Ytterfilter Myt eller sanning?

#1 - 9 januari 2011 13:05
Är det så vanligt att ytterfilter börjar läcka och tömmer ut hela karet på golvet, eller har det hänt ett par gånger och så gör alla en stor grej av det. Någon som vet hur vanligt det är? egna erfarenheter?
Tacksam för svar: Martin
#2 - 9 januari 2011 13:21
Jag har hört om ett par fall i butiken men då har det handlat om rena handhavandefel.
Man har haft för grova slangar, byggt lite egna "specialare", haft en fest med roliga besökare osv...
Vsst finns det fall där mekaniken falerat men om du har en diskmaskin så tar du en större chansning där än med akvariet.

//NiXoN
#3 - 9 januari 2011 13:21
Ser man till alla ytterfilter som finns igång i tex Sverige, så hör man bara det negativa som då ett ytterfilter som läcker.
Det beror lite på vilket fabrikat då det finns en del märken som kan vara felkonstruerade eller ha materialfel, och dessa är ofta överrepresenterade vid vissa sorters fel.
Tex Eheim Proffessional är ett bra filter, men av de 4 st Proffessional jag har/haft har jag fått byta ut alla slanganslutningarna då de spruckit. Nu har jag haft tur så det läckte inte ut på golvet, men man bör veta om det.
#4 - 9 januari 2011 13:22
ok tack för snabbt svar

//Martin
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 januari 2011 14:19
McAss skrev:
Är det så vanligt att ytterfilter börjar läcka och tömmer ut hela karet på golvet, eller har det hänt ett par gånger och så gör alla en stor grej av det. Någon som vet hur vanligt det är? egna erfarenheter?

Tacksam för svar: Martin

Myt

Förr (för 20-30 år sedan) var det inte så ovanligt (dock inte vanligt) dels eftersom ytterfiltren då var sämre och dels eftersom man då använde filtermaterial som var usla biologiska filtermaterial så man måste rengöra filtern ofta.

Dagens ytterfilter är väldigt säkra och det finns filtermaterial som gör att man låta det gå i åratal utan att det behövs rengöras.

Så gör man bara rätt är risken minimal
#6 - 9 januari 2011 14:36
Ja jag har haft mitt ytterfilter igång dryga 6 år och inget har hänt utan min inblandning (glömde ta slangen ur karet -.-). rengör 1 ggr/år eller om något drastiskt hänt, vid behov. Har faktiskt inte ens hört talas om någon som fått karet tömt pga ytterfiltret.
#7 - 9 januari 2011 16:22
qenzo skrev:
Ja jag har haft mitt ytterfilter igång dryga 6 år och inget har hänt utan min inblandning (glömde ta slangen ur karet -.-). rengör 1 ggr/år eller om något drastiskt hänt, vid behov. Har faktiskt inte ens hört talas om någon som fått karet tömt pga ytterfiltret.

jo jag har hört några som fått lägga ner sitt akvarie intresse på grund av vatten utanför karet!
Även vissa som skriver det i annonser på blocket som anledning till att sälja sitt kar!
#8 - 9 januari 2011 18:18
tror faktiskt det är troligare att man får vattenskador av att man glömmer bort att man håller på att fyller upp karet o lagar mat istället ( jo jag har lyckats fylla sovrummsgovet på det sättet ja.. ) än att ytterfiltret går sönder.
#9 - 9 januari 2011 18:34
Jag har haft min Eheim pro 2222 i snart 7 år i gång utan problem - den började läcka för några månader sedan på grund av torra packningar. Men vattenmängden var sådan att det hade tagit 22 dagar innan mitt 100L kar hade varit tomt. När O-ringen var bytt försvann läckan. Däremot har jag en väninna som köpte en begagnad kanister med insuget i botten på burken som började läcka rätt allvarligt.
Så akta dig för begagnade burkar om du inte har koll på att den är välskött och att alla packningar är byta...
#10 - 9 januari 2011 18:52
35 år som akvarist, har aldrig råkat ut för nåt större läckage som berott på ytterfilter eller luftpump. Det kan säkert hända, men det är också helt säkert mycket ovanligt. Läckage har jag däremot haft många, och förstört ett golv, men då har det varit akvariets fogar som läckt.
#11 - 9 januari 2011 19:04
hannesc skrev:
tror faktiskt det är troligare att man får vattenskador av att man glömmer bort att man håller på att fyller upp karet o lagar mat istället ( jo jag har lyckats fylla sovrummsgovet på det sättet ja.. ) än att ytterfiltret går sönder.

Jag med;)...
#12 - 9 januari 2011 19:14
hannesc skrev:

Grymt synd att du inte gjorde en informationsvideo av det också hannes ;) haha
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 9 januari 2011 19:16
hannesc skrev:

Eller att man satt sig vid datorn eller för att prata i telefon när man fyller på.
Så datorer och telefoner har nog orsakat många fler vattenskador än vad ytterfilter har gjort:p
#14 - 9 januari 2011 19:21
hannesc skrev:

ansjo skrev:
Jag med;)...

Eller att man satt sig vid datorn eller för att prata i telefon när man fyller på.

Så datorer och telefoner har nog orsakat många fler vattenskador än vad ytterfilter har gjort:p

Därför använder jag hinkar, fast jag har ju bara småkar:p liiite jobbigare med stora kar men det går;)
#15 - 9 januari 2011 20:06
tulle89 skrev:
Grymt synd att du inte gjorde en informationsvideo av det också hannes ;) haha

haha aa hade inet PANIKEN satt in så hade jag nått fått fram kameran. kan säga att det var en rätt häftig effekt när det rann över alla sidor ner för kuben. spännande vattefallseffekt. meeeen hann inte uppskatta det så mycket.

haha ja det kan jag verkligen tänka mig att det har gjort.

PiaJo skrev:
Därför använder jag hinkar, fast jag har ju bara småkar:p liiite jobbigare med stora kar men det går;)

förmodligen säkraste sättet dock. man ska vara bra tankspridd om man ska få vardagsrummet översvämmat om man fyller på med spannar. hahha!
#16 - 9 januari 2011 20:15
Nej ytterfilter nu är säkra;)
Men jag kom på att jag satte mitt lock åt fel håll så det satt alldeles snett så O-ringen var inte sepciellt tät, det började INTE läcka.
Men nu sitter det rätt... asså, även om du råkar göra fel (som jag gjorde) så behöver inte ens det betyda att det börjar läcka...
Hade ett ytterfilter som O-ringen var så gammal på att den var helt smulig och sprucken (hög lekgage risk) men jag klarade mej där också.
#17 - 9 januari 2011 20:36
NiXoN skrev:
Jag har hört om ett par fall i butiken men då har det handlat om rena handhavandefel.

Man har haft för grova slangar, byggt lite egna "specialare", haft en fest med roliga besökare osv...

Vsst finns det fall där mekaniken falerat men om du har en diskmaskin så tar du en större chansning där än med akvariet.

//NiXoN

hannesc skrev:

Mitt Eheim 2260 har inte läckt nu efter att jag fått koll på allt men den där jävligheten kallad "mänskliga faktorn" stämmer jag in i. Jag lyckades ju nyligen fylla 1/4 av rumsgolvet med vatten.
Det hela gick till så att när jag borrade upp hålen på strilröret så ringde det på dörren (familjen kom hem och dörren var låst...). Helt sonika utan att tänka så släppte jag utblåset och häverteffekten, från karet via filtret, gjorde sig påmind.

Jag lovar att det kändes bra at skrika åt filtret fast det var jag som var korkad (igen)!
#18 - 9 januari 2011 20:38
hannesc skrev:
Förmodligen säkraste sättet dock. man ska vara bra tankspridd om man ska få vardagsrummet översvämmat om man fyller på med spannar. hahha!

10l räcker bra om man tappar en hink eller råkar välta en av tre....
#19 - 9 januari 2011 21:38
Hatar verkligen att hålla på med hinkar jag, spiller bara hela tiden då :) Antingen när jag suger ur vatten så blir det fullt i hinken eller så stöter jag till den när jag bär så det skvalpar ut. Mycket bättre i det stora karet som jag tömmer och fyller med slang.
#20 - 9 januari 2011 23:59
McAss skrev:
jo jag har hört några som fått lägga ner sitt akvarie intresse på grund av vatten utanför karet!

Även vissa som skriver det i annonser på blocket som anledning till att sälja sitt kar!

Oj då :s Nej jag kan faktiskt inte dra mig till minnes att jag hört talas om det. Men det måste väl i första hand bero på slarv, som jag gjorde? Att tex glömma en slang. Man lär sig iaf på sina misstag :D

Annons