ytterfilter-säkerhet?

#1 - 19 december 2011 11:42
Jag har precis skaffat ett ytterfilter för första gången. Ett Eheim 350 till mitt 260 l malawi. Det känns verkligen som en stor förbättring för fiksarnas miljö redan, tycker de verkar piggare och gladare:)
Men jag har alltid varit tveksam till ytterfilter pga risken för läckage. Så jag undrar, om det läcker vad brukar det då oftast bero på? Vad är den svagaste punkten, och vad kan jag göra för att förebygga att något blir fel?
#2 - 19 december 2011 11:59
packningarna.

fast det beror lite på vilken tillverkare. olika tillverkare har olika svaga punkter. men jag har 3 ytterfilter igång hemma nu, o sammanlagt haft 8 st. inget har läckt nånsin. o då har jag haft allt mellan sprillans nytt och gammalt/begagnat.

ofta beror läckage av handhavandefel. ( har jag fattat det som iaf)
#3 - 19 december 2011 13:38
Ifall man är orolig kan man borra hål i insugsslangen strax under vattenytan, då sjunker vattenytan ett par cm vid läcka..
#4 - 19 december 2011 14:18
Ifall man är orolig kan man borra hål i insugsslangen strax under vattenytan, då sjunker vattenytan ett par cm vid läcka..
...och pumpen går torr och skär ihop när man åker på semester och vakten glömt fylla på vatten en vecka.

Det är sällan ytterfilter läcker, och när de läcker är det mest droppvis vid en slangkoppling eller packning. Jag var lite skeptisk mot mitt nuvarande ytterfilter så det står i en plastback från Ikea, men det har hållit sig torrt.
#5 - 19 december 2011 15:43
... och så sätter det där lilla hålet igen på nolltid och syftet är borta, vet av erfarenhet:)
#6 - 19 december 2011 21:31
Tack för era synpunkter! Läste även i bruksanvisningen att man ska smörja in packningarna med något speciellt medel när man gör storrengöring av filtret. Antar att det ska förebygga att packningarna åldras och spricker.
#7 - 19 december 2011 22:08
UnderYtan skrev:
Tack för era synpunkter! Läste även i bruksanvisningen att man ska smörja in packningarna med något speciellt medel när man gör storrengöring av filtret. Antar att det ska förebygga att packningarna åldras och spricker.
Ja de mår bra av att smörjas och vitt vaselin från apoteket är väldigt bra!
#8 - 12 februari 2012 14:41
Har ett aquael unimax 250 tror jag det heter, inte läck ännu men då jag haft det ett par år nu börjar jag oroa mig att packningarna kanske börjar bli gamla & eventuellt börja läcka. Hur ofta bör man byta packningarna? Jag har inte smörjt in packningarna någon gång. Tänker mest på den packningen mellan toppen och själv lådan som jag misstänker är mest utsatt eftersom det är där man öppnar vid rengöring...

Annons