Ytterfilter till 250l?

#1 - 3 januari 2008 21:31
Hej!
Har ett malawikar igång på 250l, med ett innerfilter som det står Tetra Tec (1000/h).
Undrar om det finns ngn rekomendation/ liter när ytterfilter behövs?
Mitt har funkat bra till det kom lite yngel som gör att jag måste mata hela tiden (annars blir de mat själva) Blir mkt smuts och bös fastän mer delvattenbyten . De är ändå 3 cm. Vad att göra?

Mitt första inlägg...:)
#2 - 3 januari 2008 22:56
FLuval Fx5 säger ja bara

Blir nog lagom i ditt kar ja kör de i mitt 300l malawi o de skulle nästan kunna va lite mer flås
#3 - 4 januari 2008 06:20
Nog för att malawi kräver bra flås...kolla specen för fluval fx5...
3500 L/tim fritt flöde.
Det filtret är ju passande till ett 1500liters akvarium..

Vad jag fattar så vill du ha bättre rening.
http://www.pwss.se/product.php?productid=512&cat=304&page=1
Eheim classic 2215 tycker jag är bra.
http://www.pwss.se/product.php?productid=3333&cat=598&page=1
Am-top 3336 är ju också bra...
http://www.pwss.se/product.php?productid=1852&cat=307&page=1
Rena xP2 är bra.

De filter jag nämnde ovan är bra för att rena vattnet.
Dock så ger de inte mycket flås utan fungerar mera som komplement till ditt innefilter.

Nedan följer filter som jag tror du kan köra med även utan ditt innefilter.
Jag har själv dessa och är mer än nöjd.
Dock så kör jag inte malawi men jag vill ha relativt bra flås för det.
Tysta som attan och billiga.
Allt ingår, tillverkare resun.(gör bland annant världens tystaste chassie/data fläktar i samarbete med papst).

http://www.vattenliv.nu/ytterfilter806-p-1138.html
806 är ett bra och prisvärt filter.
http://www.vattenliv.nu/ytterfilter808-p-740.html
808 likaså.
#4 - 4 januari 2008 11:37
Sluta kolla på Specar på allt
Pumpen pumpar visseligen 3500l/h
Men detta är med 2st utblås på 1" (2.5cm) så blir ingen direkt fart på det eftersom utblåsen är så stora.
#5 - 4 januari 2008 11:44
http://www.pwss.se/product.php?productid=512&cat=304&page=1
Den här har jag testat och efter tre vattenolyckor med slangar som hoppade ut åkte den sopsäcken.
Men den här:http://www.vattenliv.nu/ytterfilter806-p-1138.html verkade mkt intressant.
Gott att slippa vara nere i vattnet nästan dagligen som jag är nu.
När man har ett ytterfilter och ett inre behövs väl inte det inre rengöras lika ofta som det yttre... eller snurrar jag till det nu? Tror att jag har läst det här någonstans.
#6 - 4 januari 2008 11:47
mayday skrev:
Sluta kolla på Specar på allt

Pumpen pumpar visseligen 3500l/h

Men detta är med 2st utblås på 1" (2.5cm) så blir ingen direkt fart på det eftersom utblåsen är så stora.

Är detta ett inre eller ytterfilter? Kan inte så mkt om pumpar:confused:
#7 - 4 januari 2008 12:20
Fluval FX5 är ett ytterfilter.
Nej du snurrar inte till det...ytterfilter kan ta bort massa skit utan rengöring...och iock med att ditt innefilter också står för viss rening så kan man grovt säga att du sällan kommer behöva rengöra varken ytter eller innefilter.
806 och 808 har ajg dock bara haft i cirka 2månader...men jag har inte rengjort dem alls.
Mina eheimfilter och am-top filter(ytterfilter) har jag inte ens rört på snart 8månader...
#8 - 4 januari 2008 12:43
Vad glad jag blir,tusen tack för hjälpen. Det var ett svar jag verkligen ville höra.
Skall få bli min nästa investering....=)
#9 - 4 januari 2008 19:46
mayday skrev:
FLuval Fx5 säger ja bara

Blir nog lagom i ditt kar ja kör de i mitt 300l malawi o de skulle nästan kunna va lite mer flås

Jag måste dessvärre hålla med tidigare skribent.. FX5 för ett 250 liters det är overkill modell större!!! [:O]

Varför rekommendera ett filter för flera tusen och sen strypa det??

Visst det är säkert jättebra filter.. men det finns ju andra filter som är bättre anpassade för karstorleken..
Fluwal 305 som ytter eller Fluwal 4+ som inner för att använda sig av samma märke.
#10 - 4 januari 2008 20:09
Dom liter som dom kastar ur sig är om flödet är fritt och man kör utan slang. Finns ingen pump vad jag har förstått som håller vad dom lovar, min eheim gör det verkligen inte...

Jag skulle faktiskt välja ehem's nya proffesional 3 serie med förfilterbehållare, rätt skönt och kunna ta ut 1 låda och hälla av slasken och stopp in den igen utan att bråka med bakterierna!

om den serien finns för kar i din storlek dvs! :)

/A
#11 - 4 januari 2008 22:05
Vem har sagt nått om o strypa det?
Samt bättre o överdimensionera filtret ordentligt så man har fulgod filtrering och senare när han uppgraderar sitt akvarium till större så är de bara o flytta med filtret.

Samt han ska ju ha Malawi o hur kul e de o sätta in extra pumpar bara för öka cirkulationen
snyggt är de inte i alla fall
#12 - 4 januari 2008 23:56
Absolut. Ska man ha ett extern filter är det ju bättre och ta i överkant än tvärt om, men filtrerar det för snabbt så görs det inte bra det säger ju till och med tillverkarna själva.

Därför kan man på dom flesta nya filter reglera genomströmningen.
Bilagor:
#13 - 5 januari 2008 00:23
Fluval fx5 har ett filterflöde på 2300L/tim och i detta fall en cirk. på 9ggr akvarievolymen och det är nog inte overkill i ett malawi... men efter att kollat instruktions dvd.n till filtret så backade jag kan jag säga, fy tusan va krånglit det va med alla gejer man skulle hålla på med vid handhavandet av filtret!!! då kör jag hellre med två 405:rolleyes:
Bilagor:
#14 - 5 januari 2008 12:29
808 säger jag eller 806.
#15 - 5 januari 2008 12:36
Jag rek Rena xp 3 har det skjälv o det e mycket tyst o lätt arbetat det e det bästa filtert som jag har provat.
#16 - 6 januari 2008 21:21
Jag är fortfarande inne på 806, men är lite skepptisk om den går att strypa till mitt lilla 250l. Vet ju inte om den redan är på den minsta farten. I så fall kommer mina ciklider flyga runt som i en tvättmaskin ...phu stackarna

Alla tipsen har varit intressanta och jag har redan beslutångest.... tackar tackar
#17 - 6 januari 2008 21:35
Va vadå krångligt?

Fyll korgarna med matrial.
skruva ihop det .. kapa slangarna i lagom längd o sätt dit dom
Fyll pumpen med minst 8l vatten .. du kan suga i slangen o använda hävert metoden,
Slå på strömmen ..... tror inte de är mer än nått annat filter direkt
#18 - 7 januari 2008 01:45
Hur är det med ytterfilter egentligen, måste man använda hävert på alla?
Upps .... har väl gjort kalsupar på akvarievatten så det räcker tror jag ...har väl smakat bättre drycker innan, huvalingen.
Så då blev frågan: finns det ytterfilter som man inte måste göra mun mot mun metoden?
#19 - 7 januari 2008 02:02
Jadå, både ytterfilter från Eheim och Fluval har en pump som du pumpar med och slipper använda hävertmetoden. Det finns säkert på fler pumpar, men det är dessa jag vet av egen erfarenhet.
#20 - 7 januari 2008 06:22
Klart det funkar

sessan 401 skrev:
Jag är fortfarande inne på 806, men är lite skepptisk om den går att strypa till mitt lilla 250l. Vet ju inte om den redan är på den minsta farten. I så fall kommer mina ciklider flyga runt som i en tvättmaskin ...phu stackarna

Alla tipsen har varit intressanta och jag har redan beslutångest.... tackar tackar

Det går att strypa via de kranar.
806 har samma mekanism som fluvals ytterfilter för pumphuvudet.
Sen medföljer det ju kranar.
Även pumpmekanism som fixar hävert(drar in vatten i filtret).

Det medföljer filtermaterial till både 806 o 808...de ligger i sina korgar...skölj bara ur filterbehållaren och skölj filterbehållarna(filtermaterialen ligger i filterpåsar).
Sen är det bara att montera ihop...filterkorgarna är numrerade så det ska inte vara någre krångligt.
Med filtret medföljer även strilrör(ut) för att du kan få spridning på vattnet och på så sätt hålla nere strömhastigheten.
#21 - 8 januari 2008 13:32
ansjo skrev:
Jadå, både ytterfilter från Eheim och Fluval har en pump som du pumpar med och slipper använda hävertmetoden. Det finns säkert på fler pumpar, men det är dessa jag vet av egen erfarenhet.

Tack för tipset!:)

Annons