Kinesisk kvalitet kan väl sägas vara varierande men faktum är att nästan alla de produkter vi använder till vardags är producerade i Kina. Vissa "Biltema" produkter är mindre bra medan andra är av mycket hög kvalite. Generellt rör sig Kina uppåt i värdekedjan och tillverkar mindre och mindre "billigt skräp" och mer och mer dyra kvalitetsprodukter.
Jag var nyligen i Kina (se tråd:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?67346-Bilder-Shanghai-och-Hong-Kong) och jag menar att det egentligen är märkligt att inte mer akvarieprdukter är av Kinesiskt fabrikat. Priserna och utbudet är fantastiskt och jag upplever det mesta jag köpte som fullgod kvalite och framförallt i förhållande till pris (35 kr för ett 2400 l/h powehead tex).
Många produkter som moderna, snyggt designade LED belysningar finns knapt att hitta i handeln här.
Då då det gäller transporter är miljöbelastningen begränsad om varor skickas med båt. Visst finns det ett systemfel men felet är de globala löneskillnaderna och det löser man inte genom att "köpa Svenskt". Sen tror jag också att effektiviteten i Kina är mycket högre än i tex Sverige och där har kanske vi Svenskar en del att lära.
Mvh
Olof