För lite drygt en månad eller 5-6veckor sedan köpte jag ett ytterfilter; Fluval 405 till mitt 375L. Det filtret/pumpen som jobbat ensam före det är en Eheim 2250 (tror jag). När jag installerade Fluvalpumpen så bestämde jag mig för att köra dem båda tillsammans under den första månaden för att det nya filtret skulle få tid på sig att skapa goda bakterier. Trots detta har jag nu fått infusorier i karet och då går ändå båda filtren i tillsammans just nu. Har testat vattnet varje vecka och det är fritt från Nitrit, Nitraten är i det närmsta obefintligt och Ph och KH ser också bra ut. Så jag antar att det är infusorier som orsakar det grumligt mjölkvita vattnet.
Har matat mycket sparsamt och tillsatt Nitrivec varje vecka (varannan dag första veckan). Ytterfiltret är det väldigt dålig blås i tycker jag och som jag ser det nu kommer det i framtiden att bli omöjligt att enbart köra på det utan vågmaskin eller nått för annars står vattenytan nästan stilla.
Karets storlek: 375L
Vattenbyten: 15-20% delvattenbyte varje vecka.
Vattenpreparat: Aquasafe vid delvattenbyte samt nitrivec 1 gång i veckan
Växtnäring: EasyCarbo 7ml dagligen
Fiskar: 1 Vanlig pleco, 6 Mosaikgurami, 3 Silverhajar, ett gäng blandade tetror (ca 20st) samt 6 Pansarmalar.
Växter: 2 riktigt stora svärdplantor, Stort buskage av Hygrophila Polysperma, 2 stora Anubias barteria, 2 stora javaormbunkar samt några små skott av bla. windelöw och valle.
Filtermaterial i ytterfiltret: Fyrkantiga tillklippta bitar av grov filtermatta.
Filtermaterial i innerfiltret: Original som följde med pumpen (Inkört i 10-11 månader).
Bottenmaterial: Rådasand
Foder: Flingfoder, Svarta mygglarver, Fryst artemia och frysta dafner samt tablettfoder till Corydoras.
En gurami har dött under inkörningsperioden av ytterfiltret. Sen om det beror på omställningen eller ålderdom vet jag inte. Vattnet är grumligt vitaktigt och en riktigt tråkig historia. Får för mig att växterna påverkas negativt också eftersom vissa blad börjar gulna och fransas upp. Vet inte om det är att de får mindre ljus då vattnet är grumligt.
Har läst lite om infusorier och vissa säger att man ska släcka ner och täcka för i en vecka, medans vissa hävdra att Infusorier kommer då det är obalans och att de försvinner när man nått balans i karet igen. Men kan detta ordna till sig själv eller behöver jag göra något för att få bort dem? Kan det vara något annat som orsakar den mjölkvita missfärgningen? Jag har ingen ny inredning utan allt är lika som för några månader sedan, med undantag för de små skotten av Windelöw och Valle. Fodret är också detsamma.
Tacksam för svar!