpåverkan som det i sig innebär att driva ett akvarium (belysning, värmare etc. etc.).
#23 - 30 mars 2013 15:31
Varför träta om miljöförstöringen med flyget.

Visst jag håller helt med om att flyget är rejält miljöförstörande men

1/ De flesta pumpar lär inte fraktas hit från Kina flygvägen utan sjövägen

2/ Oavsett vilket så har en flygtransport av en pump en försumbar del av av den miljöpåverkan som det i sig innebär att driva ett akvarium (belysning, värmare etc. etc.).

- Jag försöker bara styra upp en gammal floskel och påtala att bilar är större miljöbovar än flygplan per person räknat. Att flyg skräpar ner vet vi ju alla, men att bilar är värre verkar ingen riktigt ha fått in ännu : )
(sjötransport är förresten också värre än flyg vad gäller miljöpåverkan)
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 30 mars 2013 15:48
perfetto skrev:
- Jag försöker bara styra upp en gammal floskel och påtala att bilar är större miljöbovar än flygplan per person räknat. Att flyg skräpar ner vet vi ju alla, men att bilar är värre verkar ingen riktigt ha fått in ännu : )

Men det har liksom inte med frågan att göra.
Transportens miljöpåverkan är ju också ändå försumbar jämfört med att driva ett akvarium
#25 - 30 mars 2013 17:23
perfetto skrev:

Det där stämmer ju knappast. Flygbranchen har kört rätt hårt PR arbete för att framså som mindre miljöbovar än de är men inte ens deras PR experter skulle hävda något liknande. Dina bränsleförbruknngssiffror är troligen borträknat start som är det riktigt bränsle intensiva skedet i en flygning.

mvh

Olof
#26 - 30 mars 2013 17:31
åheim skrev:
Avskaffandet av fackliga organisationer som stöder den enskilde arbetaren och införande av 12 - 14 timmars arbetsdag och total kontroll från kapitalistiska företag som helt tar avstånd från mänskliga behov så är vi snart lika effektiva som Kina, du måste förstå att det är exploateringen av människor som möjliggör Kinas "effektivitet", om det är den vägen du vill gå! Båtar släpper väl till största delen ut sin skit i vattnet och då tror du kanske inte att den finns i samma utsträckning? Om vi någonsin ska kunna komma tillrätta med miljöförstöringen från förbränningsmotorer så måste globaliseringen stoppas, det är väldigt okomplicerat att förstå men mänskligheten blundar och vill inte kännas vid den tanken för den ger en dålig smak i munnen och en gnagande oro!

Jag håller med om att det är vidrigt med låga löner och usla arbetsförhållanden men problemen löses inte genom att inte köpa produkter från låglöneländer. Det jag menar med effektivitet är att vi i Sverige inte tycks göra något annat på jobbet än att gå på olika möten och dokumentera vad vi gör i olika uppföljnings suystem. Knappast effektivt.

Båtar är miljöförstörare (frömst för att de körs på extremt smutsig bunkerolja) men det är ändå relativt "rena" transporter. Det är inte globaliseringen som är problemet utan löneskilnaderna i sig. Det gör bisarra transporter lönsamma. Att skicka högvärde produkter som akvariepumpar tvärs över världen med båt är inget strt miljöproblem men att bryta upp gatsten i Sverige och skicka den till Kina för omslipning och sedan tillbaks igen är (obs, verkligt exempel!!!).

mvh

Olof
#27 - 1 april 2013 09:21
perfetto skrev:
[FONT=arial] - Vet inte hur du räknade o blandade nu, men en Airbus 330 drar 0,245 liter per mil och passagerare. Vilken bil drar så lite bränsle blandad körning?

400 bilar som kör samma tidsrymd eller sträcka, skulle troligen dra 3-4 gånger så mycket bränsle.

[/FONT]
Jag hänvisade till en länk med info om just airbus 330 och där uppger de just förbrukningen och den är 0,034L/Km per person och totalt blir det 8,5L/km eftersom det är räknat på planets 250 platser. Hur räknar du egentligen och visa källan till din uppgift tack. Du jämför bilar konstigt nog men skulle vi bara ha bilar så skulle det iallafall sätta stopp för den totala idiotin att frakta saker kors och tvärs över kontinenter. Tyvärr är människan gränslös och tar inte hänsyn till följderna om man kan tjäna en slant!

Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330#Tekniska_data
#28 - 1 april 2013 10:31
åheim skrev:
Jag hänvisade till en länk med info om just airbus 330 och där uppger de just förbrukningen och den är 0,034L/Km per person och totalt blir det 8,5L/km eftersom det är räknat på planets 250 platser. Hur räknar du egentligen och visa källan till din uppgift tack. Du jämför bilar konstigt nog men skulle vi bara ha bilar så skulle det iallafall sätta stopp för den totala idiotin att frakta saker kors och tvärs över kontinenter. Tyvärr är människan gränslös och tar inte hänsyn till följderna om man kan tjäna en slant!

Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330#Tekniska_data

Du argumenterar efter förstånd uppenbarligen. Den globala handeln har medfört en häpnadsväckande ökning av levnadsstandarden i Kina och i andra länder i Asien. Eftersom du tycks ha problem med att använda inkomst för att mäta levnadsstandard kan du ta t.ex. spädbarnsdödlighet som minskat till en tredjedel i Kina på 30 år och till åtminstone hälften i de flesta jämförbara länder i Asien. Förväntad livslängd har ökat kraftigt, ofta med 8-10 år under samma tid. Den extrema fattigdomen enl. definition av FN har minskat till bråkdelar av vad den varit. Länder i syd som vi tidigare kallade utvecklingsländer har numera större andel handel med varandra än vad de har med västvärlden. Hoppas att det inte är försent för mig att sluta med akvaristiken, den tycks skada den kognitiva förmågan.

Tobbe
#29 - 1 april 2013 10:39
Tobbe R skrev:
Du argumenterar efter förstånd uppenbarligen. Den globala handeln har medfört en häpnadsväckande ökning av levnadsstandarden i Kina och i andra länder i Asien. Eftersom du tycks ha problem med att använda inkomst för att mäta levnadsstandard kan du ta t.ex. spädbarnsdödlighet som minskat till en tredjedel i Kina på 30 år och till åtminstone hälften i de flesta jämförbara länder i Asien. Förväntad livslängd har ökat kraftigt, ofta med 8-10 år under samma tid. Den extrema fattigdomen enl. definition av FN har minskat till bråkdelar av vad den varit. Länder i syd som vi tidigare kallade utvecklingsländer har numera större andel handel med varandra än vad de har med västvärlden. Hoppas att det inte är försent för mig att sluta med akvaristiken, den tycks skada den kognitiva förmågan.

Tobbe
Du ska inte vara så ignorant Tobbe och du vet inget om min mentala kapacitet och du är ful och använder personangrepp och du ska passa dig noga!!
Min ståndpunkt handlar om en hållabar utveckling och den är vi långt ifrån och det blir mitt slutstatement i den här frågan.

Ska du vara oförsämd så ta det via pm så kan vi vara riktigt raka.

Jag vet Kjell att jag inte ska älta på om detta i den här tråden och det är slut med det nu men jag blir så jävla upprörd!
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 1 april 2013 10:50
Ja men för sjutton - det som diskuteras nu har inget med "Akvarier och tillbehör" att göra så sluta kasta sand i era resp. sandlådor.

Miljöfrågor är mycket intressanta (jag håller ju bl.a. föredrag om miljön och akvaristiken så jag tycker det är jäkligt intressant) men det finns en specifik kategori på forumet för att diskutera miljöfrågor. Så vill ni t.ex. diskutera frakten ur miljösynpunkt av akvarietillbehör/fiskar etc. så starta en tråd i denna kategori.

I denna kategori hör den inte hemma. Alla inlägg som inte ENBART håller sig till ämnet kommer att deletas.

Annons